آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، «ایرج دستنشان» پیش از ظهر امروز (یکشنبه 31 اردیبهشتماه) در جمع خبرنگاران افزود: کاربران آسیبپذیر راهها و عابرین پیاده 7 درصد و موتورسیکلت سواران نیز 20 درصد از متوفیات حوادث جادهای استان در سال گذشته را به خود اختصاص دادهاند و این امر بر برنامهریزی و انجام اقدامات مناسب برای ارتقای ایمنی این گروه از استفادهکنندگان از راهها اهمیت ویژهای میبخشد.
وی تصریح کرد: از جمله این اقدامات در بخش ارتقای ایمنی عابرین میتوان به ایمنسازی فیزیکی مراکز جمعیتی اطراف جاده، اجرای طرحهای آرامسازی ترافیک، ایجاد محدودیتهای گذر از عرض راه، احداث پلها و گذرگاههای ایمن برای عابرین و اجرای برنامههای آموزشی، آگاهیبخشی و اطلاعرسانی اشاره کرد که در دستور کار ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان اظهار کرد: بهمنظور ارتقای ایمنی موتورسواران نیز لزوم شناسایی محورهای با تصادفات و تلفات بالای موتورسیکلت برای برنامهریزی هدفمند و ارتقای نظام آموزشی راکبین موتورسیکلت، ارائه برنامههای آموزشی و ترویج و تجهیز موتورسواران به وسایل ایمنی نظیر کلاهایمنی و شبرنگهای مخصوص موتورسیکلت سواران ضروری است که البته این موارد همواره از سوی این ادارهکل اجرا و دنبال میشود.
دستنشان با اشاره به اینکه واژگونی وسیله نقلیه با 29 درصد از انواع نحوه وقوع تصادفات در ردههای بالای علل منجر به فوت در تصادفات راههای برونشهری و روستایی استان زنجان قرار گرفته است، ادامه داد: فعالیتهایی از جمله اعمال مدیریت سرعت به ویژه در محورهایی که آمار واژگونی بالا دارند، اصلاح هندسی قوسها، اجرای شیارهای هشداردهنده و لرزاننده، بهبود و تقویت حفاظ های کناری جاده، ملایمسازی شیب شیروانیها، ایجاد جایگاهها و توقفگاههای ایمن برای توقف، توسعه مجتمعهای خدماتی و رفاهی به منظور استراحت و جلوگیری از خوابآلودگی رانندگان، کاهش یکنواختی محیط راه در مسیرهای طولانی، افزایش آگاهی رانندگان در خصوص تبعات رانندگی در حین خستگی باید همواره مورد عمل قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از حادثهدیدگان در محل تصادف جان خود را از دست دادهاند که شدت تصادفات و عدم آگاهی عمومی کافی در زمینه نحوه اطلاعرسانی حوادث به مراکز ذیربط و نوع امداد مناسب و آموزش داده شده با مصدومین حوادث رانندگی و بهویژه ضعف در مدیریت صحنه تصادف توسط افرادی که در محل حضور دارند، از عمده دلایل بالا بودن تلفات سرصحنه است.
این مسئول خاطرنشان کرد: شمار فوت شدگان حوادث رانندگی در شبکه آزادراهی و راههای اصلی کشور به نسبت سهم آنان از شبکه راههای برونشهری کشور بالاتر است و این عامل با سهم 30 درصدی بزرگراهها و آزادراهها و 22 درصدی راههای روستایی و فرعی در استان زنجان مطرح است.
دستنشان با تأکید بر نقش موثر فرهنگسازی در کاهش تلفات تصادفات جادهای استان زنجان، یادآور شد: بر اساس گزارشهای مورد بررسی 36 درصد فوتشدگان در طی فصل تابستان جان خود را در تصادفات رانندگی برونشهری و روستایی از دست دادهاند و ماههای شهریور و مرداد بیشترین شمار متوفیات حوادث رانندگی در طول سال را داشتهاند که بخشی از این سهم ارتباط مستقیمی با حجم تردد در فصل تابستان دارد.