کد خبر: ۴۴۴۵۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
سخنگوی دولت: با حرف و شعار نمی‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد

واکنش به وعده‌های نجومی: بدون عقل به مردم چیزی نگویید‌/انتقاد از کپی‌برداری قالیباف/دعوت اژه‌ای به رعایت قانون

سخنگوی دولت به شائبه‌ها در مورد سایت کارورزی پاسخ داد و آن را مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت تاکید کرد: عده‌ای می‌گویند چرا بیشتر فرصت شغلی ایجاد نمی‌کنید؟ با حرف که نمی‌شود باید طبق قانون و میزان سرمایه 
پاسخ سخنگوی دولت به شائبه‌ها در مورد سایت کارورزی
این عمل صورت بگیرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود عنوان کرد: دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و من از شما خبرنگاران تشکر می‌کنم که این مطالب را منعکس می‌کنید. روز گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی جلسه‌ای داشت. در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افرایش سطح اشتغال و فرصت‌های شغلی و مصوبه بهمن ماه شورای اشتغال کارورزی اتخاذ شد.

او افزود: حسب پیشنهاد دولت برای این که تا پایان برنامه ششم بتوانیم نرخ بیکاری را یک رقمی کنیم نیازمندیم ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم. طی سال‌های پیش رو هر سال ۷۶۵ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار خواهند شد. جمعیت شاغل ما از سال ۸۴ از ۲۰ میلیون و ۶۱۸ نفر به ۲۰ میلیون ۶۲۰ هزار نفر رسید. از سال‌های ۹۲ تا ۹۵ این رقم به ۲۲ میلیون نفر رسید. یعنی افزایش ۲ میلیون نفری ، اما اگر با روال گذشته اقدام کنیم هر سال ۲۶۰ هزار نفر به بیکاران اضافه می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برنامه‌ای دادیم به مجلس تا هر سال ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود تا به بیکاران ما اضافه نشود و تا پایان برنامه نرخ بیکاری تک رقمی شود. اما نکته مهم این است که ما چگونه باید این کار را انجام دهیم، مجلس برای ایجاد ۹۵۰ فرصت شغلی باید سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه بدهد. عده‌ای می‌گویند چرا بیشتر فرصت شغلی ایجاد نمی‌کنید؟ با حرف که نمی‌شود باید طبق قانون و میزان سرمایه این عمل  صورت بگیرد. در سال قبل ۳۳۴ هزار میلیارد تومان برای ایجاد فرصت‌های شغلی  و سرمایه‌گذاری در کشور هزینه شد و ما ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم.

او گفت: برای به دست آوردن این بودجه دولت از این طرق اقدام کرد؛ سرمایه دارای‌های تملک دولت، صندوق توسعه ملی، شرکت‌های دولتی، سهم آورده بخش خصوصی، منابع خارجی و برداشت از بانک‌ها. ما در جذب منابع خارجی مشکل داریم، برای تامین ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید ۱۹۵ میلیارد تومان معادل ۶۵ هزار میلیارد دلار  سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد: بدون پشتوانه و عقل به مردم چیزی نگویید‌، عده‌ای می‌گویند فلان مقدار سرمایه گذاری خارجی انجام می‌دهیم و غیره. این درست نیست به مردم باید وعده درست داد. ما تعهد کردیم که ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم، حال به دولت خورده می‌گیرند که چرا بیشتر ایجاد نمی‌کنند، می‌گویند چرا می‌گویید نمی‌توانید، بله ما نمی‌توانیم ۶ میلیون شغل ایجاد کنیم چون با وضعیت موجود کشور نمی‌شود، اگر شما می‌توانید بفرمایید.

او با اشاره به اینکه دو مصوبه دیگر در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد، گفت: نخست این که اگر کسی به کارورزی رفت دولت حقوق کارورزی او را پرداخت خواهد کرد. اگر کسی امروز می‌گوید من این کار را می‌کنم کپی‌برداری از مصوبه بهمن ماه سال گذشته دولت است. مصوبه دوم این بود اگر کارفرمایی کارگران بیکاری را جذب کند دولت حق بیمه ۲۳ درصدی کارفرما را پرداخت می‌کند. البته ما فقط به این بسنده نکردیم، ما درخواست کردیم ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنیم ، مجلس یک فوریتش را تصویب کرد که به دلیل حساسیت قرار شد رهبری نظر نهایی را بدهند، ایشان فرمودند کار خوبی است، اما خب مجلس درگیر بودجه شد و این امر میسر نشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرحی هم آماده دارد که با ستاد اقتصاد مقاومتی با همین ۱/۵ میلیارد دلار اشتغال ایجاد شود. اما عده‌ای می‌گویند به همه بیکاران پول می‌دهیم اگر می‌توانید انجام دهید، اما بدانید این کار کشور را دچار فاجعه می‌کند. اینطور باشد از افراد ۱۵ ساله همه ثبت‌نام می‌کنند، حتی خوداشتغال‌ها ثبت‌نام می‌کنند و می‌گویند بیکار هستند.

او گفت: دولت اهل تصمیم‌های خلق‌الساعه نیست، هر حرفی را می‌زنیم موظف به اجرای آن هستیم، مانند بعضی‌ها همین جوری حرفی نمی‌زنیم. ما در جایگاهی نیستیم که حرف‌هایی بزنیم که ضمانت اجرایی ندارد.

نوبخت درباره اظهارات عربستان و پاسخ وزیر دفاع به آن گفت: در ارتباط با اظهارات دولت سعودی باید گفت اقدامات تنش‌زا از سوی این دولت در حال انجام است، که ما موضع خودمان را اعلام کردیم. عربستان نقش مخرب و منفی در حمایت از داعش دارد و دستش به خون کودکان سوری و یمنی آلوده است. این کشور ممکن است برای جبران شکست‌هایش حرف‌هایی بزند، عربستان باید بداند که اگر امنیت ما را تهدید کند قطعا پاسخ خواهیم داد.

او در مورد باز پرداخت پاداش کارمندان گفت: ما هرچه به کارمندان و کارکنان خود می‌دهیم وظیفه‌مان است، من بارها گفته‌ام قصد داریم نظام پرداختی را یکسان‌سازی کنیم. سال گذشته به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردم بند ۱۰ ماده ۶۸ را اجرا کنند. دولت کارکنان خود را درک می‌کند، دولت خود را موظف می‌داند بر اساس نرخ تورم حقوق کارمندان و کارگران اضافه کند.

سخنگوی دولت درباره پرونده دختر وزیر آموزش و پرورش هم گفت: بارها اعلام کردیم دولت برای کسی استثنا قائل نمی‌شود. موضع دولت درباره این پرونده اعلام شده، هیچ کسی در دولت در محدوده حراستی و حفاظتی قرار ندارد. در مورد این پرونده گفتم تمامی تحقیقات را انجام دهند. خبر آمد که کالای قاچاق در منزل یک وزیر پیدا شده، تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا ورود کرد و بعداز تحقیقات معلوم شد قانونی است. اما می‌گویند با کارت دیگری این کار خلاف است یا خیر باید قانون تعیین کند. آبروی کسی که تا قانون اعلام نکرده مجرم است را نبرید.

او درباره فیلتر سایت کارانه قالیباف تصریح کرد:  از وزیر کشور شنیدم دستگاه‌های مسئول نظام انتخابات به این نتیجه رسیدند این امر خلاف قانون است و با مقرارت هم‌خوانی ندارد. حتی نایب رئیس مجلس هم گفتند این کار خلاف است،ارتباط دادن این مساله به ستاد نامزد دیگر درست نیست. خودتان هم باهوش هستید و می‌دانید که این کار دم انتخابات برای چیست. شورای نگهبان انتخاباتی را فقط برای شام دادن یک نامزد در یک حوزه باطل می‌کند. نامزدهای انتخاباتی واقعا شخصیت‌های محترم این کشور هستند اما مشاورانی دارند که نمی‌دانند حیثیت این شخصیت‌ها که سرمایه نظام هستند چیست؟

به گزارش ایلنا، در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه قالیباف مدعی شده دولت یارانه‌ای بابت حمل و نقل نداده و به شهروندان تهرانی کمکی نکرده است، آیا این ادعا صحت دارد، گفت: از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم به صورت رسمی بیان کند که چه میزان یارانه به نه تنها شهرداری تهران بلکه سایر شهرداری‌ها پرداخت کرده است. نمی‌خواهم چیزی بگویم که به آقای قالیباف بربخورد.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه رییسی اعلام کرده مالیات آستان قدس پرداخت می‌شود و آستان چند برابر بیشتر از دولت به فقرا کمک کرده است اما آقای روحانی در سخنرانی‌های عنوان کردند که این فعالیت‌های اقتصادی شفاف نیست و باید شفاف شود، گفت: در برنامه ششم توسعه مصوب شده همه نهادها و کسانی که از مالیات معاف بودند باید آن را پرداخت کنند. مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که باید سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا شود ، بند ۱۶ این سیاست‌ها در مورد پرداخت مالیات است، کشور برای توسعه نیاز به بودجه دارد ، ما یا باید متکی به نفت باشیم و یا در اخذ مالیات کسانی را اضافه کنیم که پرداخت نمی‌کنند.

او ادامه داد: کارکنان دولت که حقوق نگرفته‌اند مالیات پرداخت می‌کنند، کاسبان هم آخر سال پرداخت می‌کنند. اما کسانی هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند ولی مالیات پرداخت نمی‌کنند در برنامه ششم توسعه این حذف شده و باید پرداخت مالیات کنند. آستان قدس هم موظف به پرداخت مالیات است آقای رئیسی گفته مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده را هم مصرف کننده پرداخت می‌کند.

نوبخت در مورد ارائه لیست اموال نامزدها گفت: آقای جهانگیری و روحانی هر دو فهرست اموال خودشان را  به قوه قضاییه ارائه داده‌اند. اگر خلاف است آقای اژه‌ای بیایند و اعلام کنند. از دیگر نامزدها هم می‌خواهیم لیست اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند نه این که در سایت‌ها اعلام کنند.

او در واکنش به اعتراض معدنچیان در حضور رییس‌جمهور گفت: روحانى به مردم دوستى معتقد است و اینکه اگر عده‌اى با صداى بلند اعتراض و احساسات خود را بیان کنند رییس جمهور احساس رضایتمندى می‌کند اما عده‌اى به حق و عده‌اى با صحنه‌سازى این اقدام را انجام دادند. اتفاقا آقای رییس‌جمهور از این امر استقبال کردند تا کارگران صدای خودشان را به بالاترین شخص اجرایی برسانند.

نوبخت با اشاره به اظهارات روز گذشته ربیعی یادآور شد: آن چه وزیر تعاون و کار اعلام کرد مصوبه شورای عالی اشتغال است که به سه دلیل صورت می‌گیرد؛ نخست این که این طرح مصوب ۵ بهمن سال ۹۵ است، جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و اینکه جزو ماموریت‌ها و وظایف این وزارت‌خانه است که از اول سال ۹۶ اجرا شد، به غیر از این بقیه کارها خلاف است. این کار وزیر رسمی دولت است اما قانونی است بقیه بگویند که با استناد به کدام آن را قانون انجام میدهند؟

او در پاسخ به این سوال که ما شاهد هستیم سخنگوی یکی از قوهه‌ها هر هفته سخنی را علیه دولت می‌گوید نظر شما چیست، گفت: ما ایشان را به رعایت قانون و مواضع شرع دعوت میکنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مانع برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چیست، گفت: در دوره پسابرجام ۱۳/۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی انجام شده است. این امر دارای دو بخش است؛ خارجی و داخلی. ما با سرمایه‌گذاران خارجی توافق می‌کنیم که شخص بیاید این عمل را انجام دهد، اما خب جایی به کشوری مثل آمریکا بر می‌خوریم که با حسن رفتار ما پیروز شدیم. اما در داخل به طور مثال می‌گویم یک شخص خارجی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند اما می‌بیند یک بانک به جای این که سرمایه داشته باشد بدهی دارد ، مشخص است که سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اصلا شخص خارجی به کنار یک سرمایه گذار داخلی هم این کار را انجام نمی‌دهد.

او تاکید کرد: ما برای این در انتخابات شرکت کردیم که کارهای نیمه‌تمام خود را در دولت دوازدهم به اتمام برسانیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بهتر نیست کاندیدا به جای ارائه فهرست دارایی‌ها به قوه قضائیه به مردم بگویند، گفت: باید گام به گام این کار را انجام داد ، اول قوه قضاییه بعد در روز مناظره به مردم ارائه دهند.

ادامه دارد....

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
6
12
اگر عاقل بود ، همان دوبار که کاندید شد و رای نیاورد ، برایش درس عبرت میشد . از این جماعت تندرو و کوتاه ببن ، انتظار حرف و رفتار عاقلانه نداشته باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
6
8
اگر عاقل بود ، همان دوبار که کاندید شد و رای نیاورد ، برایش درس عبرت میشد . از این جماعت تندرو و کوتاه ببن ، انتظار حرف و رفتار عاقلانه نداشته باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
6
8
اگر عاقل بود ، همان دوبار که کاندید شد و رای نیاورد ، برایش درس عبرت میشد . از این جماعت تندرو و کوتاه ببن ، انتظار حرف و رفتار عاقلانه نداشته باشید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
4
11
من معلم معیشت و منزلتم خوب نیست وامثال من در اقشار کارگر و...از آقای رییسی خواهشمندم اگر واقعا دغدغه معلمان را دارند 1درصد از بوجه استان قدس را برا ساخت مدرسه و معیشت معلمان وکارهای عام المنفعه تخصیص دهند یا با اختصاص مالیات بر درامد به این استان مقدس موافقت کنند شاید معیشت ما کارمندان معلم خوب شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
5
12
هشدار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دلواپسان در سایت های خود بنای جرزنی را شروع کرده اند و می گویند مسوولان محلی در استانها به نفع روحانی عمل می کنند.
دلواپسان قبلا می گفتند امکان دخل و تصرف و تقلب وجود ندارد حالا نگران شده اند. معلوم است ذاتا دلواپس به دنیا آمده اند و ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین