کد خبر: ۴۴۵۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲

پایان بدون نتیجه نشست اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای

اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس ٢٠٢٠ بازنگری پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) به ریاست هلند روز جمعه پس از دو هفته بدون نتیجه‌ای ملموس پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
 در پایان این نشست، پس از آنکه سفیر هلند متنی به عنوان جمع بندی رئیس ارائه داد، کشورهای غیرهسته ای از آن انتقاد کرده و آن را کاملا غیرمتوازن دانستند. این امر موجب شد متن رئیس مورد موافقت جلسه قرار نگرفته و نشست بدون هیچ نتیجه ای پایان یابد.

به گزارش ایسنا،در این اجلاس که از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت با شرکت بیش از ۱۱۰ کشور عضو این پیمان در وین جریان داشت، کشورهای غیرهسته ای بر ضرورت امحای کامل سلاح های هسته ای تأکید کرده و از کشورهای هسته ای خواستند به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.


همچنین، بسیاری از کشورها از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه که پیشنهاد آن توسط ایران در سال ١٩٧٤ برای اولین بار ارائه و سپس در سال ١٩٩٥ به عنوان شرط تمدید معاهده در قالب قطعنامه کنفرانس أعضاء تصویب شده بود، حمایت کردند. در این راستا آنها خواستار الحاق فوری و بدون قید و شرط رژیم اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای شدند.


سفیر و نماینده کشورمان در وین در سخنرانی اختتامیه ضمن یادآوری مصوبات کنفرانس های ٢٠٠٠ و ٢٠١٠ معاهده مبنی بر ضرورت پیوستن بی قید و شرط رژیم اسرائیل به معاهده، از عدم درج این موضوع در خلاصه رئیس انتقاد کرد.  


در این نشست، هیات کشورمان فعالانه در مباحث شرکت نمود و با ارائه ۸ سخنرانی، ۵ مقاله کاری و ۲ گزارش به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران، از جمله در زمینه خلع سلاح هسته ای، ایحاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه، حق مسلم کشورهای عضو در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و لزوم ارائه تضمین های امنیتی به کشورهای غیرهسته ای در برابر هر گونه تهدید یا استفاده از سلاح هسته ای پرداخت.
نشست دوم این کمیته سال آینده در ژنو برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین