کد خبر: ۴۴۸۹۹۶
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
خشم محافظه‌کاران از درخواست پخش ربنای استاد شجریان در صداوسیما

توهین به استاد شجریان و حمله به رئیس‌جمهور/چرا دلواپسان از پخش ربنا می‌ترسند؟ چرا این همه خشم و کینه؟

همان‌هایی که سابقه طولانی‌ای در ممنوع‌کردن همه چیز دارند، این‌بار نیز به میدان آمده و با تهمت و توهین از درخواست پخش ربنای استاد شجریان در صداوسیما برآشفته شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس فرهنگی- بعد از انتشار اخباری مبنی بر درخواست و رایزنی مقامات دولت روحانی با صداوسیما برای پخش دعای ربنای استاد شجریان در ماه رمضان، اینستاگرام رئیس‌جمهور نیز بخشی از فیلم دعای استاد شجریان را منتشر و در توضیح آن نوشت: بخشی از دعای ربنا؛ با صدای دلنشین و حذف ناشدنی استاد شجریان.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حالا همان‌هایی که سابقه طولانی‌ای در ممنوع‌کردن همه چیز دارند، این‌بار نیز به میدان آمده و با تهمت و توهین از درخواست پخش ربنای استاد شجریان در صداوسیما برآشفته شده‌اند.

توهین به استاد شجریان و حمله به رئیس‌جمهور/چرا دلواپسان از پخش ربنا می‌ترسند؟

براساس گزارش که اخیرا روزنامه ایران منتشر کرده بود، گفته شد که «ربنا»ی استاد محمدرضا شجریان پس از هشت سال، ماه رمضان امسال با تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «احتمالاً» از تلویزیون پخش خواهد شد. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه افزوده بود که نامه‌ای از سوی «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رئیس سازمان صدا و سیما نوشته و درآن خواستار پخش «ربنای» استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شده است. این منبع آگاه به ایرنا گفت: این نامه در حاشیه نشست روز چهارشنبه سوم خرداد اعضای کابینه «حسن روحانی» تسلیم «عبدالعلی علی عسکری» رئیس سازمان صدا و سیما شده است. همچنین در این جلسه، تعداد دیگری از اعضای هیأت دولت از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند و خواستار پخش ربنا شده‌اند. اثر جاودانه محمدرضا شجریان، ۱۹ اردیبهشت ماه سال‌جاری توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت ملی شد.

محمدجواد لاریجانی: پخش ربنای شجریان از صداوسیما غیرشرعی است

با این حال، امروز مخالفان امروز به میدان آمده و به شدت از درخواست پخش دعای ربنای استاد شجریان از صداوسیما انتقاد کرده‌اند. محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صداوسیما طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن انتقاد از نامه وی، نوشته است: از آنجا که موضوع دفاع از ایشان(استاد شجریان) یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است. لذا خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمائید که اتفاقا دارای ساختار موسیقیایی مهمتری هم هستند. حتما می‌دانید که تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده که برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند که قطعات مهم ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود، زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی(و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

واکنش خانه موسیقی به نامه جواد لاریجانی

به دنبال نامه محمدجواد لاریجانی درباره "خلاف موازین شرعی تلاوت بودن ربنای شجریان"، مدیرعامل خانه موسیقی نیز ضمن رد ادعای لاریجانی، پاسخ صریحی به گفته‌های وی داد. حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به موضع‌گیری محمدجواد لاریجانی درباره ربنای محمدرضا شجریان گفت: ایشان تشکیکاتی کرده‌اند که به ظاهر بیشتر از زاویه علم قرائت بوده است که البته مشخص نیست ایشان اساسا چقدر با مسئله قرائت آشنایی دارند؛ این یک مسئله است. اما مسئله اصلی من این است که نامه‌ای توسط وزیر محترم ارشاد به رئیس سازمان صدا و سیما نوشته‌ شده؛ آقای دکتر محمدجواد لاریجانی ظاهرا مثل دیگر مواردی که از ایشان سراغ داشته‌ایم و تمایل‌شان برای پاسخگویی به مسایل مختلف، در این مورد هم ظاهرا جسارت‌شان از بقیه بیشتر بوده که پاسخ به این مسئله را شخصا برعهده گرفته‌اند. سئوال من این است که آقای دکتر لاریجانی از کدام جایگاه کارشناسی درباره ربنای استاد شجریان صحبت می‌کند؟ ایشان استاد قرائت هستند؟ یا کارشناس قرآن؟ یا مفسر هستند؟

وی همچنین عنوان کرد: من به عنوان کسی که هم خواننده و هم قاری قرآن هستم و با قرائت آشنایی دارم؛ سخن می‌گویم. اول اینکه همه ما می‌دانیم استاد شجریان کسی است که در قرائت قرآن از طفولیت کار کرده‌اند و اصلا آدم ناآشنایی در این زمینه نبوده‌اند. استاد شجریان در جلسات قرآن بزرگ شده؛ پدرش نیز هم قاری قرآن بوده و هم برگزارکننده جلسات و کلاس‌های قرآنی بوده است. در این میان چطور کسی که در وادی کار قرآنی هیچ سابقه‌ای نداشته؛ به خودش اجازه می‌دهد اینگونه جسورانه و با اعتماد به نفس درباره مقوله‌ای که اطلاعاتی در موردش ندارد، سخن بگوید؟! ایشان فکر کرده‌اند وقتی واژگان خاصی را که صد در صد حرفه‌ای‌ست و به هیچ عنوان مخاطب عام آنها را نمی‌فهمد به کار ببرند، مطلب تمام می‌شود؛ اما در واقع اینگونه نیست.

مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه افزود: یکی از بهترین قرائت‌ها و اجراها در زمینه مناجات‌خوانی همین اجرای ربنای استاد شجریان است. مناجات‌خوانی با تلاوت قرآن تفاوت دارد. استاد شجریان نوارهایی در زمینه قرائت قرآن دارد که سی‌دی‌هایش موجود است؛ آقای دکتر لاریجانی می‌توانند به این نوارها مراجعه کنند. استاد شجریان قرائتی دارند که بر شیوه مرحوم استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده است. آن زمان وقتی قاریان بزرگ این قرائت را گوش داده‌اند؛ همه لب به تحسین گشوده‌اند. وقتی شما در مقام مناجات چیزی را می‌خوانید ممکن است مقداری از مولفه‌های قرائت قرآن فاصله بگیرید.

وی عنوان کرد: ربنای شجریان یکی از بهترین نمونه‌های مناجات‌خوانی است؛ ضمن اینکه استاد شجریان نیز در این زمینه ادعایی نداشته و این ربنا را به عنوان الگویی برای تمرین عده‌ای ضبط کرد که بعدها پخش شد و بسیار مورد اقبال مردم قرار گرفت و ملت ما سال‌های سال با آن زندگی کرده‌اند. امروز ربنا در گوش و ذهن همه مردم ما هست و هر وقت پخش می‌شود؛ مردم به یاد لحظات نورانی افطار ماه مبارک رمضان می‌افتند.

حمیدرضا نوربخش گفت: نکته آخر اینکه می‌خواهم به آقای دکتر محمدجواد لاریجانی بگویم با این قاعده‌ای که شما می‌گویید اذان مرحوم موذن‌زاده اردبیلی نیز از نظر قواعد قرائت قرآن مشکل دارد. ایشان لطف کنند به صدا و سیما بگویند دیگر اذان موذن‌زاده اردبیلی را پخش نکنند. به دلیل اینکه اگر بخواهم از نظر قواعد تجوید بررسی کنیم اذانی که مرحوم استاد موذن‌زاده اردبیلی گفته‌اند اذان فارسی محسوب می‌شود و از لحن فارسی در آن استفاده شده و تجویدش هم متفاوت است. حال آنکه این اذان حالی دارد که ما می‌بایست به دنبال روح حاکم بر آن باشیم. مردم هم روح حاکم بر آن اثر را دیدند و پذیرفتند. امروز اذان موذ‌ن‌زاده اردبیلی با روح و جان مردم ممزوج است. اگر شما از مردم ایران بپرسید کدام اذان را بیشتر دوست دارید حتما اکثریت‌شان می‌گویند اذان موذن‌زاده اردبیلی. این طبیعی‌ست چون کسی کار به لحن اثر ندارد و به قول شاعر "ما درون را بنگریم و حال را".

این خواننده افزود: بسیاری از مردم کوچه و بازار هم اذان می‌گویند. اتفاقا در بسیاری مواقع؛ موذنان و مکبران مساجد همین مردم ساده کوچه و بازار هستند. همه مردم هم این ماجرا را پذیرفته‌اند و کسی به آنها نمی‌گوید آیا شما تجوید کار کرده‌اید یا نه؟!؛ شما لحن‌ات را برو درست کن؛ شما قرائت کار کن. همه مردم ما بسیاری از همین اذان‌ها یا مناجات‌ها را که تنها با جان و دل اجرا می‌شود با تمام وجود پذیرفته‌اند و کسی هم با آنها مشکل ندارد. بنابراین این دلایل اصلا موجه نیست و دوستان بهتر است دنبال دلیل دیگری برای پخش نکردن ربنا باشند.

توهین نماینده جبهه پایداری به استاد و حمله به رئیس جمهور

همچنین محمدجواد ابطحي نماینده عضو جبهه دلواپس پایداری در تذكر شفاهي خود در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی،‌ در رابطه با پخش ربناي استاد شجريان، خطاب به رئيس جمهور با توصيف استاد شجريان با صفت «آقاي معلوم الحال»، تأكيد كرد: آقاي معلوم الحالي در سال 88 تقاضا كرده است كه صدايش در صدا و سيما پخش نشود،‌خودش تقاضا كند كه دوباره پخش شود اين در حد هيئت دولت نيست كه به اين موضوع ورود پيدا كند.

به گزارش روزنامه ایران، استاد شجریان این دعا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه بازمی‌گردد.

منع پخش مناجات ربنا از صدا وسیما در سال‌های اخیر بارها با اعتراض گسترده مردم و مسئولان مواجه شد و حتی برخی در درون سازمان صدا و سیما هم به مخالفت با آن برخاستند؛ حسن روحانی رئیس جمهور هم در اولین مناظره انتخاباتی امسال نسبت به این مسأله واکنش نشان داد و به عدم پخش ربنا در تلویزیون اعتراض کرد موضوعی که هر بار با بی‌توجهی مسئولان رسانه ملی روبه‌رو شد.

استاد شجریان در گفت‌و‌گویی درباره شکل‌گیری دعای ربنا می‌گوید: «مردم ۳۰ سال است با این ربنا پای سفره افطار می‌نشینند و با آن خاطره دارند. من هرگز به خودم اجازه ندادم که این ربنا را از مردم بگیرم و آن را از آنها دریغ کنم... من از این ربنا نه بهره‌ای می‌برم و نه شهرتم را زیادتر می‌کند؛ من کارم را ۳۲ سال پیش انجام داده‌ و آن را به مردم هدیه داده‌ام. حالا برای ثواب یا وجدانم باشد این ربنا مال مردم است و من هم اجازه ندارم این را از مردم دریغ کنم. به همین دلیل رادیو و تلویزیون هم نمی‌تواند ربنا را از مردم دریغ کنند یا ربنای دیگری را جایگزین آن کنند... صرفنظر از ربنا، من در دیگر برنامه‌های موسیقی نیز مردم و هوش آنها را باور دارم و می‌دانم که مردم هوشمند هستند. زمانی که به این موارد اعتقاد دارید دیگر نمی‌شود به مردم دروغ گفت و به همین دلیل مردم شما را باور می‌کنند. من کار سیاسی نمی‌کنم اما به‌عنوان هنرمندی که در جامعه زندگی می‌کند حق دارم شرایطی را که در جامعه پیش می‌آید قضاوت کنم... من ربنا را به مردم هدیه کردم و مال مردم هم هست، اگر ربنا را تلویزیون و رادیو پخش نکند، مردم خودشان آن را پخش می‌کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
102
16
اولا کسی که باخواننده زن امریکایی عکس می گیره نباید ربناشهم پخش بشه ثانیا خودش به صدا وسیما گفته نمی خوام پخش بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
الان مشكل كشور ربناي شجريان و كنسرته مشهده!
خداروشكر همه چي درست شد!!
يكي به اينا بگه انتخابات تموم شده
علی
| Germany |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
شجریان گفت آثار منو از تلوزیون پخش نکنید اما ربنا استثناست، متعلق به من نیست متعلق به مردم است.
ایشان چندین بار اینو گفتند. درود بر ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
67
6
جوابیه نویس خانه سینما حرف آقای لاریجانی درست متوجه نشده است
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
6
51
متاسفم از فضای یاس بجای امید در مباحث سیاسی اجتماعی حق مردم ایران نیست محرومیت از ربنای استاد اواز ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
7
61
به حال آقای لاریجانی و ابطحی باید تاسف خورد فقط...استاد شجریان و ربنای او در قلوب مردم جا دارد جایگاه شما دو نفر نزد مردم چیست ؟؟جناب ابطحی معلوم الحال شما هستید که من ایرانی اصلا نمیدانم شما چه کسی هستی و چه قیافه ای داری .استاد شجریان در قلب من از کودکی جا داشته و من به واسطه این استاد بزرگ هم با حافظ و سعدی و هم با ربنای او به خدا آشنایی پیدا کردم ...
حسین
|
-
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
47
8
به نظر من هم نباید هرکی هر وقت دلش خواست یه در خواستی بکنه و بعد برای مقاسد سیاسی و یا غیره زیر حرفهاش بزنه و بقیه هم ازش پشتیبانی کنه که باعث تنش تو جامعه بشه .
سيد نواده علي
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
4
5
اقاي لاريجاني لطفا برويد و دستگاه قضا را سرو سامان دهيد. ٣٠ ميليون گفتند به شجريان بله . لطفا اقاي لاريجاني به چيزهاي كوچك خودتان را سرگرم نكنيد .و مردم ايران را اسوده بگذاريد،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
2
2
اولا این درخواست در وضعیت فعلی بی موقع بود و آقای صالحی امیری نیاز به مشورت دارد. ثانیا گوشه ای از سفره را بردارید که تعمیر کردن آن نیاز اساسی مملکت است فکر کنید مملکت در مقایسه با کشور همترازش در کدامین پله قراردارد. ای خدا چقدر ما بدبختیم و گیر کدامین مسئولین افتادیم؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
2
2
این آقا جواد لاریجانی یکی از نوادر دوران اخیر است هیچ زمینه ای در عالم وجود ندارد که ایشان درش علامه نباشد . از شتر و شتر مرغ افریقائی تا فاسفه تحلیلی و حقوق ابنا بشر این جرقه آخر که موجب حیرت عالمان علوم قر انی شد نشان از آن دارد که باید منتظر درخشش های دیگر ایشان در سایر معارف بشری باشیم . برای شناخت بیشتر ایشان جستجوئی در سایت های دانشگاههای امریکائی در ایالت کالیفرنیا که ایشان مدتی آنجا بودند بیاندازید ما را هم از ابهام در آورید ...؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
3
37
ابطحی تو خود... همه می دانند به چه صورت نماینده شدی . اگر جرات داری بگو چگونه؟
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
3
27
ما چقدر بدبختیم که برای این مسئله ی به این کوچکی هم باید زور بزنیم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
6
34
شجریان در قلب همه ملت ایران است و ابطحی در پشت خمینی شهری ها هم جایی ندارد . این کجا و آن کجا !!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
مودبانه صحبت کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
5
35
پیشنهاد من اجرای کمپین پخش ربنای شجریان به هنگام افطار است . کافیه همه در همه مکان ها ربنای شجریان را از طریق گوشی پخش کنند
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
ربنای استاد رو همه توی گوشیهاشون دارند و به وقت اذان گوش میکنند...صدا و سیما با پخش نکردن صدای استاد فقط آبروی نداشته خودش رو بیشتر میبره.
شمس اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
3
20
فقط به خاطررضای خداکاری نکنیم که بندگان خدادین زده ودین گریزبشوندسی سال خاطره مردم به هنگام افطارشون مهمه یا........
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
18
1
آقای نوربخش حرفهاش درسته ولی منظور نامه رو درک نکرده.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
4
5
اذان به افق اگه باشه با صدای شجریان می چسبه
امير حسين
|
United States of America
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
2
چون .... بچه باز در امد
ولي خواننده ما ربنا خواند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
2
4
هر کسی هر موقع بخواهد دعای ربنا را گوش بدهد ؛ دانلود میکند و گوش می دهد
خواهشا ا ینقدر این مطلب که زیاد مهم نیست را کش ندهید
حالمان به هم خورد
حمييد
|
Canada
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
3
خوشبختانه زيرسايه اسلام رحماني و نوليبرالي بدنبال اسلام ناب مشكلات بيكاري فقر فحشااعتياد نابودي توليد دزدي اقازاده ها و تازه بدوران رسيده هاي يقه بسته و صدر انها ازادي احزاب و روزنامه ها و انجمن هاي صنفي تماما حل شده فقط مانده ربناي جناب شجريان كه انهم به همت دلاوران كابينه دوازدهم و شايد هم همين يازدهم حل شده و امت در صحنه به كار مستضعفان جهان برسند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
2
5
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
3
3
اصلا بحث استاد شجريان و يا اشخاص ديگر نيست بلكه اصل قضيه نگاهي است كه محموعه به خواست و راي مردم دارد و ان اينكه خواست مردم از نظر اقايان پشيزي ارزش ندارد و خواست و اراده برخي در مجموعه حاكميت بر ارادا و خواست مردم ارجح است و مردم را گروهي كه داراي صغر فكري هستند قلمداد ميكنند و لذا در همين بحث درخواست پخش صداي مناجات استاد اقايان بجاي مردم تصميم ميكيرند و جالب است كه مدعي نيز هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
4
5
آقای روحانی به عنوان نماینده اکثریت جامعه درخواست پخش آن را کردند و آقایان اقلیت دارند زور می گویند. این خواست مردم است و مخالفان اگر با هوش باشند اجازه نمی دهند اینگونه مسائل به اشتباهات قبلیشان اضافه شود.
همدلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
4
4
لجبازی هم حدی دارد دلی که جای کینه وعناد باشد خانه شیطان است حالا۲۰شبکه صدا وسیما دارد یک شبکه هم بخاطر میلیونها دل ربنای شجریان را پخش کند باوکنید تا توانی دلی به دست آور که دل شکستن هنر نیست من نمی دانم بعضیها چرا اینقدر به افکار عمومی بی توجه اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
2
5
دلواپسان چرا به فکر میلیارد ها دلار پولی که بابک زنجانی زمان احمدی نژاد برد واکنش نشان نمیدهند
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
4
صدای استاد شجریان با صدا و سیما در دلهای مردم جا گرفت .این حرف ایشان که کسی نمی تواند ابنای ایشون رو از مردم بگیرد حرف درستی هست .هر کسی توی گوشی خودش کارها ایشون و ربنا رو داشته باشه برای خودش ولی دلیلی ندارد که صدا و سیما حتما اونو پخش کنه اونا هم سیاست خودشون رو دارن که طبق درخواست خود استاد بوده. این اصلا چیز مهمی نیست و از ارزش های ایشون نزد دوستدارانشون چیزی کم نمی کنه. پس خواهشن خیلی این مسئله رو بزرگ نکنید چون ظاهراً ایندمسئله بیشتر یک دستاویز هست تا پاسداشت و حرمت داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
3
خدا یا ما را نجات بده...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
4
"چرا دلواپسان از پخش ربنا می‌ترسند؟ چرا این همه خشم و کینه؟ "
شايد هم تصميم دارند تتلوها را علم كنند كه مطمئناً با وجود امثال آقاي شجريان‌ها چنين چيزي ممكن نمي‌شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عادل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
1
واقعا کار کشور ما به کجا کشیده که برای موضوعاتی مثل پخش صدای استاد موسیقی سنتی کشور اون هم یک اثر ملی و قرآنی باید رایزنی بشه بعد این آقا در موضوعات حقوق بشری به کشورهای دیگر هم ایراد می گیره ؟ به هر حال مردم حرف خودشون رو زدن بجای خالی کردن عصبانیت خود با این حرفها بهتره چند وقت با خودتون خلوت کنید و به علت شکست ها و عدم توجه مردم به شعارها و گفتمان دوستان و همفکرانتون بیاندیشید. دوست عزیز همه مردم به لطف تکنولوژی خودشون یک صدا و سیما هستند بیایید یک بار هم که شده خوب فکر کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
3
خدالعنت کند احمدی نژاد را فهمیدن این .... بیش نیست که به قول خودش غذایش را هم با امام زمان میخوردوکشوررابه این روزانداخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
4
اینها لیاقت شنیدن صدای استاد را ندارند همان تتلو براشان خوبه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
0
فرق مرحوم موزن زاده باشجریان این است که مرحوم فقط دربخش های مذهبی وقران وغیره فعالیت داشتندولی اقای شجریان خواننده هستندوفقط یک ربنااجراکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
2
خود مردم اقدام به پخش کنند تا مدعیان بایکوت بشن.اینا هیچوقت نظر مردم براشون مهم نبوده موارد زیادی ازاین دست هست خودمون باید اقدام کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
3
من در تعجبم که چرااین دلواپسان خودشان را به اون راه زده ونمیخوان قبول کنند که مردم اونا رو نمیخوان نمیخوان بهشون رای بدن نمیخوان اونا رو تو تلویزیون ببینند نمیخوان اونا بر سر قدرت باشند وهزاران نمیخوان های دیگه.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
3
4
توروخدااینقدراصرار نکنید که صدای بی نظیراستاد بزرگوار شجریان از این صداوسیمای بی ارزش پخش بشه صداوسیماجایگاه همون آدمهایی است که لیاقتشون بیشتر از این نیست مثل مدیری
پاپی تال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
4
ربنا زدایی شجریان از تلویزیون و دست رد به در خواست مردم کمکی به مسایل فرهنگی نمی کند
و بیشتر مردم را جریه دار می کند .
چرا که ربنای تاریخی شجریان در طول سالیان متمادی کسی را به بیراهه نبرد بلکه بیم این می رود که امروز با این اظهار نظرها علیه ربنا باشند کسانی به بیراهه بروند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
1
3
مردم رو سر کار نذارید و یه بار هم شده صادق باشید به جای این کارا نامه شجریان رو منتشر کنید مردم خودشون قضاوت میکنن
علی
|
-
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
2
2
با این کارها صدا و سیما از چشم مردم افتاده و باعث شده گرایش افکار عمومی به طرف رسانه های خارجی برود که این موضوع برای مملکت ما خیلی خطر ناک هست امید هست مسئولین دلسوز نظام فوری جلو این مشکلات که با افکار مردم دست و پنجه نرم می کند زودتر بگیرد و به فکر مشکلات معیشتی مردم باشند .
عبدالرحیم صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
1
سلام
بنظر من از ایاتی مانند جوادی آملی و ابراهیم امینی و... استفتا شود که مجاز است یا خیر بنظر من که در استانه افطار دل را می رباید من از بچگی چنین حسی داشتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
2
اگر ربنای شجریان ازنظرابطحی ولاریجانی خلاف شرع است پس چرا زمان حضرت امام (ره) که ربنای شجریان پخش می شدا امام راحل انراخلاف شرع تشخیص نداند اتفاقا ئطز ابطحی ولاریحانی خلاف مصالج ملی است چون نظرات ابطحی و لاریجانی براساس منافع باندی ومنفعت طلبی گروه وحزب ودسته وباند خودشان می باشد تا منافع ملی ومصلحت مردم بعدش چرا جواد لاریجانی همه اش درمورد این چینی ودرمورد خلاف شرع صحبت میکند اما درخصوص خلاف اخویشان فاضل حرف نمیزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
3
کسی که با تتلو ی .... عکس می گیره می تونه رییس جمهور شه؟!1
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
سلام
مگر این مناجات در زمان حضرت امام پخش نمی شد وایشان بارها وبارها با ان افطار نفرمودند چطور
ان زمان مشکلی نداشت ولی الان مشکل دارد؟ شاید حضرات با میراث معنوی ایران اسلامی مشکل
دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
با سلام خدمت همه اونایی که علاقه مند به شجریان و ربنای او هستند خداوکیلی شما این ربنا را رو گوشیاتون دارید و اگر دارید چند بار به اون گوش دادید اصلا تا حالا به معنای این ربنا فکر کرده اید یا نه
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
عجیبه همه خارج نشین ها هم ربنایی شدن. حاشیه پرستها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین