کد خبر: ۴۴۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ - ۲۳:۰۴

دستور العمل به نمایندگی های ایران در خصوص مذاکره با امریکا

آفتاب‌‌نیوز : منوچهر متکی وزیر خارجه ایران روز گذشته در یک مصاحبه خبری مشترک با همتای گینه ای خود اعلام کرد که تهران برای انجام گفت و گو درباره تولید سوخت هسته ای آمادگی دارد. ما چیزی بیش از حقوق مندرج خود در ان پی تی و آژانس مطالبه نکرده و هیچ تکلیفی هم فراتر از آن نمی خواهیم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران نتایج غنی سازی را در قالب کنونی که در کشور جریان دارد در قالب تحقیق و توسعه است را به اطلاع عموم و آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد رساند.
او سپس از تولید سوخت هسته ای به عنوان مراحل بعدی فن آوری صلح آمیز هسته ای یاد کرد.
بخش دیگری از سخنان منوچهر متکی به واکنش های رسانه های خارجی به آزمایش موشک جدید ایران در رزمایش پیامبر اعظم(ص) در آب های خلیج فارس اختصاص داشت.
او در این زمینه اطمینان داد که برانگیختن نگرانی از افزایش توانمندی نظامی ایران محصول تبلیغات رسانه های استکباری است و جمهوری اسلامی ایران در 27 سال موجودیتش به هیچ کشوری تهاجم نداشته است چرا که نگاه جمهوری اسلامی ایران نگاهی دفاعی همانند دوران جنگ تحمیلی است.
وزیر امور خارجه سپس به ارائه توضیحاتی در خصوص مذاکره با امریکا پرداخت.
مذاکراتی که بحث پیرامون آن از حدود یک ماه گذشته و با بالا گرفتن اختلافات داخلی در عراق آغاز شد و در پی آن قرار شد ایران و امریکا در این زمینه با یکدیگر گفت و گو کنند. اما به گفته مقامات ایران هنوز زمان و مکان این مذاکرات مشخص نیست. متکی نیز دیروز در مصاحبه مطبوعاتی مشترکش با وزیر امور خارجه گینه در این زمینه گفت که چنانچه در این زمینه هرگونه تحول جدیدی رخ دهد آن را اطلاع می دهیم ولی هنوز در خصوص تیم، زمان و محل این مذاکرات، تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
او همچنین در این خصوص به ارایه دستور العمل برای نمایندگی های ایران در خارج از کشور و به خصوص کشورهای جهان اسلام برای روشن شدن سیاست های ایران در این راستار خبر داد.
ایران بزرگترین دارنده موشک های رادار گریز
حمیدرضا آصفی نیز دیروز تصریح کرد که هنوز برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به نهاد اصلی اش یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی دیر نشده است.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه که امروز در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، پرونده هسته ای ایران در حال حاضر بین آژانس و شورای امنیت در هوا معلق است و بین این دو نهاد نوسان دارد.
آصفی همچنین خبر ورود هفته آینده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را تایید کرد و گفت که این سفر از قبل تنظیم شده است.
بخش دیگری از گفت و گوی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران همچون مصاحبه مطبوعاتی منوچهر متکی به وضوع آزمایش موشک جدید ایران در آب های خلیج فارس اختصاص داشت.
آصفی نیز دراین باره اعلام کرد که جای هیچ نگرانی نیست و این موشک ها در خدمت توان دفاعی کشور است.
این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه امریکا و پنتاگون نسبت به آزمایش این موشک ابراز نگرانی کرده اند و حتی مذاکره با ایران و استفاده از راه های دیپلماتیک را برای حل پرونده هسته ای ایران را با توجه به انجام چنین مانورها و آزمایش هایی بدون فایده دانسته اند.
سخنگوی پنتاگون در مورد آزمایش این موشک های رادار گریز بر این نظر است که تهران دارای بزرگترین فهرست آنها در خاورمیانه است.
همچنین برخی از صاحب نظران اروپایی معتقدند که انجام چنین آزمایش هایی در شرایطی که ایران درگیر پرونده هسته ای اش است و برای اتخاذ تصمیم در خصوص تعلیق فعالیت های هسته ای اش تنها 30 روز زمان دارد، نوعی نمایش قدرت به اروپا و به خصوص امریکاست.
و این در حالی است که در کنار این نمایش قدرت همچنان بر آمادگی اش برای گفت و گو درباره تولید سوخت هسته ای اعلام آمادگی می کند.0
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین