کد خبر: ۴۴۹۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶

انفجار در کابل، بار دیگر قتل عام

مسئولیت انفجار مهیب صبح امروز چهارشنبه در کابل را که 100 کشته و 400 زخمی برجا گذاشت، گروه تروریستی داعش به عهده گرفته است. این دومین حمله خونین عناصر داعش در پایتخت افغانستان در کمتر از سه ماه گذشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 داعش در 18 اسفندماه نیز حمله مرگباری را به بیمارستان ارتش در مرکز کابل انجام داد که 30 کشته و بیش از 50 زخمی برجا گذاشت. انفجار در کابل، بار دیگر قتل عام

باوجود این که مقام های افغانستان و مسئولان دستگاه های امنیتی این کشور می گویند، داعش در این کشور پایگاهی ندارد و تحرکات آنان کاملا زیر نظر است ، اما شواهد نشان می دهد که این گروه بتدریج در حال گسترش فعالیت های خود در پایتخت افغانستان است. 

به گزارش ایرنا،منابع امنیتی حاضر در محل انفجار امروز در مقابل دفتر امنیت ملی و نزدیک سفارت آلمان در کابل گفتند که یک تانکر آب مملو از مواد منفجره در جلوی دفتر امنیت ملی و شرکت مخابرات «روشن» یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی افغانستان، منفجر شد و اغلب ساختمان های اطراف را تخریب کرد. 

تمامی خیابان های منطقه وزیراکبرخان دارای ایست های بازرسی متعددی است و خودروهای سواری برای عبور از این منطقه چندین بار بازرسی می شوند و از نظر امنیتی تدابیر شدیدی در این منطقه اتخاذ شده است، اما در چنین شرایطی یک تانکر آب، مملو از مواد منفجره خود را به امنیتی ترین منطقه کابل رسانده است. 

هنوز مشخص نیست که هدف این عملیات انتحاری کدام نهاد داخلی یا خارجی بوده است، اما عامل انتحاری هنگامی که با پرسش ماموران مستقر در نزدیکی یکی از دفاتر امنیت ملی افغانستان مواجه می شود و احساس می کند که راه گریزی برای وی باقی نمانده است، تانکر مملو از مواد انفجاری را منفجر می کند. 
نکته قابل تامل این است که این انفجار قوی در منطقه دیپلماتیک و در فاصله کمتر از یک کیلومتر با کاخ ریاست جمهوری و قصر سپیدار رئیس اجرائی و محل سکونت «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان و در نزدیکی سفارتخانه های آلمان، انگلیس، ایران، ترکیه و یکی از مقرهای نیروهای ناتو روی داده است. 

رساندن تانکر پر از مواد منفجره به منطقه ای که شدیدترین تدابیر امنیتی در آن، اتخاذ می شود، پرسش های متعددی را فراروی اذهان قرار می دهد که مهم ترین پرسش این است که این تانکر چگونه و با عبور از کدام مسیرها، خود را به مرکز سیاسی و دیپلماتیک کابل رسانده است.؟ 

هنگامی که گروه تروریستی داعش به بیمارستان نظامی ارتش در قلب کابل نیز حمله کرد، مردم افغانستان و شماری از نمایندگان مجلس همین پرسش ها را مطرح کردند و «دولت وزیری»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان بطور تلویحی از همکاری افرادی از داخل بیمارستان با تروریست ها خبر داد. 

انفجار خونین امروز واکنش شدید مردم در قبال رهبران حکومت وحدت ملی را به دنبال داشت و هنگامی که خودروهای برخی از مقام های حکومتی به محل حادثه آمدند، مردم، خشمگینانه علیه ' اشرف غنی» و « عبدالله عبدالله» شعار سردادند و آنان را برای اداره حکومت بی کفایت دانستند. 

«احمد سعیدی»، کارشناس صاحب نام مسائل سیاسی افغانستان نیز که در جمع معترضان خشمگین حضور داشت، به خبرنگاران گفت که حکومت وحدت ملی ناکارآمد است و باید ناکارآمدی خود را بپذیرد و بیش از این مردم افغانستان را به کشتن ندهد. 

اگرچه «محمد حنیف اتمر» سال گذشته تصریح کرده بود که داعش در افغانستان اینک ارتباط تشکیلاتی با مرکزیت خود در عراق و سوریه دارد، اما «عطامحمد نور»، استاندار بلخ و دبیر اجرائی جمعیت اسلامی، فراگیرترین تشکل سهیم در حکومت وحدت ملی، به تازگی تاکید کرده است که داعش در افغانستان، متشکل از عناصری است که تنها پرچم های سفید خود را به رنگ سیاه تغییر داده اند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین