کد خبر: ۴۴۹۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

آلودگی آب مادوان شایعه بود/ تب کریمه در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشد

مدیرکل پدافند غیرعامل کهگیلویه و بویراحمد گفت که آلودگی سمی آب آشامیدنی شهر مادوان و برخی روستاهای اطراف آن شامل مهریان و بلهزار در شهرستان بویراحمد که هفته قبل توسط برخی سایت‌های محلی استان منتشر شد شایعه بوده و به هیچ وجه حقیقت نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
شاهرخ کُناری روز یکشنبه در نشست «بیوتروریسم» کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: پس از مکاتبه با مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان بازدیدهایی از تأسیسات آب آشامیدنی شهر مادوان و روستاهای مهریان و بلهزار انجام و چند بار نیز نمونه آزمایش گرفته شد. 

وی افزود که مشخص شد هیچ‌گونه آلودگی سمی در آب آشامیدنی شهر مادوان و روستاهای مهریان و بلهزار شهرستان بویراحمد وجود نداشته است. 

مدیرکل پدافند غیرعامل کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مخازن آب شهرها و روستاهای استان با روش‌هایی از جمله گشت‌های مستمر، استقرار نگهبان و یا دیوارکشی حفاظت شده تا از بروز آلودگی احتمالی و یا هرگونه مشکل دیگر جلوگیری شود. 

کناری عنوان کرد که سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با فروشندگان گوشت دام که به‌صورت غیرمجاز و خارج از کشتارگاه ذبح شده باشد برخورد جدی کرده و در راستای تأمین امنیت غذایی مردم اجازه عرضه آن را ندهند. 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در این استان مشاهده و یا گزارش نشده است. 

عبدالله بهمنش اظهار داشت: هر چند که تب کریمه کنگو خطرناک و کشنده است اما می‌توان با فریز کردن گوشت دام ذبح شده و نگهداری آن به مدت 48 ساعت در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد ویروس این بیماری را از بین برده و بی‌اثر کرد. 

وی افزود که ویروس این بیماری از طریق «کَنه» به دام منتقل شده و جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است. 

بهمنش بیان کرد: این بیماری در برخی استان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده و تعدادی تلفات انسانی نیز داشته که باید بیش از پیش مراقب بود و تمهیدات لازم را اندیشید. 

وی عنوان کرد که از جمله این تمهیدات می‌توان به مصرف نکردن گوشت دام ذبح شده به‌صورت غیرمجاز و خارج از کشتارگاه اشاره کرد. 

بهمنش ابراز داشت: تخلفات بهداشتی به دلیل حساس بودن موضوع و ارتباط مستقیم با سلامت و جان انسان‌ها باید در کمترین زمان ممکن و بدون اطاله دادرسی در مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد بررسی و احکام لازم صادر شود. 

به گزارش ایرنا، «بیوتروریسم» شامل انتشار عمدی عوامل بیولوژیک از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا سموم توسط دشمن است که با هدف به مخاطره انداختن سلامت و جان انسان‌ها انجام می‌شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین