کد خبر: ۴۴۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
آرايش سياسی فراكسيون‌های مجلس در روز انتخابات هيات رييسه

اميد و مستقلان مقابل جبهه پايداری در هیات‌رئیسه مجلس/گزینه‌های سه فراکسیون+جدول

معرفی دو کاندیدای نایب رئیسی از سوی فراکسیون امید و معرفی یک کاندیدای نایب رئیسی از سوی هر کدام از فراکسیون‌های مستقلین و ولایی و همچنین تقسیم سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه به نسبت ۳-۳-۳ بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسات مجمع عمومی سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین شب گذشته برگزار شد و هرکدام از فراکسیون‌های سیاسی مجلس طبق توافق صورت گرفته گزینه‌های خود را برای انتخابات امروز( چهارشنبه) هیات رییسه مجلس معرفی کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، آخرین توافق صورت گرفته بین سه فراکسیون مستقلین، ولایی و امید حفظ رئیس، معرفی دو کاندیدای نایب رئیسی از سوی فراکسیون امید و معرفی یک کاندیدای نایب رئیسی از سوی هر کدام از فراکسیون‌های مستقلین و ولایی و همچنین تقسیم سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه به نسبت ۳-۳-۳ بوده است.

رئیسنواب رئیسسه عضو هیات رئیسه
فراکسیون امیدعلی لاریجانیمسعود پزشکیان، علی مطهریمحمدعلی وکیلی، محمد قسیم عثمانی، فریده اولاد قباد
فراکسیون نمایندگان ولاییعلی لاریجانیحمیدرضا حاجی باباییاکبررنجبرزاده، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمدحسین فرهنگی
فراکسیون مستقلینعلی لاریجانیهادی قوامیرسول خضری، بهروز نعمتی، غلامرضا کاتب

 آرايش سياسي فراكسيون‌هاي مجلس در روز انتخابات هيات رييسه

همچنین روزنامه اعتماد در گزارشی درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس نوشته است: آرايش سه فراكسيون سياسي مجلس از شب گذشته و كمتر از ١٢ ساعت مانده به انتخابات هيات رييسه مجلس به نفع تثبيت رييس و نواب فعلي و انتخاب گزينه‌هاي دو فراكسيون اميد و مستقلين براي ٩ كرسي ديگر پيش مي‌رود. در همين چند ساعت گذشته ائتلاف ٦-٦ كه از جمعه پيش ميان دو فراكسيون مستقلين و ولايي بسته شده بود و هدفش حذف اصلاح‌طلبان از هيات رييسه بود شكسته شده و حالا نا‌يب‌رييس فراكسيون مستقلين از ائتلاف با اميدي‌ها سخن مي‌گويد.

فراكسيون اميد

فراكسيون اميد تصميم نهايي خودش درباره ليست پيشنهادي و نحوه ورود به انتخابات هيات رييسه را به صبح امروز و روشن شدن تصميم فراكسيون مستقلين منوط كرده است. علاوه بر ديدارها و رايزني‌هاي فشرده پارلمانتاريست‌هاي اميد در اين چند روز، آنها روز گذشته هم مجمع عمومي پرقدرتي با حضور ١٢٠ نماينده به رياست محمدرضا عارف برگزار كردند. آن‌طور كه بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد به ايسنا گفته است در جلسه ديروز درباره سناريوهاي سه گانه انتخاباتي هيات رييسه بحث شده است. به گفته او در جلسه ديروز اعضاي فراكسيون اميد بر حفظ وضع موجود و آرامش بر جامعه و مجلس و اينكه به دنبال حذف هيچ گروه و جرياني نيستند تاكيد كردند. اما آن‌طور كه پارسايي گفته است از آنجايي كه پيام‌هاي جسته و گريخته‌اي از بيرون فراكسيون مخابره شده و پيام دقيق و مشخصي ارايه نشد، در مجمع عمومي فراكسيون براي سه سناريو تصميم‌گيري كرده‌اند. به گفته پارسايي بر اساس سناريوي اول و اصلي، مجمع عمومي فراكسيون با فرض حفظ رياست علي لاريجاني، براي دو كرسي نايب‌رييسي درمورد آقايان پزشكيان و مطهري به اجماع رسيد و براي ناظران و دبيران نيز با فرمول ۳+۳+۳ به نسبت هر سه فراكسيون تصميم‌گيري كرد. همين‌طور در سناريوي دوم هم در صورتي كه دوستان در فراكسيون‌هاي ولايي و مستقلين برخلاف آنچه قبلا گفتند با فرمول ۶+۶ به نتيجه نرسند، سعي خواهيم كرد با فراكسيون مستقلين ليست مشترك بدهيم و در نهايت در سناريوي سوم درصورتي كه اين توافق بين آن دو فراكسيون حاصل شود، ليست مستقل ۱۲ نفره معرفي مي‌كنيم. سخنگوي فراكسيون اميد از واگذاري تصميم‌گيري نهايي به هيات رييسه فراكسيون خبر داد و گفت: همچنين در اين جلسه راي‌گيري كرديم كه باتوجه به آنكه نظر دو فراكسيون مستقلين و ولايي هنوز به ما اعلام نشده، تصميم‌گيري درباره اينكه چگونه وارد عمل شويم، ازسوي مجمع عمومي به هيات رييسه فراكسيون واگذار شد.

فراكسيون مستقلين از چه مدلي حمايت مي‌كنند؟

فراكسيون مستقلين تا اينجا دو مسير كاملا متفاوت را در پيش گرفته است. آنها به رهبري كاظم جلالي و بهروز نعمتي تا روز جمعه متحد قطعي با مدل ٦-٦ با فراكسيون ولايي و نمايندگان جبهه پايداري بودند اما جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس اين فراكسيون اعلام كرد كه بدنه مستقلين به اين ائتلاف راي نخواهد داد. اتفاقي كه افتاد تا مسير انتخاباتي اين فراكسيون از روز يكشنبه گذشته تغيير كند. آنها تلاش كردند ابتدا هر سه فراكسيون را با هم به ائتلاف نزديك كنند. دو شب پيش روساي سه فراكسيون در نشست مشتركي حاضر شدند تا مدل‌هاي پيشنهادي ائتلاف را به بحث بگذارند اما آ‌نطور كه جعفرزاده ايمن‌آبادي به «اعتماد» مي‌گويد در نهايت حاجي‌بابايي رييس فراكسيون ولايي حاضر به پذيرش مدل پيشنهاد شده نشد. اين مدل پيشنهادي رياست لاريجاني و ٩ كرسي هيات رييسه به صورت ٣-٣-٣ ميان هر سه فراكسيون‌ها بود. به اضافه اينكه در مورد نواب رييس هم قرار شد يك كانديدا از فراكسيون اميد و يك نفر فراكسيون ولايي و يك نفر هم از فراكسيون مستقلين كانديدا شوند. اما به گفته جعفرزاده وقتي حاجي‌بابايي با اين پيشنهاد از جلسه بيرون مي‌آيد اعلام مي‌كند كه حاضر نيست اين مدل را بپذيرد. جعفرزاده مي‌گويد و يكي از دلايل مخالفت او اين است كه ولايي‌ها ٤ كانديداي نايب‌رييسي دارند؛ «مصري، ذوالنور، حاجي‌بابايي و دهقان» و ظاهرا اينها نمي‌توانند به توافق برسند. جعفرزاده مي‌گويد اگر ولايي‌ها بخواهند مستقل شوند و ائتلاف نكنند ما رييس و نواب را ثابت نگه مي‌داريم و براي ٩ كرسي ديگر يا مدل ٤+٤+ انتخاب يك نفر با قرعه كشي يا مدل ٤+٥ به نفع مستقلين را پيش خواهيم برد. اين فرمول آخر است. به علاوه اينكه در مورد مطهري و پزشكيان اصرار داريم كه باقي بمانند و اگر ائتلاف ٣-٣-٣ انجام نشود ما  فقط با اميدي‌ها ائتلاف مي‌كنيم.

او به علاوه تاكيد مي‌كند اگر ولايي‌ها حاضر شوند پاي ائتلاف بيايند هم ما در فراكسيون مستقلين براي انتخاب سهميه يك نفر خودمان، اعضاي‌مان را يا مخير مي‌كنيم فقط بين دو نفر موجود به اختيار به يك نفر راي بدهند يا به يك نفري كه اميد انتخاب مي‌كند راي بدهند. بنابراين ما به هيچ‌وجه از گزينه اميد خارج نمي‌شويم. جعفرزاده باز هم تاكيد مي‌كند ما مستقلين هيچ‌وقت با ولايي‌ها ائتلاف نمي‌كنيم. و مي‌گويد ما از اينها لطفي نديديم كه الان بخواهيم با آنها همكاري كنيم. ما با ولايي‌ها فقط در مورد رييس توافق داريم. اما با اميد علاوه بر اين در مورد اعضا هم كمي توافق داريم. او تاكيد مي‌كند استراتژي اصلي ما تثبيت حداكثري هيات رييسه فعلي و تغييرات حداقلي آن هم در كف كرسي‌هاي هيات رييسه است. او مي‌گويد ولايي‌ها بايد عاقل باشند به همان مدل پيشنهادي اوليه براي ائتلاف مي‌پيوندند. او مي‌گويد مستقلين و اميد نظرشان به هم نزديك‌تر است و اگر ولايي‌ها بخواهند به تنهايي ورود كنند شكست سنگيني خواهند خورد. اما روز گذشته شوراي مركزي فراكسيون‌هاي مستقلين و ولايي با علي لاريجاني هم جلسه‌اي برگزار كردند تا شايد بتوانند تصميم نهايي خودشان را اعلام كنند. جلسه‌اي كه باز هم منجر به اين تصميم نشد اما مهرداد لاهوتي، سخنگوي فراكسيون مستقلين به اعتماد مي‌گويد: ما مستقلين گذشته از رياست آقاي لاريجاني روي نواب اصرار داريم كه حتما آقاي مطهري و پزشكيان باقي بمانند و اين را هم در جلسه اعلام كرديم اما ولايي‌ها اين را نپذيرفتند. حالا بايد بنشينيم و ببينيم چه تصميمي مي‌توانيم بگيريم اما ما روي نظرمان هستيم.

كشمكش در فراكسيون ولايي

اوضاع اما در فراكسيون ولايي چندان به خوبي پيش نمي‌رود. فراكسيوني كه به گفته ابطحي نماينده خميني شهر و از اعضاي اين فراكسيون حداكثر ٨٠ عضو بيشتر ندارد و با منتفي شدن ائتلاف ٦-٦ دست‌شان خالي‌تر از هر زمان ديگري شده است. جبار كوچكي‌نژاد از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون ولايي بعد از جلسه مشترك‌شان با فراكسيون مستقلين به «اعتماد» مي‌گويد مدل‌هاي زيادي مطرح شد اما ما بر روي همان توافق ٦-٦ قبلي تاكيد داشتيم. اما در نهايت مستقلين مصر بودند و روي توافق ٣-٣-٣ اصرار داشتند. و مي‌گفتند رييس و نواب رقابت انتخاباتي صحن باشد و همان مسيري كه اينها در دوره قبل طي كردند تا به تركيب فعلي برسند را پيشنهاد دادند. او كه از عقب‌نشيني مستقلين از ائتلاف ٦-٦ گله‌مند است، مي‌گويد اگر مستقلين بخواهند دبه كنند و ائتلاف ٦-٦ را كنار بگذارند يك ليست ١٢ نفره پيشنهاد خواهيم داد. اين توافق ٦-٦ از ديدگاه ما منتفي نيست اما مستقلين دبه درآورده‌اند.

فراكسيون ولايي با دو ليست مي‌آيد

اتفاقي كه در نهايت هم رخ داد. در ساعات پاياني ديشب و بعد از آخرين جلسه فراكسيون ولايت، فارس گزارش داد كه اعضاي فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس در جلسه امروز خود علي لاريجاني را براي رياست، حميدرضا حاجي‌بابايي و عبدالرضا مصري را به عنوان گزينه‌هاي پيشنهادي اين فراكسيون براي نواب رييسي مجلس انتخاب كردند. همچنين اعضاي اين فراكسيون به ترتيب سيداميرحسين قاضي‌زاده، محمدحسين فرهنگي، اكبر رنجبرزاده، احمد اميرآبادي، رحيم زارع و سيدعلي ادياني با عنوان گزينه‌هاي پيشنهادي خود براي دبيري هيات رييسه انتخاب كردند. علاوه بر اين محمود بهمني، اسدالله عباسي و مجيد ناصري‌نژاد نيز اكثريت آراي فراكسيون را براي گزينه‌هاي پيشنهادي براي كارپردازي در هيات رييسه به دست آوردند. بنا است تا از ميان افراد منتخب براي نايب‌رييسي يك نفر و براي دبيري سه نفر كه بيشترين رأي را آورده باشند انتخاب و نفر ديگر براي نايب‌رييسي و سه نفر ديگر براي دبيري از ميان اعضاي فراكسيون مستقلان ولايي انتخاب شوند. با اين همه اما در درون همين فراكسيون ٨٠ نفره هم ١٢ نفر قرار است باز هم ليست مستقلي بدهند. اين را ابطحي نماينده خميني شهر به «اعتماد» مي‌گويد. او مي‌گويد حتي اگر شكست بخوريم ليست جداگانه‌اي بايد بدهيم. تعداد ما در فراكسيون ولايي حدود ١٠ تا ١٢ نفر است كه اصرار داريم ليست مستقل بدهيم و به رياست علي لاريجاني پايان بدهيم. او مي‌گويد حتي اگر راي نياوريم اما نشان مي‌دهيم معامله‌گري نخواهيم كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین