کد خبر: ۴۴۷۴۱۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

تونل کندوان ۷۹ ساله شد +تصاویر

۷۹ سال پیش در چنین روزی تونل «کندوان» با حضور رضاشاه و محمدرضا پهلوی افتتاح شد؛ تونلی که برای رفاه مردم احداث نشده بود و داستان ساخت آن چیز دیگری بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش فارس، احداث تونل کندوان در سال 1314 شمسی آغاز شد و پس از سه سال در 27 اردیبهشت 1317 به بهره‌برداری رسید.

تونل کندوان
 
 
برای گشایش این تونل، رضاشاه به همراه فرزندش محمدرضا با خودرو به دهانه تونل رفتند تا این تونل حدوداً 1880 متری را افتتاح کنند.
 
تونل کندوان  
 
پس از افتتاح کندوان، دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود و از طول مسیر 13 کیلومتر کاسته شد. ضمن اینکه جاده در فصول سرد و یخبندان سال هم قابل تردد بود.

 تونل کندوان


البته با توجه به امکانات و تمکن ایرانیان در هشت دهه پیش، ساخت تونل برای آسان‌تر شدن دسترسی به شمال کشور در اولویت مردم نبود اما به دلیل اینکه رضاشاه زمین‌های زیادی را در شمال کشور غصب کرده بود، برای رفت‌وآمد راحت‌تر و کسب سود بیشتر از محصولات املاک خود، امر به احداث جاده ماشین‌رو چالوس داد.
 
تونل کندوان 

مبنای کار هم همان جاده معروف ناصرالدین‌شاهی بود. چون به هر حال مهندسان فرنگی دوره ناصری کوتاه‌ترین راه ممکن را جهت رسیدن به چالوس انتخاب کرده بودند. ولی این بار چون جاده ماشین‌رو بود باید در مسیر قبلی تغییراتی صورت می‌گرفت، و از جمله اینکه مسیر از شهر کرج شروع شود نه از شهرستانک! احداث این جاده در سال 1312 به پایان رسید.

جالب اینجا بود که در دوره رضاشاه که خود را مالک کشور می‌دانست، سفر در ایران بدون مجوز شهربانی و یا سازمان‌های مسئول غیر قانونی بود و مسافران مانند اینکه می‌خواهند به کشوری بیگانه سفر کنند، بایستی جواز این کار را دریافت می‌کردند!

 
تونل کندوان 
 
م‍ج‍ی‍د آه‍ی‌ وزی‍ر راه‌ در حال گ‍زارش‌ به رضاشاه

برای احداث تونل کندوان قصه‌ای دیگری هم نقل می‌کنند که در جای خود شنیدنی است. نقل می‌شود که سال 1314 در سفر بهاره شاه به مازندران وی در آن سوی کندوان در بوران و برف گیر می‌کند و با سختی و در خطر خود را به گچسر می‌رساند. همین امر رضاشاه را وا می‌دارد که دستور احداث تونل را بدهد.
 
جالب‌تر این آن است که گفته می‌شود مهندسین طبق طرح، نقشه شان احداث تونل از گچسر به سمت پل زنگوله بود که با اشتباه وزیر راه در ارائه دادن گزارش و اشتباه تایپست در تایپ کردن یک صفر در جلو مبلغ کل پروژه این طرح نصفه کاره انجام شد. یعنی وزیر راه از ترس دادن مبلغی دیگر به شاه مجبور به نیمه کاره انجام دادن اصل پروژه شده است! البته این قصه چندان با عقل نمی‌خواند و اگر هم واقعیت داشته باشد نشان از این واقعیت دارد که در حکومت‌های دیکتاتوری همه چیز به ذات مقدس همایونی بستگی دارد حال چه برای مردم نفع داشته باشد چه نداشته باشد.

 
تونل کندوان 

تونل کندوان در سال 1374 بهسازی و تعریض شد، اما در مواقع تعطیل و اوج مسافرت‌ها، پاسخگو نیست. از این رو در قطعه شماره 2 آزادراه تهران ـ شمال، تونل 6400 متری البرز در نظر گرفته شده که قرار است جایگزین کندوان شود و سه راهی سرهنگ را به پل زنگوله متصل می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
20
خدا پدرش را بیامرزد که این تونل را با تکنولوژی 80 سال پیش با بیل و کلنگ و قاطر در عرض سه سال ساخت. ظاهرا در آن موقع، ایران دچار قحطی رانتخوار و فاسد و شارلاتان بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
17
به هر نیتی ساخت دمش گرم
راستی ذوب آهن و کارخانه های قندو دیگر صنایع رو به چه نیتی ساخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
13
فقط ميشه گفت خدا بيامرزدش. يادش گرامي
hamed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
14
کاش امروز یک نفر به همت ودلسوزی او در این مملکت وجود داشت
راستی اگر امروز بود بزرگراه شمال چند روزه تموم میشد....
پارسا
|
Netherlands
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
11
آزاد راه تهران شمال به کجا رسید؟
من هر بار از جاده چالوس رد میشم یه فاتحه برا سازنده میفرستم
روحش شاد
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
6
نیت و قصد ایشان هرچی بوده ولی نتیجه اش سازندگی و آبادی ایران بوده
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
0
4
نیت و قصد ایشان هرچی بوده ولی نتیجه اش سازندگی و آبادی ایران بوده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین