کد خبر: ۴۴۳۱۳۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
حسن روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

روحانی: انقلابی بودن به معنای مداخله در زندگی مردم نیست/خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در زمینه فرهنگی باید زمینه را برای همه گروه‌ها باز بگذاریم آنجا که آزادی بیشتر است شکوفایی بیشتر است باید فضا را در زمینه‌های مختلف بیشتر باز کنیم و قانون‌مدار باشیم. مردم باید ببیند افراط‌ها و خشونت‌ها کنار رفته و احساس اعتدال و آرامش بیشتری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری از شبکه دو در خصوص عرصه‌های موفقیت انقلاب و عقب افتادگی‌های انقلاب ضمن ابراز تاسف از حادثه معدن ذغال سنگ آزادشهر استاد گلستان و جان باختن عده‌ای از هم‌وطنان گفت: بزرگترین دستاورد ما استقلال سیاسی و مردم‌سالاری است این انتخابات از آثار انقلاب است. مردم پای صندوق به راحتی حضور دارند و نقد می‌کنند و مسائل مختلف را مطرح می‌کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او ادامه داد: استقلال سیاسی کشور و حاکمیت ملی ما و اینکه مردم خودشان تصمیم گیرنده هستند و نماینده‌های مردم که در صحنه حضور دارند و همه ارکان نظام منتخب مردم هستند. هر کجا در انقلاب امور را به مردم واگذار کردیم و مردم حضور و مشارکت بیشتر داشتند توفیق بیشتر بود و هر جا خواستیم در اموری که مربوط به مردم بوده محدودیت ایجاد کنیم دچار مشکل شدیم در بخش اقتصادی اگر آزادی و رقابت بیشتر باشد و مردم احساس کنند ارگانی که وابسته به حاکمیت است مداخله ندارد موفقیت بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در زمینه‌های فرهنگی باید زمینه را برای همه انجمن‌ها و گروه‌های فرهنگی باز بگذاریم آنجا که رقابت آزادتر است شکوفایی و موفقیت بیشتر است. در انقلاب باید فضا برای مردم بازتر شود. ما باید قانون مدار باشیم. در انقلاب هر جا بر مبنای مر قانون حرکت کردیم و حقوق ملت را پاس داشتیم شرایط بهتری برای مردم و نظام بوده و هر جا از قانون فاصله گرفتیم با مشکلات مواجه شدیم. عقلانیت، آزادگی و ایستادگی انقلاب ما را در حرکت بهتر قرار داده و ما را به مقصد می‌رساند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم باید مردم ما آثار چهل سالگی را حس کنند و بدانند انقلاب دچار بلوغ شده است. مردم باید ببیند افراط‌ها و خشونت‌ها کنار رفته و احساس اعتدال و آرامش بیشتری کنند.

رییس دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که رهبر انقلاب تاکید بر حفظ  انقلاب دارند و شاخص‌هایی برای آن تبیین کردند شما چقدر به این شاخصه‌ها پایبند هستید، اظهار کرد: انقلاب برای چه بود و مردم ما از سال ۴۱ برای چه به صحنه آمدند پاسخ این است که برای اینکه استقلال به دست آوردند و با آرای خودشان کشور اداره شود و فساد در جامعه نباشد و مردم آزادی بیشتری داشته باشند، به صحنه آمدند. مردم برای جمهوریت و اسلامیت انقلاب کردند اگر ما در زندگی متعهد به آرمان‌ها و مسیر انقلاب باشیم، می‌توانیم خود را انقلابی بدانیم.

او ادامه داد: انقلابی بودن به معنای بی‌نظم بودن نیست انقلابی بودن یعنی قانونی بودن و به این معنا نیست که در زندگی خصوصی مردم مداخله کنیم و شعار بلندتر بدهیم و انقلابی بودن یعنی به خواست مردم بیشتر توجه کنیم و در مسیر خواست مردم حرکت کنیم و به این معناست که شاهد آثار انقلاب باشیم. آثار انقلاب یعنی فساد در جامعه نباشد مردم زندگی راحت‌تری داشته باشند و معنویت و دین‌باوری بیشتر در جامعه داشته باشیم. هویت ملی و دینی، ایرانی و اسلامی‌مان بیشتر باشد انقلابی بودن به معنای آن است که به دنبال آرمان و اهداف انقلاب هستیم اگر  انقلابی بودن به معنی افراطی بودن و شعار دادن باشد ما از این مسیر فاصله داریم.

روحانی در خصوص برجام و بدعهدی‌های آمریکا گفت: اصل برجام یک دستاوردی بود که مردم ما در سایه ایستادگی خودشان به دست آوردند وقتی سال‌ها و ماه‌هایی که ما در حال مذاکره در برابر رقیبان و بدخواهان بودیم برخی برای تحقق برجام کمک نمی‌کردند. اما امروز همه کاندیداها  به برجام متعهد هستند ملت ما نسبت به همه تعهدات متعهد بوده طرف مقابل ما ممکن است بدعهدی کند ما باید خود را آماده کنیم گرچه هر چه زمان می‌گذرد بدعهدی سخت‌تر می شود امروز در آمریکا تحولاتی در دولت به وجود آمده و گروه افراطی‌تری روی کار آمده و ادعاهایی برای پاره کردن برجام داشتند ولی الان فهمیدند این تعهد دو کشور نیست بین‌المللی است و حالا از آن حرف‌ها فاصله گرفتند.

او ادامه داد: این به معنی غفلت نیست ما خود را برای شرایط دیگر باید آماده کنیم همان طور که مردم شاهد بودند اگر آمریکایی‌ها بدعهدی کردند ما به آژانس در زمینه سوخت پیشران هسته‌ای گزارش می‌دهیم. دست ما باز است که اگر طرف مقابل تخلفی انجام داد از حقوق ملت دفاع کنیم اما هرچه جلوتر برویم افکار عمومی این واقعیت را می‌پذیرید که امروز برجام توافقی است که می‌تواند به نفع جهان و منطقه و ملل باشد.

روحانی درباره رسیدگی به محرومان گفت: محرومان در سال‌های گذشته در رنج فراوانی بودند وقتی در یک جامعه‌ای تورم و گرانی بالاتر از مقداری که حقوق افراد است افزایش پیدا می‌کند ما احساس می‌کنیم محرومیت وجود دارد محرومیت یعنی مردم دارای پاداش کمتری هستند اما کار بیشتر  و رنج بیشتری دارند در گذشته کشاورزان در کشاورزی و مردم در سراسر کشور مشکلات فراوانی را از لحاظ زندگی مادی و اقتصادی شاهد بودند امروز یک گام و یک قدم به جلو آمدیم امروز مردم شاهد مهار تورم هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: خوشحالم که نامزدهای انتخابات درباره تورم و اینکه چگونه باید آن را مهار کنند بحث نمی‌کنند این‌ها گام‌هایی است که ملت در طول سه سال و نیم برداشته مردم حرکت خوبی در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی داشتند امروز شاهد هستیم اگر کسی بیمار می‌شود رنج اقتصادی و فشار اقتصادی برای درمان بیماری کمتر دارد اگر دیروز کسی به بیمارستان می‌رفت و مجبور بود همه وسایل درمان را خود تهیه کند اما امروز بحمدالله مردم در زمینه مسائل درمانی شرایط خیلی بهتری را دارند.

او خاطرنشان کرد: مردم امروز مخارج کمتری را برای درمان پرداخت می‌کنند و خدمات بهتری را دریافت می‌کنند یکی از موارد رفع محرومیت در زمینه مسائل بهداشت و درمانی است و ما امروز شاهد شرایط بهتری هستیم و باید شرایط بهتری در آینده داشته باشیم روستاها شرایط بهتری نسبت به گذشته دارند انواع خدمات از جمله تلفن اینترنت به روستاها منتقل شده و روستاییان از طریق اینترنت کالای خودشان را صادر می‌کنند و ارتباطات بیشتری برای گردشگری دارند ما در مجموع امروز شاهد شرایط بهتری هستیم اما باید برای محرومان فکر بیشتری شود و در زمینه درمان قدم‌های بیشتری برداریم در زمینه احقاق حقوق مردم قدم‌های بیشتری برداریم امروز محرومیت نسبت به گذشته کمتر شده اما هنوز وجود دارد و باید آن را برطرف فکنیم بنابراین با توجه به فرمایش امام باید تلاش و کوشش بیشتری داشته باشیم اما امروز شاهد تغییرات بهتری هستیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره بنیه دفاعی و تقویت آن گفت: بنیه دفاعی در اصطلاح به معنی آماده شدن توان دفاعی و تجهیزات و امکانات نظامی است اما در برابر تهدیدات دشمن قدرت ملی ما مهم است. بخشی به فرهنگ ما بر می‌گردد. در این دولت در زمینه قدرت دفاعی قدم‌های خوبی برداشته شده امروز تجهیزات جدیدی به دست مهندسان ساخته شده در هفته‌های گذشته جت جنگی جدید  و موشک‌ها و تانک‌های جدید و سیستم پدافند جدیدی را رونمایی کردیم و سامانه اس سیصد را در این مدت وارد کردیم در زمینه دفاعی آنچه در این سه سال به دست آوردیم بیش از ده سال گذشته بوده است.

او خاطرنشان کرد: یکی از اهتمام‌های ما تقویت بنیه دفاعی بوده ما باید در همه جا عمل کنیم. شعار دادن نمی‌تواند قدرت ملی درست کند. ما تجهیزات و قدرت سخت افزاری و نرم افزاری‌مان را باید تقویت کنیم. اگر در مقام عمل قدرتمند شدیم دشمن هم چشم طمع به ما ندارد. دشمن اطلاعاتی از شرایط ما دارد. در دنیای امروز ما هم از امکانات دیگران مطلع هستیم. این دولت تلاش کرده آنچه وعده داده عمل کند و کمتر حرف بزند و بیشتر عمل کند. در صحنه انتخابات شاهد رویکرد عمل و شعار هستیم. شعار نمی‌تواند مشکل کشور را حل کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه همه کاندیداها باید برنامه‌هایشان را ارائه کنند تا مردم بین کاندیداها فردی را که آینده کشور را در برنامه‌هایش بهتر می‌بینند انتخاب کنند، گفت: در این دولت در حوزه توان دفاعی کارهای خوبی انجام شده و دولت دوازدهم باید مسیر تقویت بنیه دفاعی را ادامه دهد.

روحانی در خصوص امنیت کشور و حفظ آرمان‌های شهدا گفت: روزی که کشور ما نیاز به کمک داشت در انقلاب اسلامی و جوانان در دفاع مقدس و اندیشمندان ما به صحنه آمدند و شهدایی را در انقلاب و دفاع مقدس تقدیم کردند چرا این عزیزان شهید شدند چون کشور ما در اشغال دیگران نباشد و از منافع و عزت کشور حراست کنیم.

او یادآور شد: امروز باید این عزت ملی را تقویت کنیم اگر نتوانیم برای فروش نفت و کالای پتروشیمی تصمیم بگیریم در واقع به عزت ملی صدمه وارد شده ما وقتی با ایستادگی تحریم را برطرف می‌کنیم یعنی در مسیر شهیدان قرار گرفته‌ایم. شهدا برای این به جبهه رفتند که مردم احساس استقلال کنند و مردم از تهدیدها خلاص شوند. سرزمین را ما شهیدان از دست متجاوزان آزاد کردند. باید تلاش کنیم در بسیاری از زمینه‌ها از منافع استفاده می‌کنیم امسال در پارس جنوبی به اندازه همسایه‌مان در این منطقه استفاده کردیم در سال‌های گذشته این‌ها دو برابر استفاده می‌کردند. این مسیر راه شهیدان است راهی که ما دارای عزت و استقلال باشیم.

رییس‌جمهور در ژاسخ به این سوال که یکی از ترفندهای آمریکا تهدیداتی است که علیه ایران به کار می‌برد برنامه شما برای مقابله با این ترفندهای آمریکا چیست، تصریح کرد: برخی از کشورها از ابتدای انقلاب با ما میانه نداشتند. انقلاب و نظام ما را به نفع منافع خود نمی‌دیدند اما شیوه‌های آنها در حال تغییر است و یک شیوه واحد وجود ندارد روزی از گروهک‌ها برای ضربه به ما استفاده می‌کردند روزی با همدستی با کشورهای منطقه با ما وارد جنگ شدند و روزی ما را در فشار اقتصادی قرار دادند اگر بخواهیم در یک شیوه محدود بمانیم قطعا موفق نخواهیم بود.

او با بیان اینکه باید با شیوه‌های گوناگون با دشمن مقابله کرد، گفت: ما توانستیم با منطق در مذاکره در مقابل دشمن موفقیت بدست آوریم و تحریم‌ها را بشکنیم این‌ها را با انسجام ملی و قدرت سیاسی انجام دادیم. اگر در داخل کشور وحدت ملی داشته باشیم و اتکای ما به بیرون کمتر باشد قطعا موفق خواهیم بود. آنها ما را تحریم کردند چون ما اتکایمان به نفت بود و تراز تجاری ما مثبت نبود از همین‌رو آنها می‌دانستند که اگر تحریم نفتی را علیه ما اجرا کنند، می‌توانند ما را دچار مشکل کنند. اما امروز که مردم ما در صحنه اقتصادی فعال شدند و تراز تجاری ما مثبت شد، واردات و صادرات ما به گونه‌ای است که واردات مان را از طریق صادرات غیرنفتی تامین می‌کنیم.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بدون شک اگر ما متکی به یک نوع صادرات شویم آسیب‌پذیری‌مان بیشتر می‌شود. ما در برابر دشمنان و آمریکا باید کاری کنیم که در مقابل اقدامات آنها هزینه را بالا ببریم هر چه کار برای آنها سخت‌تر شود و اجماع‌سازی برای آنها سخت‌تر شود، کمتر می‌توانند به ما آسیب برسانند. دیروز اجماع‌سازی علیه ایران آسان‌تر بود اما امروز ایران هراسی به پررنگی دیروز نیست و ما شرایط بهتری در افکار عمومی دنیا داریم. امروز آمریکایی‌ها نسبت به برجام وقتی سخن گزاف می‌گویند روسیه چین و کشورهای اروپایی در مقابل آن موضع می‌گیرند بنابراین باید هزینه را برای آنها بالا ببریم تا انقلاب و کشورمان را بهتر محافظت کنیم و با بالا بردن قدرت ملی و استفاده از خردجمعی در برابر مخالفان و دشمنان و استفاده از تغییر تاکتیک‌ها متناسب با تغییرات جهان می‌توانیم مقابله و مقاومت بهتری داشته باشیم و از کشور حراست کنیم.

او در باره برنامه‌‌هایش برای حمایت از کشورهای دوست در منطقه مانند عراق، گفت: منطقه و ثبات منطقه برای ما بسیار اهمیت دارد اگر بخواهیم از کشور حراست کنیم و بخواهیم از امکانات کشور بهتر استفاده کنیم بی‌شک بهترین راه و نزدیک‌ترین راه صادرات به کشورهای همسایه و دوست است اگر بخواهیم بهترین همکاری را در زمینه سیاسی داشته باشیم با همسایگان می‌توانیم همکاری داشته باشیم بنابراین اگر ثبات منطقه به خطر بیافتد این ناامنی به کشور ما هم می‌تواند سرایت کند.

روحانی تاکید کرد: اگر امروز شاهد امنیت در کشور هستیم به دلیل این است که وحدت ما به گونه‌ای است که شرایط امنی را در کشور شاهد هستیم اما تواننمندی ما در منطقه باید توانمندی کل منطقه باشد کل منطقه باید ثبات داشته باشد هم نیروهای خارجی باید مداخلاتشان را کاهش دهند و هم معضلاتی مانند تروریسم باید کمتر شود برای این کار حمایت ما یک ضرورت است و همواره دوستانمان را در شرایط سخت یاری می‌کردیم اما اگرکمک ما نبود شاید امروز شرایط عراق به گونه‌ای دیگر بود ما این کارها را هم برای ثبات منطقه و هم برای امنیت داخلی خودمان انجام دادیم و این کمک‌ها باید ادامه پیدا کند تا شاهد یک ثبات و امنیت در منطقه باشیم.

او در پاسخ به سوالی در مورد موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها گفت: مساله زیست محیطی در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده و ما به نقطه شبه بحران رسیدیم. از منابع آب بی‌حساب استفاده شده و این منابع زیر زمینی افت کرده است. حق آبه تالاب‌ها مراعات نشده، سدهایی بدون مطالعه احداث شده و دریاچه‌های ما خشک شده‌اند. اولین تصمیم دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود. ما دیدیم این نعمت کشور در منطقه شمال غرب خشک شده و این نمکزاری که ایجاد شده با یک طوفان می‌تواند کشاورزی و زندگی چهارده میلیون جمعیت منطقه را تهدید کند. امروز  دریاچه تثبیت شده است. در هور العظیم هور خشک شده بود. البته ۷۰ یا ۸۰ درصد ریزگردهای ما مربوط به کشورهایی مانند عراق و عربستان و اردن است ولی یک مقدار مربوط به داخل است. ما باید کاری کنیم. باید تالاب‌ها و شن‌زارها را با درختکاری کنترل کنیم. مساله آلودگی هوا و اینکه خودرو‌ها باید شرایط بهتری داشته باشد و مصرف سوخت بهتر شود از مسائل دیگر است.

روحانی گفت: یکی از تلاش‌های خوب در آلودگی مساله تولید گاز بود. ما تولید گاز را در پارس جنوبی دو برابر کردیم و امسال مشکل گاز در زمستان نداشتیم بسیاری از نیروگاه‌ها از سوخت مایع بی نیاز شده ما به تغییر خودرو‌هایمان و نوسازی حمل و نقل و استفاده از ریل در کشور نیاز داریم این برای محیط زیست مفید است.  به ویژه با برقی کردن سامانه ریلی کشور. امسال شرایط از سه و چهار سال پیش بهتر است. اما اقدامات بیشتری باید انجام داد به ویژه برای کنترل آلودگی و ریزگردها.

او در مورد اینکه چه زمانی مردم را از فساد مطلع می‌کنید و اگر در نزدیکان خودتان کسی مفسد بود آیا باید دست قوه قضاییه باز باشد یا نه گفت: ما در مساله فساد بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزی باید با فساد مبارزه کنیم.

رییس‌جمهور درباره مبارزه با قاچاق کالا گفت: یکی از افتخارات ما این بود که قاچاق کالا را از ۲۵ میلیارد تومان به نصف تقلیل دادیم همچنین فساد در گمرکات به نصف رسیده و معتقدیم دولت الکترونیک و نظارت مردم می‌تواند جلوی فساد را بگیرد.

روحانی با بیان اینکه ما در جامعه با دونوع فساد روبرو هستیم، گفت: یک نوع از فساد، فساد شبکه‌ای ست که باید برای آن برنامه‌ریزی داشتیم باشیم. شفاف‌سازی و دولت الکترونیک می‌تواند جلوی فساد شبکه‌ای را بگیرد. همچنین مردم باید در برابر قانون یکسان باشند. نوع دیگر فساد، فساد فردی است معتقدم نباید در هیچ موردی تا اثبات فساد نشده کسی را متهم کنیم یکی از مسائلی که امروز جامعه ما گرفتار آن است این است که برخی به چهارچوب‌های اخلاقی توجه نمی‌کنند و نام هر کسی را به عنوان این که این فرد تخلف کرده مطرح می‌کنند. ما باید نظارت را بیشتر کنیم و نظارت اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی ما باید دقیق‌تر باشد همچنین باید افراد در برابر قانون مساوی باشند و هیچ تفاوتی نباید باشد.

او تاکید کرد: از نظر من هر کسی که در کشور ما از مسیر قانون فاصله بگیرد و فسادی را مرتکب شود هم دستگاه نظارتی و هم دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند و تفاوتی را بین مفسدان قائل نشود. من هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارم.

روحانی در جمع‌بندی سخنانش نیز گفت: امروز شرایط انتخابات ما شرایط ویژه‌ا‌ی است و رقابت بین دو شیوه برای اداره کشور است یک شیوه، شیوه سخت‌گیری و برخورد خشن با مردم و استفاده از روش‌های مختلف فشار است و شیوه دیگر شیوه اعتدال و خردگرایی و استفاده از مشورت و نظرات مردم برای اداره جامعه است بنابراین یک رقابت اساسی برای اداره کشور وجود دارد و امیدواریم مردم بهترین انتخاب را داشته باشند

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
امیر خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
جمله اول تقلب از شعار های سید رضوی رئیسی هست جمله دوم پوپولیستی از خود روحانی و جنس خودش هست.
مهربان توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
موفق باشی در خدمت صادقانه و خوب به ملت و ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
درود بر روحانی
با روحانی تا 1400
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
لطفاً شرح کامل سخنان آقای جهانگیری را درج بفرمائید . ییهویی تمامی سایتها سخنرانی ایشان را حذف کردند.؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین