کد خبر: ۴۴۷۴۴۸
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴

کیهان: رای رئیسی ۳۰ میلیون است نه ۱۶ میلیون!

آفتاب‌‌نیوز : حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با همه فراز و نشیب‌ها و چالش‌های ریز و درشتی که داشت به پایان رسید و آقای روحانی با 23 میلیون رأی از رقیب اصلی خود آقای رئیسی که 16 میلیون رأی کسب کرده بود، پیشی گرفت و به ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم انتخاب شد.

بدیهی است که با پایان انتخابات، رقابت‌های انتخاباتی نیز به نقطه پایان خود رسیده و آقای روحانی رئیس‌جمهور همه ملت ایران خواهد بود، چه آنهایی که به ایشان رأی داده‌اند و چه آنان که رقیب ایشان را ترجیح داده بودند. ولی انتخابات اخیر، درس‌ها و عبرت‌هایی نیز با خود داشت و درباره آن گفتنی‌هایی هست که اشاره‌ای هر چند گذرا به برخی از آنها - فقط برخی از آنها - ضروری به نظر می‌رسد.

1- رأی آقای رئیسی در پائین‌ترین حد ممکن،می‌توانست 2برابر آراء اعلام شده باشد. چرا؟ ... بخوانید.

الف: آقای روحانی، رئیس‌جمهور مستقر بود و طی 4 سال گذشته همه امکانات و ظرفیت‌های فراوان قوه مجریه، از جمله ظرفیت‌های تبلیغاتی را در اختیار داشت و از این امکانات و ظرفیت‌ها در بالاترین حد و اندازه ممکن بهره می‌گرفت و این در حالی است که آقای رئیسی نه فقط به هیچیک از امکانات مورد اشاره دسترسی نداشت، بلکه با انبوهی از اتهامات ناروا و یکسویه که از تریبون‌های بی‌شمار دولت شلیک می‌شد نیز روبرو بود.

ب: آقای روحانی برای تبلیغ انتخاباتی - مستقیم و غیرمستقیم - یک فرصت 4 ساله یعنی 1440 روز را در اختیار داشت ولی آقای رئیسی کمتر از 2 ماه، یعنی فقط 40 روز بود که به میدان رقابت آمده بود و از این 40 روز، تنها 2 هفته را به سفرهای استانی و گفت‌وگو با مردم اختصاص داده بود و طی همین 2 هفته توانسته بود به حدود 16 میلیون رأی دسترسی پیدا کند که در مقایسه با حدود 23 میلیون رأی آقای روحانی که طی 1440 روز و با بهره‌گیری از بسیاری امکانات و ظرفیت‌های دولت به دست آمده بود، رقم بسیار بالا و تقریبا بی‌سابقه‌ای است.

با این محاسبه که نه پیچیده است و نه دشوار، به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که رأی آقای رئیسی دستکم دو برابر آراء  اعلام شده یعنی نزدیک به 30 میلیون است چرا که وقتی با امکانات اندک و فرصت 40 روزه توانسته است صاحب 16 میلیون رأی شود، به یقین اگر امکانات فراوان و فرصت 4 ساله آقای روحانی را در اختیار داشت، تقریبا رأی چندانی برای رقبای ایشان باقی نمی‌ماند.

ج: رأی 16 میلیونی آقای رئیسی، نشان می‌دهد که سخنان، برنامه‌ها و بینش و منش وی در میان توده‌های مردم خریداران فراوانی دارد به گونه‌ای که هر جا با مردم مواجه شده و به معرفی خود پرداخته‌اند، اقبال و رویکرد گسترده مردم را در پی داشته است. از این زاویه نیز می‌توان گفت؛ در صورتی که آقای رئیسی فرصت بیشتری برای ارائه نظرات خود به مردم داشت، به یقین توده‌های عظیم بیشتری از آنان را جذب می‌کرد.

2- دولت در چند ماه نزدیک به انتخابات توان قابل ملاحظه‌ای را برای مقابله با رقبای انتخاباتی به صحنه آورده بود تا آنجا که با نقض صریح و آشکار قوانین موجود، بسیاری از وزرا، معاونان، استانداران، فرمانداران، بخشداران و رسانه‌های در اختیار به ستاد انتخاباتی دولت تبدیل شده بود. اظهارات برخی وزرای دولت به هنگام رأی‌گیری که نه فقط غیرقانونی بلکه بیرون از دایره اخلاق بود نیز، فصل جداگانه‌ای می‌طلبد. و این در حالی است که آقای رئیسی نه فقط از این امکانات بهره‌ای نداشت، بلکه قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری ایشان باعث شده بود که استفاده از حداقل امکاناتی را که در اختیارش بود نیز بر خود ممنوع و حرام کند.

گفتنی است تخلفاتی نیز در برخی از شعبه‌های اخذ رأی صورت گرفته بود که شورای نگهبان قول پیگیری آن را داده است. ضمن اینکه تخلفات صورت گرفته اگرچه تخلف است و پیگیری آن ضروری است ولی این تخلفات نمی‌تواند در نتیجه نهایی انتخابات، مخصوصا انتخابات ریاست‌جمهوری که پای آراء میلیونی در میان است تاثیری داشته باشد.

3- و اما، مهمترین و اصلی‌ترین حربه‌ای که علیه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بکار گرفته شد، ترساندن مردم از سایه جنگ بود!  دولت در اقدامی غیراخلاقی و تعجب‌آور که از پشتیبانی گسترده رسانه‌های بیگانه نیز برخوردار بود، اصرار داشت به مردم بقبولاند، اگر به آقای روحانی رأی ندهند و آقای رئیسی به ریاست‌جمهوری برسد، باید در انتظار جنگ و حمله نظامی آمریکا باشند! دراین‌باره گفتنی‌های فراوانی هست که در آینده به آن خواهیم پرداخت ولی نکته درخور توجه که تأسف‌آور نیز هست، اینکه دولتمردان - البته برخی از آنان - به گونه‌ای که نشان می‌داد قادر به دفاع از عملکرد 4 ساله خود نیستند، ناکارآمدی و خسارت‌آفرینی دولت یازدهم و وعده‌های برزمین مانده آن را با گزینه «سایه جنگ»  تاخت می‌زدند!  و سعی داشتند این گزاره دو قطبی را به مردم القاء کنند که اگرچه دولت یازدهم را ناکارآمد و خسارت‌آفرین و ناتوان از انجام وعده‌ها وتعهدات خود می‌دانید، ولی باید میان «جنگ» و «دولت ناکارآمد» یکی را انتخاب کنید! و سایه جنگ را در انتخاب آقای رئیسی آدرس می‌دادند.  به بیان دیگر، می‌دانستند که ناکارآمدی دولت یازدهم قابل دفاع نیست و این ناکارآمدی را فقط با ترس کاذب از جنگ می‌توان تاخت زد و چنین کردند.

4- و بالاخره با توجه به صدر این نوشته، آراء 16 میلیونی آقای رئیسی اولا؛ فقط با حضور 40 روزه ایشان در رقابت با رقیبی که از 1440 روز تبلیغات برخوردار بود، کسب شده است، ثانیا؛ برخلاف رقیب، بی‌آنکه از امکانات و ظرفیت‌های نظام بهره‌ای داشته باشد به دست آمده است و ثالثا؛ در میان حجم انبوه تهمت‌های بی‌وقفه طرف مقابل حاصل شده است. بنابراین به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه ایشان فرصت بیشتری برای تبلیغات داشت و از امکانات و ظرفیت فراوان دولت برخوردار بود و حجم انبوه اتهامات ناروا علیه ایشان در میان نبود، بدون کمترین تردید دستکم دو برابر 16 میلیون رأی کسب شده را به دست می‌آورد.

