کد خبر: ۴۴۱۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱

«فیروز زنوزی جلالی» تشییع شد

مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی صبح روز پنجشنبه (۷ اردیبهشت) از حوزه هنری برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت، مراسم تشییع پیکر فیروز زنوزی جلالی، نویسنده رمان «برج ۱۱۰» با حضور تعدای از نویسندگان، شاعران و جمعی از پرسنل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از کنار مزار شهدای غواص در حوزه هنری برگزار شد.

در  این مراسم که با حضور جمعی از نویسندگان و شاعران انقلاب برگزار شد، راضیه تجار در سخنانی گفت: دکتر فیروز زنوزی جلالی، ناخدا یکم دریایی، نویسنده، منتقد و مدرس داستان‌نویسی، دوست عزیز سلام و خداحافظ. می‌دانم اینجا هستی و نظاره‌گر از سالیان دور به حوزه هنری آمدی، نوشتی، چاپ کردی و حالا هم از همین جا در حال خداحافظی هستی.

او در بخش دیگری از سخنانش خطاب به این نویسنده درگذشته گفت: آثاری خلق کرده‌ای که می‌توان امیدوار بود در کشاکش ادوار ماندنی شود. تو هم مرد خانواده بودی، هم دل نگران ادبیات و هم به نقدش نشستی.

همچنین محمدرضا سرشار در سخنانی گفت: سرانجام آقای فیروز زنوزی جلالی به ایستگاه آخر قطار زندگی رسید و دیر یا زود ما هم به او خواهیم پیوست. پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری، نویسنده پرانگیزه ما از دیروز از این رنج و بیم و امیدها و کشمکش‌ها فارغ شد و اکنون در ابدیتی که در آن تمام این تلاش‌ها به بازی شبیه است، غوطه‌ور است.

رئیس انجمن قلم ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر کتابی یا اثری از او به جا مانده باشد که برای خدا نوشته شده باشد و بر دیگران تأثیر بگذارد برای او باقی خواهد ماند. در آنجا روشنفکرنمایی، حق را ناحق گرفتن، ژست مخالف با نظام گرفتن،‌ سیاه‌نمایی، ترویج صوفی‌گری عوامانه، حتی خنثی‌نویسی برای جلب مشتریِ بیشتر اگر وبال گردن کسی نشود، فایده‌ای هم نخواهد داشت.

او اظهار کرد: باید خدا را شکر کرد که زنوزی جلالی اهل روشنفکرنمایی و مخالف‌نمایی علیه نظام نبود. البته کارهای او قابل نقد است و این تقریباً منافاتی با علاقه ما به ایشان ندارد. فرزندان زنوزی جلالی باید خوشحال باشند که پدرشان در طول این ۳۹ سال که از انقلاب می‌گذرد، با همه افت و خیزها هرگز پای هیچ بیانیه و نامه‌ای علیه نظام و انقلاب را امضا نکرد.

این منتقد ادبی ادامه داد: البته او پخته سرد و گرم روزگار چشیده بود. مطلقاً اهل رفیق‌بازی نبود. با همه اهل مکالمه بود،‌ اهل دعواهای سیاسی نبود و با معاونت فرهنگی همه دولت‌ها با هر مشی سیاسی همکاری می‌کرد.

او گفت: او در طول این سال‌ها در دو فتنه بزرگ که من متاسفانه گرفتار آن شده بودم، گرفتار نشد. یکی در فتنه سال ۶۸ در همین حوزه هنری و فتنه دیگری که لزومی ندارد به مکان آن اشاره کنم. در این دو مورد او مردانه پای حق ایستاد و فریب دانه‌های حقیری که سر راهش می‌ریختند، نخورد. چیزی که متأسفانه در هم‌نسلان ما رو به کمرنگ شدن گذاشته است.

 به گزارش ایسنا، او همچنین توصیه کرد: فرصت‌طلبان مدعیِ میراث‌داری آنها دست از سخن گفتن از زبان رفتگان بردارند.

سرشار گفت: اجازه دهیم آثار و گفتار خود آنان ملاک قضاوت دیگران باشد.

سرشار همچنین گفت: هنرمندان نیز مانند سایر قشرهای جامعه وظیفه دارند برای اسلام و کشور تلاش کنند، آنها نباید طلبکار باشند.

در ادامه این مراسم، متن پیام تسلیت فرمانده نیروی دریایی ارتش به خانواده فیروز زنوزی جلالی خوانده شد و پس از قرائت نماز بر پیکر این نویسنده، برای خاکسپاری در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) تشییع شد.

به گزارش ایسنا، مجتبی رحماندوست، محسن پرویز، کامران پارسی‌نژاد،‌ احمد شاکری، جواد جزینی، حجت‌الاسلام والمسلمین زم، محسن مومنی شریف، ناصر فیض، سعید بیابانکی، علیرضا غزوه، محسن مومنی شریف، محمد حمزه‌زاده، منیژه آرمین، علی‌محمد مودب، حبیب احمدزاده، علی‌اصغر عزتی پاک و تعدادی از کارکنان حوزه هنری و همچنین جمعی از پرسنل نیروی دریایی ارتش در این رماسم حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین