کد خبر: ۴۴۹۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

تب "کریمه کنگو" با مصرف لبنیات به انسان منتقل نمی‌شود

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تب خونریزی دهنده "کریمه کنگو" از طریق مصرف لبنیات و شیر دام آلوده به انسان منتقل نمی‌شود و تاکنون گزارشی در این خصوص نداشته ایم.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر مجید همتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص راه های انتقال بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: وقتی دام توسط کنه گزیده می‌شود ویروس بعد از یک هفته وارد خون دام می‌شود و دام را آلوده می‌کند که البته علائم خاصی در دام ندارد.

وی ادامه داد: ویروس صرفا در خون دام وجود دارد و وارد سایر نقاط مانند مدفوع، بزاق و شیر دام نمی‌شود و از همین رو تماس با این موارد خطری برای انتقال بیماری به انسان ندارد.

همتی افزود: مصرف شیر دام آلود یا دوشیدن شیر نمی‌تواند مشکلی برای فرد ایجاد کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه تنها عاملی که می‌تواند ویروس را به انسان منتقل کند خون و بافت دام آلوده دانست.

همتی با اشاره به اینکه تماس پوست بدون زخم با خون دام هم باعث ایجاد بیماری در انسان نمی‌شود، خاطرنشان کرد: انتقال از طریق پوست فقط در شرایطی رخ می‌دهد که خراش یا زخمی روی پوست وجود داشته باشد و خود پوست سالم به عنوان سدی در برابر ویروس عمل می‌کند.

وی افزود: اما در صورت تماس ویروس با مخاط چشم، چون این مخاط نازک است امکان انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

به گفته این مسئول، همچنین ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق خوردن و آشامیدن آلودگی بدون هیچ مانعی وارد بدن انسان می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: با این شرایط دامپزشکان، سلاخان، قصابان و دامداران بیشترین گروه در معرض خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند.

همتی به مردم اطمینان داد، نگرانی در خصوص بیماری نداشته باشند و فقط گوشت مجاز و معتبر دارای مهر دامپزشکی را تهیه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین