آفتابنیوز : به عبارت روشن تر: در قرآن مجید با توجه به تفسیر و گفتار معصومین(ع)، آیات متعددی در مورد اسلام ایرانیان وجود دارد، که وجود این آیات، نشانه دو موضوع است:
1-ایرانیان در پیشگامی به حقایق و ارزش ها، لیاقت و اشتیاق عمیق دارند.
2- اسلام آن ها از اهمیت فوق العاده و ژرفی برخوردار و سرچشمه شایسته ای برای رونق و گستردگی اسلام در همه جهان خواهد شد، اینک به بررسی چند آیه می پردازیم:
1- در آیه 133 سوره نساء می خوانیم:
ان یشا یذهبکم ایها الناس و یات باخرین.
ای مردم! اگر خدا بخواهد شما را از میان می برد و افراد دیگری را ( به جای شما) می آورد.
علامه طبرسی می گوید: در روایت آمده است؛ هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر(ص) دست خود را بر پشت «سلمان» زد و فرمود:
هم قوم هذا یعنی عجم الفرس.
آن افراد، از قوم این شخص ( سلمان) هستند، یعنی مردم غیر عرب از فارس.
2- در آیه 89 سوره انعام می خوانیم:
فان یکفربها هولاء فقد و کلنا بها قوما لیسوا بها بکافرین.
اگر این قوم، نسبت به آن ( هدایت اللهی) کفر ورزند( مهم نیست زیرا) کسانی را نگاهبان آن ساخته ایم که نسبت به آن کافر نیستند.
مفسران بزرگی در تفاسیر خود نقل کرده اند که منظور از این جمعیت( نگهبان دین) ایرانیان هستند.
در روایت آمده است: جمعی از ایرانیان به عنوان انجام مراسم حج به حجاز رفتند، در مدینه به حضور امام باقر(ع) رسیدند، و پرسش هایی از مسائل مهم دینی نمودند و امام باقر(ع) پاسخ آنها را داد، یکی از سوالات آنها این بود:« شنیده ایم سلمان تمایل پیدا کرده که با دختر عمر خواهر حفصه، ازدواج کند، از او خواستگاری کرد، لطفا چگونگی آن را برای ما بیان فرمائید.»
امام باقر(ع) فرمود:« عمر از خواستگاری ناراحت شد و جریان را به رسول خدا(ص) عرضه کرد و گله نمود». رسول خدا(ص) به عمر فرمود: وای بر تو، آیا خرسند نیستی که سلمان به تو مشتاق شود و تو به او نزدیک گردی؟ سلمانی که بهشت مشتاق دیدار اوست، و خداوند درباره سلمان و شما جمعیت قریش، این آیه را نازل کرد.( آنگاه آیه فوق -89 انعام – را خواند).
«عمر» گفت:« ای رسول خدا! منظور از گروه نگهبان دین( در آیه مذکور) کیست؟.
پیامبر (ص) فرمود:« هو و الله سلمان و رهطه»( سوگند به خدا، این گروه نگهبان، سلمان و قوم او هستند.)
سپس فرمود:« سوگند به خدا! این آیه( آیه 38 سوره محمد که ذکر خواهد شد) نیز در شان سلمان و قوم او نازل شده است.»
در پایان فرمود:« ای گروه قریش! شما مردم فارس( ایرانیان) را با شمشیر( در فتح ایران) می زنید، تا به سوی اسلام بیایند، سوگند به خدا روزی خواهد آمد که آنها شما را برای کشاندن به سوی اسلام با شمشیر می زنند.»
« حذیفه بن یمان» که در آن جا بود گفت:« گوارا باد برای سلمان و ایرانیانی که راه ایمان و تقوا را می پیمایند.»
رسول خدا(ص) فرمود:« اگر اسلام در لا به لای زمین گم شود، ایرانیان آن را می یابند، و اگر اسلام در آسمان قرار گیرد، جز مردم ایران، کسی به آن دست نیابد.»
عمر با شنیدن این سخنان غمگین شد و برخاست و رفت!
3- در آیه 38 سوره محمد(ص) می خوانیم:
و ان تتولو یستبدل قوما غیرکم ثم لایکونوا امثالکم.
ای مسلمانان! اگر به نعمت اسلام ارج ننهید و از آن روی گردان شوید، خداوند این ماموریت( پاسداری از اسلام) را به گروهی دیگر می سپارد؛ آنان که همانند شما نخواهند بود.
اکثر مفسران شیعه و اهل سنت در ذیل این آیه نقل کرده اند که پس از نزول این آیه، جمعی از اصحاب از پیامبر پرسیدند:« این جمعیتی که خداوند در این آیه به آنها اشاره می کند چه کسانی هستند؟»
پیامبر (ص) به سلمان، که در نزدیکش بود، نگاه کرد و دست به زانو( یا شانه) او زد و فرمود:
هذا و قومه و الذی نفسی بیده لو کان الایمان منوطا بالثریا لتناوله رجال من فارس.
منظور( از آیه) این مردم و قوم او است، سوگند به آن کس که جانم در اختیار اوست! اگر ایمان به ستاره ثریا بسته باشد، گروهی از مردان فارس، آن را به چنگ می آورند.
به نقل از ابوبصیر، امام صادق (ع) فرمود: قد و الله ابدل بهم خیرا، منهم؛ الموالی.
سوگند به خدا! خداوند به این وعده خود وفا کرد و گروهی از غیر عرب که بهتر از آنها بودند، جانشین آنها نمود.
4- در آیه سوره جمعه می خوانیم:
و اخرین منهم لما یلحقوا بهم و هو العزیز الحکیم.
پیامبر (ص) نیز رسول بر گروه دیگری غیر از امیین است که هنوز به عرب نپیوسته اند، و خداوند توانا و آگاه است.
در حدیثی آمده است که: پیامبر(ص) این آیه را تلاوت کرد، حاضران پرسیدند: « منظور از این « گروه دیگر» کیست؟».
پیامبر(ص) در پاسخ آنها دست بر شانه « سلمان» گذاشت( و به نقلی دست بر سر سلمان گذاشت) و فرمود: لو کان الایمان فی الثریا رجال من هولاء.
اگر ایمان در ستاره ثریا قرار گیرد، مردانی از این گروه ( ایرانیان) به آن دست می یابند.