این واقعیت به وضوح نشان می‌دهد که اردوگاه نیروهای انقلابی در آوردگاه انتخاباتی گام‌های بلندی برداشته‌اند و از برخی ناهنجاری‌های ناخواسته قبلی به سلامت عبور کرده‌اند. اتحاد و یکپارچگی نیروهای انقلابی، همسوئی مثال‌زدنی آنان در عرصه رقابت انتخاباتی و اخلاق‌مداری و قانون‌گرایی این طیف، حکایت از آن دارد که در این‌ اردوگاه جهش بلندی اتفاق افتاده است و این احتمال جدی وجود دارد که از سوی یک جریان خاص، تلاش پی‌گیر و بی‌وقفه‌ای برای مقابله با این جهش به کار گرفته شود. جریان یاد شده در اولین گام سعی در القاء این توهم دارد که اردوگاه انقلابیون باید در آموزه‌های خود تجدید‌نظر کند!  این در حالی است که آرای 16 میلیونی آقای رئیسی با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد حاکی از پیروزی مثال‌زدنی این گفتمان است و نشان می‌دهد گفتمان مزبور وارد ریل اصلی خود شده و ادامه‌ای درخشان در پی دارد.

و دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۵
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
42
تفاوت رای آقای روحانی و رییسی دراین است:
رای آقای روحانی رای تک تک مردم و براساس باورهای ذهنی آنها از برنامه های دولت آقاروحانی بود. ولی رای آقای رئیسی رای افراد سازماندهی شده بود.همه درمناظرات دیدند که وی هیچگونه برنامه ای برای اداره کشور بویژه برای سیاست خارجی نداشت.
اگر با این تفسیر کیهان بخواهیم داوری کنیم رای آقای روحانی در دور اول ریاست جمهور که در مقابل ایشان کاندیداهایی از دولت آقای احمدی نژاد بودند چه جوری میشود تفسیر کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
41
معلوم شما واقعا حالتون خوب نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
37
اين آقاي شريعتمداري رياضياتش نم كشيده است بنا به استدلال ايشان اگر تناسب ببنديم ايشان در 14 روز 16 ميليون كسب كرده بنابر اين در 1400 روز بايد يك ميليارد و ششتصد ميليون راي كسب نمايد
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
42
به نظرم بهترین کار در برابر این تحلیل های آبکی واز روی عصبانیت خاموشی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
22
كاملا با تو موافقم اخه طرفداران تتلو رو حساب نكردن !!!!!!!
بعضي ها حيّا رو خوردن ابرو رو قي كردند
تتتتتتتتتتتت تتلو !!!!!!!!!!!!!
تتلو تير غيب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
17
دقیقا این حضور مردم بود که از به قدرت رسیدن تفکر جنگ طلب جلوگیری کرد.
در ضمن به آقای شریعتمداری توصیه میکنیم پارک خود را عوض کنند!
غلامرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
13
با احتساب ساعتهایی که صدا و سیما برای رییسی تبلیغات یکطرفه انجام داد و در همه شبکه های صدا سیما که انگار اجاره اقای رییسی بود فکر نکنم 1440 روز دکتر روحانی عددی باشد.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
16
شریعتمداری ساکت شو همه جا که نباید حرف بزنی. فعلا تا دو سه سال صداتون در نیاد
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
9
با سلام به تمام هموطنان عزیزم
با این تحلیل و استدلال اقای شریعتمداری میتوان دو حالت را تصور کرد که در هردو حالت باید افسوس خورد :
- اگر درک و تحلیل واقعی ایشان باشد که در این صورت به نظر من در حد مدیر مسئولی کیهان نبوده و بهتر است فکری به حال کیهان کرد
- اگر هم که دنبال توجیه و خوشدلی خودشان این تحلیل ها را ارائه می دهند باید گفت که باهمین تصورات و برداشتتان از فهم مردم است که شکست خورده اید .
آقای رئیسی یا اقای روحانی هرکدام نماینده یک جریان و تفکر و ایدولوژی در کشورداری هستند و مردم ما رفته رفته در انتخاباتشان به تفکر و ایدولوژی رای میدهند نه فقط به شخصیت افراد و تبلیغات و سخنرانی ها و پشتیبانی نهادهای مختلف- که امیدوارم این روند رشد آگاهی مردم عزیز در شناخت جریانات سیاسی و روشهای اداره کشور ادامه داشته و روز به روز شاهد انتخابات موثرتر در پیشرفت میهن عزیزمان باشیم
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
13
مظنه سنگ پاي قزوين چقدره؟
abi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
4
3
آقای رئیسی آدم خوب فهمیده..
ولی هر گاه میخواهید کسی رو بشناسی به دوستانش نگاه کن
کسی که دوستانی چون شما و آقای جلیلی داشتند و تجربه چندین ساله مردم در رابطه با شما و امثال شما در رابطه با نگرش فرا منطقه ای شما جنگ و تورم و.. کمترین عواقب آن بود
خود ایشان این را میدانستند اولین تبلیغات خود را با آقای خاتمی شروع کرد و نتیجه نگرفت چون شما همراهی اش کردید.
abi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
4
آقای رئیسی آدم خوب فهمیده..
ولی هر گاه میخواهید کسی رو بشناسی به دوستانش نگاه کن
کسی که دوستانی چون شما و آقای جلیلی داشتند و تجربه چندین ساله مردم در رابطه با شما و امثال شما در رابطه با نگرش فرا منطقه ای شما جنگ و تورم و.. کمترین عواقب آن بود
خود ایشان این را میدانستند اولین تبلیغات خود را با آقای خاتمی شروع کرد و نتیجه نگرفت چون شما همراهی اش کردید.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
11
من فقط نفهمیدم دقیقا منظورشون کدوم تریبون دولت بود؟؟؟ تنها تریبون دولت روزنامه ایرانه که مردم ما روزنامه خون نیستن عوضش تلویزیون یه ضرب و بدون کوچکترین اغماضی 4 سال شب و روز دولت رو سانسور کرد و کارهای بزرگ دولت رو انکار کرد که البته مردم ایران نشون دادن فهمشون از فهم صدا و سیماشون خیلی بالاتره. متاسفم برای مسئولین صدا سیما. من فقط یه سوال دارم. مسئول صدا و سیما و تیمی که روش کار میکنن چجوری انتخاب میشن که 4 ساله دارن به شعور ملت ایران توهین میکنن و هیچکس رسیدگی ای نمیکنه و هیچ انتقادی به جایی نمیرسه!!!
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
9
این نظرات شما فقط به درد خودتون میخوره. جوک نگید مردم بیدارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
9
اگر همین فرمول و تفسیر کیهان را در رابطه با محسن هاشمی و چمران به کار ببریم آن موقع کیهان دلگیر می شود.
و یا سال 88 در رابطه با موسوی و احمدی نژاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
18
قسم می خورم این پنجاه سال عمری که از خدا گرفته ام، بی آبروتر و وقیح تر از حسین شریعتمداری ندیده ام!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
آی گل گفتی
ایشون ماشالله با این همه رو باید یه شغل دیگه میگرفت!!؟
تیرداد مهراد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
13
نمی خواهم بی ادبی کرده باشم وبه شیوه احمدی نژاد بگویم"بریز آب را آنجا!! که می سوزد!!" بلکه میگویم آقای شریعتمداری با شنیدن پیام روشن مردم در رویه تان تجدید نظر کنید وطوری عمل نکنید که از شما بعنوان ورشکستگان اخلاقی وفرهنگی یادشود تلاش نمایید فرهیخته تر گردید وتیترهای جنجالی روزنامه خودرا اصلاح واز روش متین وسنگین آقای دعائی پیروی فرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
12
اهمیت ندید به چرنیات این آقا
این آقا هر دولتی سرکار باشه ساز مخالف میزنه و پشتش گرمه.... حالا به کی و کجا خدا میداند
اصلا روزنامه کیهان فقط به درد شیشه پاک کردن میخوره اون هم بهدلیل کاغذ مرغوبی که این آقا به باد فنا میده و متدسفانه کسی جلودارش نیست حال چرا و به چه علت باز خدا میداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
بدرد شیشه هم نمیخوره چون شیشه رو کثیف میکنه
من که نذر کردم هرسال پولامو جمع کنم شب 4شنبه سوری باهاش کیهان میخرم و اتیش میزنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
1
5
با سلام خدمت شريعتمداري مثل اينكه در دوران ابتدائي عمليات ضرب و تقسيم ياد ندادن يا ياد نگرفتي اين 30 ميليون فرمودي با ضرب ميشه اما آراء بصورت جمع حساب ميشه كمي ضرب بخوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
3
هرچه مردم این اقارا تحویل نمیگیرند شما مرتب اسمش رامیاورید محل نگذارید .بگذارید هرچه میخواهد دل تنگش بگوید مردم عاقل ترازین هستند که به لاتاالات روزنامه کیهان توجه کنند .نمونه بارزان ان انتخابات است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
2
شریعت مداری = ....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
5
آقای شریعتمداری نیروهای انقلاب فقط شما و امثال شما هستند پس اون 24 ملیون منافق از کجا آمدند. به اون 15.6 ملیون هم نبالید چون اون رای قشر مستضعفی است که بخاط وعده یارانه 250 هزارتومانی و شعارهای احمدیسم جمع شد.
بجای شما بودم یکم به سفر می رفتم تا شاید یه مدت دیگه نوشته هام مشتری پیدا کنه. با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
3
ایشان یک عدد رای تتلو را 14 میلیون حساب می کند. و حق هم دارد چون تتلو می ارزد به این حرفها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
1
برادر عزیز کاندید ریاست جمهوری باید برنامه داشته باشه، مردم آگاه شدن میدونن 4 تا شعار براشون آب و نون نمیشه، شعار میده میگه شغل ایجاد میکنیم، بعد میگن برنامت را بگو میگه برنامه هایی داریم... میگه میخوام یارانه بدمف میگن منابعت را بگو میگه منابعی داریم... مردم میدونن تصمیم احساسی نتیجش چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
2
جواب ابلهان.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
1
سی ملیونو خوب اومدین . همین 16 ملیونشم که 4 ملیونش مال طرفدارای تتلو هست . 8 ملیونم که طرفدارای قالیباف هستند و اون سری هم بهش رای دادند . می مونه چهار ملیون دیگه . اونم به لطف صدا و سیما و ارگان های مختلف و وعده های چند برابر کردن یارانه گرفتن . این نشون می ده که ایشون در ایران هیچ پایگاه اجتماعی ای ندارند و نهایت رای افرادی که ایشون رو از ته دل قبول داشته باشند زیر یک ملیون هست.
فرهنگی ازاصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
2
پیرمرد چندسالته نمی خوای حالا دیگه ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
3
این همه خرج می کنیم برای شمارش آرا خوب بدیم شریعتمداری بشماره راحت تره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
2
قول میدم ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
1
آقا ! دم روحانی گرم. لااقل مردمی که هست. من طرفدار روحانی ام
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
1
احتمالا ایشان بیماری استرابیسم و تنبلی چشم دارن دوبین دارن 15 میلیون رای رو 30 میلیون میبینند توصیه میکنم برن چشم پزشکی جراح و انحراف بینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
عیب نداره چهار سال دیگه بگو دوباره رئیسی بیاد تا بهت بهتر بفهمونین عمو
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
0
آقای شریغتی با هحمه توهین وافترابه دولت تدبیروامیددر4سال ریاست حمهوری نتواست به آرزوی بربادرفته خوددست پیداکند جهت حفظ آبروی خودمجبوراست به ذروغ پردازی بپردازد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین