کد خبر: ۴۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۶

مجلس نمايندگان آمريكا با هزينه ‪ ۵۰‬ميليون دلار براي دارفور موافقت كرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين مجلس با ‪ ۲۱۳‬راي موافق با پيشنهاد "مايكل كابوانو" نماينده حزب دمكرات و موسس گروه پارلماني درباره سودان مبني بر اختصاص اين مبلغ موافقت كرد.

به گفته كابوانو كه از سازمان ملل متحد خواست نيروهاي صلحبان خود را در دارفور مستقر كند اين مبلغ براي بهبود وضعيت وسايل ارتباطي و تجهيزات نيروهاي آفريقايي مستقر در دارفور هزينه خواهد شد.

اتحاديه آفريقا جمعه گذشته موافقت اصولي خود را با واگذاري ماموريت صلحباني خود در دارفور به سازمان ملل متحد موافقت كرد. "شوراي صلح و امنيت اتحاديه آفريقا" در بيانيه‌اي كه "سيوم مسفين" وزير امور خارجه اتيوپي آن را قرائت كرد، گفت: "اين شورا تصميم گرفته است كه در راستاي اشاعه صلح و امنيت، به طور اصولي با انتقال ماموريت اتحاديه آفريقا در سودان به سازمان ملل حمايت كند." 

اتخاذ چنين تصميمي از سوي اتحاديه آفريقا در پايتخت اتيوپي و با وجود مخالفت قاطعانه سودان صورت گرفت كه معتقد است اين تصميم اوضاع در دارفور را وخيم خواهد كرد. اتحاديه آفريقا همچنين زمان استقرار نيروي ‪۷‬هزار و ‪۸۰۰‬نفري‌اين اتحاديه در دارفور را تا ‪ ۳۰‬سپتامبر تمديد كرد.

نيروي يادشده در سال ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي در منطقه غرب سودان مستقر شد،اما بودجه اندك و منابع ناكافي آن موجب ناكارآمدي اين نيروها براي به پايان رساندن خونريزي در دارفور شده است.
آمريكا و اتحاديه اروپا، سودان را براي موافقت با حضور صلحبانان سازمان ملل در دارفور تحت فشار قرار داده‌اند.

"عمر البشير" رئيس جمهوري سودان در روزهاي اخير بر مخالفت قاطع خود با حضور نيروهاي سازمان ملل در دارفور و دخالت نيروهاي خارجي در امور اين كشور تاكيد كرد. اما "كوفي عنان" دبير كل سازمان ملل از تصميم اتحاديه آفريقا در خصوص واگذاري ماموريت صلحباني به نيروهاي اين سازمان، استقبال و ابراز رضايت كرد.

دو گروه شورشي موسوم به "جنبش آزاديبخش سودان" و"جنبش عدالت و مساوات" از فوريه سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي تاكنون در دارفور درگير جنگ با نيروهاي دولتي هستند. آنها دولت را متهم كرده‌اند كه شبه‌نظاميان عرب طرفدار خود را عليه آنها مسلح كرده و به منطقه دارفور بي‌توجه هستند.

دستكم ‪ ۱۸۰‬هزار تا ‪ ۳۰۰‬هزار نفر در اثر اقدامات خشونت‌آميز، قحطي و بيماري در منطقه دارفور كشته و بيش از دو ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار نفر از ساكنان اين منطقه از سودان بي‌خانمان شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین