کد خبر: ۴۴۵۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸

انتقاد ابتکار به مدیریت پسماند: تفکیک زباله از مبدا در تهران در حد دو درصد است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به مدیریت پسماند در تهران انتقاد کرد و گفت: تفکیک از مبدا مهم‌ترین رکن مدیریت پسماند است که در تهران تنها در حد یک یا دو درصد صورت می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار در حاشیه رونمایی از سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور در مورد مدیریت پسماند تهران اظهار کرد: تهران یک برنامه مدیریت پسماند دارد که در شورای سوم به تصویب رسیده است. یکی از مولفه‌های مدیریت پسماند شهر تهران آن است که در انتهای کار «ریجکت سوز» برای پسماندهای خطرناک لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه تاکید کرده بودیم که این پسماندسوز باید استانداردهای لازم را داشته و با ضوابط روز همخوان باشد، گفت: زمان طولانی طی شد و در نهایت یک پسماندسوز برای شهر تهران در نظر گرفته شد. این پسماندسوز از بین ۷ هزار تن پسماند تولیدی تهران در هر روز تنها ۲۰۰ تن را می‌سوزاند و تبدیل به برق می‌کند که سهم بسیار ناچیزی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ایرادی که بر مدیریت پسماند تهران گرفته می‌شود بحث تفکیک از مبدا است. در یک شهر بزرگ مثل تهران که ۷ هزار تن پسماند روزانه در آن تولید می‌شود، تفکیک از مبدا نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها ، بازیافت و استفاده مجدد از این ثروت را دارد.

به گفته ابتکار، شهرداری تهران با اینکه بارها به سمت پایلوت این موضوع رفت، عملکرد مثبتی در این زمینه نداشت. در مقطعی به مدت یک یا دو سال در تهران روی این موضوع خیلی خوب کار شد و تفکیک از مبدا تا ۷ یا ۸ درصد افزایش یافت اما بعد از شورای سوم تفکیک مجددا به حدود یک یا دو درصد رسید.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در قانون مدیریت پسماند بر تفکیک از مبدا تاکید شده است،گفت: مهم‌ترین مسئله در مدیریت پسماند بحث اقتصادی بودن آن است که این موضوع با تفکیک از مبدا تامین و تضمین می‌شود.

ابتکار تاکید کرد: سوزاندن همه زباله‌ها صرفه اقتصادی ندارد بلکه باید تفکیک از مبدا به عنوان اولین رکن از مدیریت پسماند صورت بگیرد و بخش‌های ارزشمند پسماند مثل کاغذ، شیشه و پلاستیک مثل هر جای دیگر دنیا جداسازی شود.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماندهای شهری بر عهده شهرداری است،گفت: در بحث مدیریت پسماند گفته نشده دفع پسماند یا سوزاندن زباله‌ها بلکه گفته شده مدیریت پسماند بنابراین مدیریت پسماند چند رکن دارد که باید طبق آن‌ها عمل کرد. تفکیک، جمع‌آوری صحیح، انتقال به محل، بازیافت و امحا ارکان مدیریت پسماند را تشکیل می‌دهد که امحا می‌تواند به شکل کمپوست، بیوگاز باشد و اگر چیزی باقی ماند، در پسماندسوزها بسوزد. در غیر این صورت سوزاندن پسماندها کار عبثی است.

به گزارش ایسنا، سعید متصدی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- پیش از این در مورد مدیریت پسماند تهران گفته بود از آنجا که بیشتر پسماندهای تهران حاوی مواد آلی است، بهتر است که امحای آن به شکل کمپوست باشد. همچنین تاکید کرده بود که کمپوست تولیدی در تهران و در شرایط حاضر فاقد استانداردهای لازم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
این یعنی مدیریت شهرداری مربوط به 70 سال پیش !!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین