کد خبر: ۴۴۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۲

روحانی ١٤٠٠ روز اخیر را چگونه پشت سر گذاشت؟

یک روز مانده به آخرین روز از چهل‌و‌هشتمین ماه از حضور سیاستمدار ٦٩ ساله در ساختمان پاستور با خبر پیروزی دوباره همراه بود تا سال‌های حضور او در این ساختمان تمدید و ضرب در دو شود.
آفتاب‌‌نیوز :
او در مناظره‌ها درخشیده بود بدون آنکه وعده‌ای شبیه به رقبایش داده باشد. رأی بیشتری از دوره قبل آورد بدون آنکه تخریب‌های رقبایش تأثیر گذاشته باشد. از همان شامگاه ٢٩ خرداد که صف‌های شرکت‌کنندگان در انتخابات تمام نمی‌شد معلوم بود که مرد ٦٩ ساله اعتدال‌گرا که این روزها فاصله‌ای با اصلاح‌طلبی ندارد پیروز انتخابات است.

١٤٠٠ روز بر او در پاستور گذشته بود. ١٤٠٠ روز پیش با حمایت آیت‌الله هاشمی و رهبر اصلاحات به میدان آمده بود و این‌بار رهبر اصلاحات خلأ حضور آیت‌الله را هم پر کرده بود. روحانی که چهار سال پیش کلید به دست به ساختمان پاستور رفته بود حالا روزهای سخت و مهمی را پیش رو دارد. ١٤٦٠ روز، پیش رویش است که باید در آن کابینه جدید تشکیل بدهد و نیمه‌کاره‌ها را به اتمام برساند. روحانی از لحاظ سیاسی هم مرد چهار سال پیش نیست. محافظه‌کاری‌اش کمتر شده و او نزدیک‌تر از همیشه به پایگاه اصلاح‌طلبی است و قدردانی‌اش را بارها ابراز کرده است. همین هم هست که می‌رود تا روحانی متفاوتی برای دوره دوم بسازد.

روزهای سخت و آسان با دو پارلمان

چهار سالی که گذشت روزهای سخت برای روحانی کم نداشت. از همان روزهای ابتدایی کار با مجلس یکدست اصولگرایی که اصولگرایان تندرویش گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند تا حلقه‌ای که در پارلمان تشکیل شده بود تا به همه گزینه‌های پیشنهادی او «نه» بگویند. سختی کار با مجلس با سختی مذاکره با طرف‌های خارجی تازه شروع روزهای سخت برای حسن روحانی بود. وزرا از روزهای هفته بیشتر آن را در مجلس به سر می‌بردند و در همان سال‌های ابتدایی یک وزیر دولت قربانی ماجرایی دنباله‌دار تحت عنوان بورسیه‌ها شد. کمی بعدتر برجام به پایان رسیده بود و حالا منتقدان دنبال میوه‌های برجامی بودند که نهالش نوپا و تازه بود. حسن روحانی دو سال ابتدایی کاری خود را با یک مجلس اصولگرای تندرو گذراند.

هرچند که رئیس مجلس و حلقه اطرافیانش با او همراه بودند و یاری‌اش می‌کردند اما بازهم تندروها بودند که سر و صدایشان از پارلمان به عنوان صدای اصلی شنیده می‌شد. مشکل در اسفند ماه ٩٤ حل شد. آنجایی که در انتخابات مجلس اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان پیروز اصلی بودند و باعث شد تا فصل شیرین و خوش روابط میان مجلس و دولت آغاز شود. برجام اما در همان روزهای تند مجلس دهم با مدیریت علی لاریجانی به تصویب رسید تا مجلس دهم جز روزهای سخت یک دستاورد شیرین هم برای دولت داشته باشد.

منتقدان قسم‌خورده

او اما بیشتر از هر رئیس‌جمهور دیگری با منتقدانش مواجهه داشت؛ منتقدانی که از هیچ چیز نگذشتند تا او را در چهار سالی که گذشت به زمین بزنند. منتقدانش اما امکانات داشتند و حاشیه امن. همین هم بود که هر کس شرایط روحانی را می‌دید آن را سخت‌تر از دولت‌های سابق ارزیابی می‌کرد. منتقدان او اما در ماه‌های منتهی به انتخابات ویژه برنامه تخریبی داشتند. تخریب‌ها آنقدر گسترده بود که دولتی‌ها برای پاسخگویی به این تخریب‌ها وقت کم می‌آوردند. از سند ٢٠٣٠ گرفته تا ماجرای وزیر آموزش و پرورش موضوعاتی بود که رقبای دولت تمام تلاش‌شان را کردند تا با توسل به آنها، نتیجه انتخابات را گونه دیگری رقم بزنند. تخریب‌ها در چهار سال همواره سیر صعودی داشت. روحانی با وجود این همه شنیدن انتقاد بازهم متهم به بدرفتاری با منتقدانش بود اما با این حال تمام تلاش‌های چهار سال اخیر مخالفان دولت برای زمین زدن حسن روحانی جواب نداد.

روزهای سخت دیپلماسی

برجام دستاورد شماره یک حسن روحانی برای ایرانیان بود. برای رسیدن به آن هم دو سال و نیم مذاکره شد تا به نتیجه دلخواهی که مطابق با منافع ملی است برسند. با این همه رسیدن به این هدف با سختی‌های بی‌شماری همراه بود. سختی‌ها اما در روزهای مذاکره آنقدر افشا نشده بود تا اینکه حسن روحانی در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی‌اش بخش‌هایی از آن را رو کرد تا مردم بدانند در روزهای سخت مذاکره مخالفان دولت برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای چه کرده بودند.

او در این مورد گفت: ما پیشرفت کشور با آرامش را می‌خواهیم، ما که حرفی نداریم، شما می‌خواهید دستگاه فرهنگی و خبرگزاری و تجارت و شرکت داشته باشید، حرفی نداریم، می‌گوییم جا را برای مردم تنگ نکنید. از بودجه دولت برای تخریب دولت نگیرید. شما چهار سال است که دولت را تخریب کردید، در رسانه‌ها، روزنامه‌هایتان، چرا این کار را کردید؟ مگر دولت نماینده مردم ایران نبود؟ بگذارید یک خاطره دیگر برای شما بگویم. دیگر حالا امروز مشهد است (خنده).

وی گفت: «شما در مذاکرات هسته‌ای به ما کمک نکردید، اشکال ندارد. شما در مذاکره با کشورهای بزرگ به ما تهمت زدید، اشکال ندارد اما این مردانگی بود که شب مذاکره با تلفن ناشناس آقای ظریف و عراقچی را تحت فشار قرار دهید؟ چرا از پشت خنجر زدید؟ چرا به ملت خنجر زدید؟ چرا نگذاشتید ما سریع‌تر مسائل تحریم را حل کنیم.» اما مشکلات روحانی در عرصه سیاست خارجی تنها منحصر به برجام نبود. حمله برخی عوامل سازماندهی شده به سفارت عربستان در ایران فصل جدیدی از مشکلات را در روابط ایران و عربستان پدید آورد که در ادامه مشکلات بسیار بیشتری را فراهم آورد. آنگونه که در مناظرات انتخاباتی هم اسحاق جهانگیری، معاون اول او از تصمیم حمله به سفارت عربستان انتقاد کرد و آن را موجب متوقف شدن صنعت توریسم از کشورهای عربی دانست.

گره بزرگ سیاست داخلی

سیاست داخلی از همان روزهای ابتدایی دولت یازدهم گره کور و بزرگ دولت حسن روحانی بود. از فضای امنیتی در سیاست تا خواسته‌هایی که در بن‌بست سیاست مانده بود. تقاضاهایی همچون رفع ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات و رفع حصر رهبران معترض به نتایج انتخابات ٨٨ از جمله موضوعاتی بود که حسن روحانی برای حل آنها تا اندازه‌ای با مشکل مواجه بود اما او در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها اعلام کرد که برای حل آنها عزم جدی دارد و حالا باید دید که روحانی در فرصت چهار ساله دومش برای حل آنها چه می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین