کد خبر: ۴۴۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
تازه ترین های انتخابات 96

مناظره و تصمیم های تازه ناظران انتخابات

رای تازه کمیسیون نظارت بر انتخابات در خصوص شکایت یکی از نامزدها در ارتباط با حاشیه های نخستین مناظره، نمایانگر حرکت ناظران انتخابات در چارچوب قانون است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت ماه، دوره ای پویا و پرتکاپو برای نامزدها است. فرصت قانونی تبلیغات آغاز شده و نامزدها به همراه ستادهای انتخاباتی خود، کارزار تبلیغات انتخاباتی را با حضور در برنامه های صدا و سیما، سفرهای استانی، سخنرانی ها، فعالیت در فضای مجازی و ... پیش می برند.
در این دوره کوتاه که التهاب و شور انتخاباتی در فضای عمومی جامعه به اوج می رسد، کار نهادهای ناظر بر تبلیغات انتخاباتی هم افزایش می یابد. نظارت کارآمد و دقیق بر رعایت قوانین در تبلیغات انتخاباتی، خود یکی از مولفه های اساسی در برقراری عدالت تبلیغاتی و برگزاری انتخابات سالم است. یکی از مهمترین و تازه ترین خبرهای انتخاباتی در روزهای گذشته به این مساله اختصاص دارد؛ رای کمیسیون نطارت بر انتخابات در خصوص شکایت برخی نامزدها.
این گزارش تازه ترین تحولات انتخاباتی را بررسی کرده است.

**رای کمیسیون نظارت بر انتخابات در خصوص شکایت نامزدها
برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ حاشیه هایی که موجبات شکایت برخی نامزدها به کمیسیون نظات بر انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کرد.
روحانی، قالیباف و رئیسی سه نامزدی بودند که شکایت خود را به این نهاد ناظر بردند. رئیسی از روند برگزاری نخستین مناظره به کمیسیون نظارت بر تبلیغات شکایت کرده است. به گفته « حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری، روحانی هم به دلیل اتهاماتی که در بیان مناظره جمعه علیه او مطرح شد به کمیته نظارت بر انتخابات شکایت کرده است.
«حسین قربان زاده» مشاور سیاسی قالیباف هم در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی با اشاره به شکایت قالیباف گفت: یکی از موارد شکایات این بود که به آقای روحانی دو دقیقه زمان بیشتری برای صحبت اختصاص داده شد. با توجه به سخنانی که آقای روحانی و جهانگیری درباره آقای قالیباف مطرح کردند، این نامزد خواستار تعیین وقت برای پاسخگویی به این سخنان شده است. در عین حال شائبه هایی درباره حضور آقای حیدری در برخی مراسم آقای روحانی وجود دارد بنابراین ما معتقدیم مجری مناظره باید تغییر کند.
دیروز این کمیسیون با برگزاری جلسه ای این مساله را بررسی کرد. «احسان قاضی زاده هاشمی» رییس کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جلسه عصر امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری مقرر شد دومین مناظره شش نامزد، جمعه هفته کنونی درباره مباحث سیاست داخلی و خارجی و موضوعات فرهنگی برگزار شود. در این جلسه همچنین شکایت چهار نامزد از مباحث طرح شده و حاشیه نخستین مناظره بررسی شد.
سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: شکایت نامزدی که مربوط به حاشیه‌ نخستین مناظره بود قرار شد در مناظره دوم جبران شود. درباره شکایت نامزدهای دیگر مقرر شد موارد آنها بررسی شود و در صورت وارد بودن در جلسات بعدی اعلام نظر شود.
این در حالی است که سید مصطفی آقا میرسلیم، دیگر نامزد انتخاباتی هم پیش از این به رئیس این کمیسیون نامه ای ارسال کرده بود. «محمد علی امانی» رئیس ستاد انتخابات میرسلیم عنوان کرد: ما به آقای قاضی‌زاده هاشمی نامه‌ای نوشتیم و اشاره کردیم که مهندس میرسلیم در اولین مناظره مسایل خود را در چارچوب موضوع مناظره مطرح کرد اما سایر نامزدها چنین چارچوبی را رعایت نمی‌کردند. در مناظره روز جمعه هر کسی از هر دری صحبت کرد و ما از کمیته نظارت بر تبلیغات انتخابات خواسته‌ایم که تکلیف ما را روشن کنند که مناظره‌های بعدی چگونه برگزار خواهد شد.

**واکنش ها به طرح اتهامات غیر معتبر علیه دولت
مناظره نخست ا طرح اتهامات بی اساسی علیه دولت همراه بود؛ اتهاماتی که واکنش بسیاری از چهره ها و نهادها را برانگیخت.یکی از اتهاماتی که علیه دولت مطرح شد، ارتباط با بابک زنجانی بود؛ اتهامی که واکنش سخنگوی قوه قضاییه را هم برانگیخت.
«غلامحسین محسنی اژه ای» سخنگوی‌ قوه‌قضاییه دیروز در نشست خبری خود در مورد اظهارات یکی از نامزدها در مناظره روز جمعه مبنی بر اینکه «قوه‌ قضاییه تائید کرده که بابک زنجانی به ستاد روحانی در انتخابات گذشته کمک کرده است»، گفت: اینکه متهم حرفی بزند تا اینکه آن حرف ثابت بشود فرق دارد. بله زنجانی ادعا کرده که چنین اتفاقی افتاده است که رییس قوه قضائیه هم به نقل از ایشان این حرف را گفته و همچنین ادامه داده است که نمی‌شود به حرف او اطمینان کرد. ایشان در گذشته نیز حرف‌هایی زده‌اند ولی ادعای او در حال تحقیق است.
در همین ارتباط دیروز خانه صنعت و معدن با صدور بیانیه‌ای این ادعا را از اساس تکذیب کرد و ضمن شرح علت تقدیرروحانی از بابک زنجانی از قالیباف پرسید: « که اگر در مراسمی از شخصی تقدیر به عمل آمد و آن شخص در آینده مرتکب تخلفی شد، قضاوت ما درباره سهم میزبان برگزارکننده و مهمانان و مقامات حاضر در مراسم که فقط به عنوان سخنران در برنامه حضور داشته‌اند، در خطاهای آتی و حتی گذشته یک فرد در میان یک جمع کثیر چیست؟
همچنین در مناظره روز جمعه به دولت اتهام زده شد که دولت 4 درصدی است و منافع 96 درصد از جامعه را نادیده می گیرد. این ادعا واکنش رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی را برانگیخت. «محمدحسین روشنک» دیروز در جلسه هم‌اندیشی تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: ما از همان 4 درصدها هستیم، 4 درصدها چه کسانی هستند؟ 4 درصدها کارآفرینان هستند، 4 درصدها همان‌هایی هستند که وجوهات می‌دهند، 4 درصدها آنانی هستند که اقتصاد کشور را اداره می‌کنند، چه حقی دارید که این طور با مردم صحبت می‌کنید.
وی افزود: «ما به عنوان کسانی که چرخه اشتغال کشور را به وجود می‌آوریم، مدعی هستیم سرباز دشمن نیستیم ما سرباز این مملکت هستیم من خطابم به همه کاندیداهای محترم است که دقت کنند برای کسب رای بخشی از جامعه را نرنجانند و به بخشی از جامعه توهین نکنند.»

**افزایش احتمال حضور سه نامزد اصولگرا در رقابت ها
اصولگرایان که از شکست ناشی از عدم اجماع در دوره های پیشین انتخابات درس گرفته بودند، با تشکیل تشکلی جمعی به نام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یا همان جمنا، اجماع در سازوکارهای انتخاباتی را در دستور کار خود قرار دادند. حضور دو نامزد از این جبهه در رقابت های انتخاباتی و اصرار هر دو به ادامه رقابت ها تا پای صندوق های رای در کنار اظهار نظر بزرگان جمنا در خصوص احتمال تداوم حضور دو نامزد در عرصه رقابت ها، اجماع مورد نظر اصولگرایان را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
تاکید روز گذشته «جعفر دارابی» رییس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در استان کرمانشاه هم در همین چارچوب تفسیر می شود. دارابی در نشست انتخاباتی خود گفت: قالیباف برنامه‌ای برای کنار کشیدن از عرصه انتخابات ندارد و با جدیت وارد شده و تا انتها در کنار سایر نامزدها خواهد ماند. قالیباف و رئیسی هر دو مورد قبول و از جبهه انقلاب هستند و به طور جدی وارد عرصه انتخابات شدند و هیچ برنامه ای مبنی بر کنار کشیدن یکی از این دو کاندیدا نیست.
پیش از این هم رئیسی و قالیباف از تصمیم جدی خود به حضور در رقابت ها تا زمان برگزاری انتخابات خبر داده بودند. به گفته تحلیلگران مناظره روز جمعه و تفاوت شیوه های قالیباف و رئیسی در رقابت ها هم از این واقعیت نشان دارد. این در حالی است که «میرسلیم» نامزد حزب موتلفه اسلامی هم بارها تاکید کرده تا انتخابات در رقابت ها حضور خواهد داشت و به نفع نامزد دیگری از رقابت ها کنار نخواهد رفت. در صورت تداوم این روند، اصولگرایان در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با سه نامزد حضور خواهند یافت.
در عین حال که روز گذشته «محمدنبی حبیبی» دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به یکی از رسانه ها گفت: شورای مرکزی این حزب پیش از این تصویب کرده است که نامزد ما تا پایان مناظره‌ها در صحنه بماند اما تصمیم‌گیری بعدی به پس از مناظره‌ها موکول شده است.

**تازه ترین فعالیت های انتخاباتی نامزدها
رئیسی در شبکه یک سیما گفت: ما می‌گویم دولت باید سالیانه یک میلیون شغل ایجاد کند و این حرف کاملا منطبق با قانون است. باید سالی یک میلیون مسکن ایجاد کنیم تا مشکل مسکن حل شود و در دولت ما حتما یک میلیون شغل در سال ایجاد می‌شود. اشتغال، ازدواج و مسکن سه نیاز امروز کشور است. شاید بتوانیم وام ازدواج را به 20 میلیون تومان افزایش دهیم.
رئیسی در جمع مردم قزوین هم گفت: برخی ایجاد تردید کردند که مگر می شود یک میلیون شغل ایجاد کرد اما ما می گوییم با استفاده از ظرفیت همین کشور و سرمایه هایش می توانیم سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم.
قالیباف در برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران با بیان اینکه کسانی که می گویند ایجاد 5 میلیون شغل در دولت بعدی شدنی نیست متاسفم، افزود: دولت متعهد است که پنج میلیون شغل در دوره خود ایجاد نماید. می‌توانیم در دولت آینده هشت میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه کنیم. با این اقدام بیش از 4.5 میلیون شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
«حسین مرعشی» از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران ایران اسلامی ، رییس ستاد «اسحاق جهانگیری» شد. این در حالی است که پیش از این جهانگیری اعلام کرده بود ستاد انتخاباتی تشکیل نخواهد داد. به نوشته رسانه ها جهانگیری برای پیشبرد کارهای اداری خود باید فردی را به عنوان رئیس ستاد جهت انجام امور تشریفاتی معرفی می‌کرد ؛ اما هنوز تصمیمی برای ایجاد ستاد انتخاباتی ندارد.

**هشدارهای انتخاباتی
ممنوعیت ورود و دخالت نیروهای نظامی در انتخابات، یکی از ارکان نظام های مردم سالار است. این ممنوعیت از دید بسیاری از ناظران باید شامل بهره گیری تبلیغاتی نامزدها از نام نظامیان نیز باشد؛ مساله ای که در هفته های اخیر از سوی برخی نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها رعایت نشد و اسباب هشدار فرماندهان سپاه را برانگیخت.
روز گذشته سردار «رمضان شریف» ضمن تقدیر از ابراز لطف کاندیداهای ریاست جمهوری، از ستادهای تبلیغاتی کاندیداها خواست از بهره‌گیری تبلیغاتی از نام و تصویر فرماندهان سپاه بویژه سردار سلیمانی پرهیز کنند.
همچنین طرح شعارهای انتخاباتی عامه پسند از سوی برخی نامزدها درمورد پرداخت پول به مردم در قالب های مختلفی چون یارانه، کارانه و ... و ایجاد تعداد قابل توجهی شغل در کوتاه مدت که از دید بسیاری از کارشناسان اقتصادی با واقعیت های اقتصادی کشور همخوانی ندارد، واکنش بسیاری از مسوولان را برانگیخته است.
«اکبر ترکان» مشاور رییس جمهوری در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی گفت: کاندیداها باید به مردم برنامه ارائه کنند نه اینکه آرزوهایشان را مطرح کنند. هرچند که این مسئله احترام به عقاید مردم است اما کشور رییس جمهوری نمی‌خواهد که آرزوهایش را فهرست کند. مهم این است که مسائل و اظهاراتی که مطرح می‌شود، پیاده شده و به مرحله واقعیت برسد.
او در بخش دیگری اظهار کرد: پرداخت یارانه 250 هزار تومانی به آحاد مردم عوام‌فریبی است و چنین پولی در کشور وجود ندارد. در حال حاضر یارانه 45 هزار و 500 تومانی به مردم پرداخت می‌شود که معادل 43 هزار میلیارد تومان می‌شود. حال اگر این رقم شش برابر شود، باید حدود 260 هزار میلیارد تومان به جامعه مورد نظر پرداخت شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین