آفتابنیوز : به گزارش فارس، احداث تونل کندوان در سال 1314 شمسی آغاز شد و پس از سه سال در 27 اردیبهشت 1317 به بهرهبرداری رسید.
برای گشایش این تونل، رضاشاه به همراه فرزندش محمدرضا با خودرو به دهانه تونل رفتند تا این تونل حدوداً 1880 متری را افتتاح کنند.
پس
از افتتاح کندوان، دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود و از طول مسیر 13
کیلومتر کاسته شد. ضمن اینکه جاده در فصول سرد و یخبندان سال هم قابل تردد
بود.
البته
با توجه به امکانات و تمکن ایرانیان در هشت دهه پیش، ساخت تونل برای
آسانتر شدن دسترسی به شمال کشور در اولویت مردم نبود اما به دلیل اینکه
رضاشاه زمینهای زیادی را در شمال کشور غصب کرده بود، برای رفتوآمد
راحتتر و کسب سود بیشتر از محصولات املاک خود، امر به احداث جاده ماشینرو
چالوس داد.
مبنای
کار هم همان جاده معروف ناصرالدینشاهی بود. چون به هر حال مهندسان فرنگی
دوره ناصری کوتاهترین راه ممکن را جهت رسیدن به چالوس انتخاب کرده بودند.
ولی این بار چون جاده ماشینرو بود باید در مسیر قبلی تغییراتی صورت
میگرفت، و از جمله اینکه مسیر از شهر کرج شروع شود نه از شهرستانک! احداث
این جاده در سال 1312 به پایان رسید.
جالب اینجا بود که در دوره
رضاشاه که خود را مالک کشور میدانست، سفر در ایران بدون مجوز شهربانی و یا
سازمانهای مسئول غیر قانونی بود و مسافران مانند اینکه میخواهند به
کشوری بیگانه سفر کنند، بایستی جواز این کار را دریافت میکردند!
مجید آهی وزیر راه در حال گزارش به رضاشاه
برای
احداث تونل کندوان قصهای دیگری هم نقل میکنند که در جای خود شنیدنی است.
نقل میشود که سال 1314 در سفر بهاره شاه به مازندران وی در آن سوی کندوان
در بوران و برف گیر میکند و با سختی و در خطر خود را به گچسر میرساند.
همین امر رضاشاه را وا میدارد که دستور احداث تونل را بدهد.
جالبتر
این آن است که گفته میشود مهندسین طبق طرح، نقشه شان احداث تونل از گچسر
به سمت پل زنگوله بود که با اشتباه وزیر راه در ارائه دادن گزارش و اشتباه
تایپست در تایپ کردن یک صفر در جلو مبلغ کل پروژه این طرح نصفه کاره انجام
شد. یعنی وزیر راه از ترس دادن مبلغی دیگر به شاه مجبور به نیمه کاره انجام
دادن اصل پروژه شده است! البته این قصه چندان با عقل نمیخواند و اگر هم
واقعیت داشته باشد نشان از این واقعیت دارد که در حکومتهای دیکتاتوری همه
چیز به ذات مقدس همایونی بستگی دارد حال چه برای مردم نفع داشته باشد چه
نداشته باشد.
تونل
کندوان در سال 1374 بهسازی و تعریض شد، اما در مواقع تعطیل و اوج
مسافرتها، پاسخگو نیست. از این رو در قطعه شماره 2 آزادراه تهران ـ شمال،
تونل 6400 متری البرز در نظر گرفته شده که قرار است جایگزین کندوان شود و
سه راهی سرهنگ را به پل زنگوله متصل میکند.
راستی ذوب آهن و کارخانه های قندو دیگر صنایع رو به چه نیتی ساخت
راستی اگر امروز بود بزرگراه شمال چند روزه تموم میشد....
من هر بار از جاده چالوس رد میشم یه فاتحه برا سازنده میفرستم
روحش شاد