کد خبر: ۴۴۲۳۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸

ادعای الجزیره درباره پرداخت غرامت به خانواده‌ قربانیان تروریسم در آمریکا از دلارهای ایران

شبکه الجزیره گزارش داد: خانواده‌های قربانیان تروریسم در آمریکا تا کنون بیش از یک میلیارد دلار غرامت از محل جریمه‌های نقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران دریافت کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
خانواده‌های آمریکایی دهه‌ها پس از بمبگذاری‌های تروریستی در حال دریافت غرامت از صندوقی هستند که کنگره آن را به این منظور تعیین کرده است.

در میان دریافت‌کنندگان این غرامت 53 آمریکایی حضور دارند که در جریان اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 به مدت 444 روز گروگان گرفته شده بودند.

این پول از 9 میلیارد دلار جریمه‌ای پرداخت شده است که دولت آمریکا برای جریمه بانک فرانسوی "بی ان پی پاریباس" به دلیل نقض تحریم‌ها علیه سودان، ایران و کوبا تعیین و دریافت کرده بود.

انتظار می‌رود وجوه این صندوق با پرداخت جریمه شرکت چینی "زد تی ای" که متهم به نقض تحریم‌های آمریکا است، افزایش پیدا کند.

الجزیره در ادامه گزارش ضد ایرانی خود به ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حادثه حمله به سفارت آمریکا در بیروت، پایتخت لبنان اشاره کرده است که در آن 63 نفر جان خود را از دست دادند. یک قاضی آمریکایی بعدها با صدور حکمی اعلام کرد که این حمله توسط حزب‌الله انجام شده که با تایید و کمک مالی مقامات ایرانی بوده است.

استوارت نیوبرگ، وکیل شاکیان این پرونده می‌گوید که این حمله مدلی برای القاعده برای چگونگی حمله و بمباران نایروبی فراهم کرد که این نقطه اتصال آن به ایران بود.

الجزیره در ادامه ادعا کرده است: ایران به حکم سال 2016 که این کشور را به پرداخت بیش از هفت میلیارد دلار خسارت به اتهام کمک به القاعده از طریق عبور اعضای آن از خاک این کشور متهم می‌کرد، اعتراضی نکرده است.

به گزارش الجزیره، اما ایران به حکم صادره مبنی بر این‌که بانک مرکزی ایران باید 2.1 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در "سیتی" بانک به قربانیان حمله دیگری در سال 1983 در لبنان پرداخت کند، به چالش کشید. در این حادثه 241 تن از اعضای ارتش آمریکا جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، این ادعاها در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره هرگونه دخالت و دست داشتن در این حوادث و هر اقدام تروریستی دیگری را رد می‌کنند. و هیچ کدام از ادعاها درباره دخالت ایران در حملات تروریستی در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین