کد خبر: ۴۵۰۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹

بزرگ‌ترین مالک کشتی‌های نفتکش در جهان، کدام کشور است؟

شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی نفتکش در جهان، به طور جدی بعد از تحریم‌ها به دنبال جوان‌سازی کشتی‌ها خود و همکاری با سایر شرکت‌هاست.
آفتاب‌‌نیوز :
سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران (NITC)، غول کشتیرانی نفتکش، اعلام کرد که این شرکت به دنبال ثبت نخستین سفارش ساخت نفتکش VLCC جدید خود پس از رفع تحریم های بین المللی ایران است.

وی همچنین همکاری شرکتش در بازار VLCC ها را با شرکت های دیگر از طریق اشتراک نفتکش (pool partnership) با سایر مالکان و اپراتورها محتمل دانست.

کیان ارثی که هفته گذشته در کنار سایر همکاران خود از NITC برای شرکت در کنفرانس Nor-Shipping در اسلو به سر می برد، اعلام کرد که شرکتش از رشد سفارش در بازار نفتکش ها آگاه است و هر اقدامی در زمینه ساخت کشتی های جدید به منظور جایگزینی کشتی های قدیمی خواهد بود تا توسعه ناوگان.

وی گفت: "قیمت ساخت کشتی های نوساز به کمترین سطح خود رسیده است و این بهترین زمان برای نوسازی ناوگان است. اکنون قصدی برای گسترش ناوگان نداریم اما سخت به دنبال سفارش کشتی برای جوان سازی ناوگان خود و کاهش سن کشتی های خود هستیم."

به گفته وی شرک ملی نفتکش ایران در چند هفته گذشته به دنبال اوراق دو فروند از کشتی های نفتکش VLCC قدیمی خود بوده است. این شرکت هم اکنون بزرگترین مالک کشتی های نفتکش در جهان است، ناوگان NITC متشکل از 70 فروند کشتی با مجمع ظرفیت 15.5 میلیون DWT است.

بر اساس اطلاعات موسسه کلارکسونز، جدیدترین کشتی نفتکش ناوگان NITC در سال 2013 میلادی توسط کشتی سازی دالیان ساخته و تحویل شد. این شرکت همچنین تا کنون کشتی هایی را در کشتی سازی Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) چین و کشتی سازی های بزرگ کره جنوبی شامل هیوندای و DSME ساخته است.

کیان ارثی گفت: "برای نوسازی ناوگان برنامه ریزی کرده ایم و راه آن سفارش مستقیم به کشتی سازی هاست. خرید کشتی های دست دوم نیز در برنامه ما هست و احتمالی است که می توانیم آن را در نظر بگیریم."

سفارش کشتی های نفتکش VLCC در سال جاری افزایش یافته است بطوریکه فهرست ساخت این نوع نفتکش ها به بیش از 100 فروند رسیده است.

همزمان با کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و افت اوراق سازی کشتی ها، به علاوه ورود تناژ جدید به بازار در سال جدید، بازار کشتی های نفتکش ضعیف شده است و شرکت ملی نفتکش ایران انتظار دارد که این ضعف فعلا باقی بماند.

کیان ارثی گفت: "امیدواریم که در سه ماهه پایانی سال 2017 شرایط بهتر شود و در صورتیکه مالکان کشتی های VLCC زیادی سفارش ندهند امیدواریم که نرخ اجاره کشتی ها در سالهای 2018 و 2019میلادی بالاتر برود."

ادغام در بازار کشتی های نفتکش طی سال 2017 به یک روند فراگیر تبدیل شده است به گونه ای که DHT Holding ناوگان کشتی های VLCC شرکت BW Group را خرید و Frontline به دنبال DHT بود.

مدیرعامل NITC گفت: "ادغام نزدیک به 15 سال است که در بازار جریان دارد. خوشبختانه در سال های اخیر و به ویژه در ماه های گذشته به روندی عادی تری تبدیل شده است. شخصا فکر می کنم که اشتراک گذاری کشتی (pooling) برای بازار نفتکش مطلوب است. البته ما هم این اقدام را با شرکای مناسب دنبال می کنیم."

کیان ارثی اظهار کرد: "در کنار حمل و نقل نفت خام، ما به حمل و نقل LPG و محصولات شیمیایی نیز می پردازیم و قصد داریم که فعالیت خود را در این دو حوزه افزایش بدهیم."

برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در سال گذشته موجب بازگشت NITC به بازارهای بین المللی شد. کیان ارثی ادامه داد: "پیش از تحریم ها 15 درصد از ناوگان NITC درگیر حمل و نقل داخلی و 85 درصد نیز درگیر حمل و نقل بین المللی بود."

وی گفت: "ما تمایل داریم که مشتریانمان بدانند که به عنوان یک شرکت خصوصی، قصد داریم به تدریج با ورود به آبهای بین المللی سهم بازار خود را بدست آوریم و به حمل نفت و گاز در سراسر جهان برای مشتریان بپردازیم."

این مقام شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد که ناوگان NITC تمامی گواهینامه های لازم را از موسسات رده بندی بین المللی اخذ کرده است، و پوشش های لازم بیمه ای را از شرکت های معتبر جهانی گرفته است. ناوگان این شرکت تحت پرچم پاناما در آبهای جهان سفر می کند. بدنه و ماشین آلات کشتی های ناوگان نیز از پوشش لازم بین المللی برخوردارند.

کیان ارثی گفت: "با انجام تمامی این اقدامات کشتی های ما به تدریج به روند عادی تجاری خود که پیش از تحریم ها داشتند باز می گردند." 

منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین