کد خبر: ۴۵۰۶۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

یونسی: فرقه گرایی و خودبرتربینی یک معضل فرهنگی است/زرتشتیان حاملان اصلی تمدن ایران زمین هستند

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دیدار با منتخبانی از کلیمیان ایران بر ضرورت رفع تبعیضات ساختاری و فرهنگی میان پیرو ادیان، تاکید کرد و گفت: فرقه‌گرایی و خودبرتربینی یک معضل فرهنگی است که اگر اصلاح نشود آفت امنیت و انسجام ملی ماست.
آفتاب‌‌نیوز :
در این دیدار رهبر مذهبی کلیمیان ایران، خاخام حمامی لاله زار، مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، سامه یح، رییس انجمن کلمیان تهران، به همراه منتخبی از فرهیختگان و نخبگان جامعه کلیمی ایران، حضور داشتند.

یونسی ضمن تشکر از حضور همه ایرانیان به خصوص پیروان ادیان توحیدی در انتخابات حماسی، گفت: برای برطرف کردن تبعیض، هنوز در ابتدای راه هستیم و راه سختی در پیش داریم تا اینکه هیچ ایرانی به دلیل انتصابش به دین و مذهب و قوم خاص، احساس تبعیض نکند.

دستیار ویژه رییس جمهور همچنین به پیشرفت‌های قابل توجه در این زمینه که خواست مسوولان عالی کشور است نیز اشاره کرده و آن ها را مهم دانست.

یونسی از  تبعیض و نقض حقوق شهروندی به عنوان  بزرگترین چالش امنیتی کشور یاد کرد و گفت: فرقه‌گرایی و خود‌برتربینی یک معضل فرهنگی است که اگر اصلاح نشود آفت امنیت و انسجام ملی ماست.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دکتر روحانی، رئیس جمهور منتخب به این نظریه معتقد است و طرح حقوق شهروندی ایشان نیز  در همین راستا تدوین و ابلاغ شد. عدم دخالت در امور داخلی ادیان، و واگذاری آن به خود پیروان ادیان، از وظایف دولت بوده است و از نظر قانون اساسی هم ادیان باید در حوزه دینی خود آزاد بوده و امنیت داشته باشند.

یونسی تاکید کرد: وقتی ما می گوییم کلیمیان در ایران و هر دین و مذهب و قومی یک فرصت هستند، یعنی باید به دنبال رفع مشکلات آنها هم باشیم و این کار، وظیفه دولت است.

دستیار ویژه رییس جمهور خاطر‌نشان کرد: ایرانیان کلیمی که فرزندان این سرزمین هستند و برای تحصیل به کشورهای دیگر دنیا رفته اند، باید باز گردند. ما یقین داریم که همه ایرانیان کلیمی در خارج از وطن، عاشق ایران هستند و این یک پیوند تاریخی ما با کلیمیان است.

یونسی در پایان یادآور شد: دولت به آنچه درباره حقوق شهروندی همه ایرانیان وعده داده و به یک گفتمان هم تبدیل شده عمل خواهد کرد اما باید بدانیم که  این نیازمند یک ساختار است تا هم فرهنگ سازی کند و هم از نقض حقوق جلوگیری نماید.

در ابتدای این جلسه  نیز مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: ما کلیمیان ایران از دولت تدبیر و امید و دستیار ویژه ایشان برای پیگری امور و مهم تر از همه عدم دخالت در امور دینی‌مان، تشکر‌ می‌کنیم.

وی افزود: مهمترین کار دولت تاسیس دستیاری بود که در حل مشکلات جامعه ما بسیار تاثیرگذاربود. تعطیلی مدارس ما در شبات و واگذاری تعیین رهبری جامعه به خودمان بسیار جای قدردانی دارد.

مره صدق خاطر نشان کرد: حمایت دولت از منتخب اقلیت‌ها در شورای شهر تهران نیز بسیار جای تشکر دارد. شرکت مردم در انتخابات نشانه علاقه مردم به حکومت است.
 
خاخام حمامی لاله زار؛ رهبر مذهبی کلیمیان ایران نیز ضمن قدردانی از عملکرد دولت تدبیر و امید در خصوص ادیان توحیدی، گفت: در این چهار سال همکاری بیشتری با جامعه کلیمی بوده و از این بابت و اینکه در امور داخلی و دینی جامعه‌مان آزاد بودیم تشکر می‌کنیم. 
 
 همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان تهران نیز گفت: دستیاری ویژه ریاست جمهوری جایگاهی است که  برای حل مشکلات جامعه ما، بسیار موثر بوده است. در این دوره مشکلات ما به خوبی مورد رسیدگی قرار گرفت. مشکلاتی چون تعیین رهبری توسط خود کلیمیان، بحث هولوکاست و منشور حقوق شهروندی از کارهای بسیار خوبی بود که رئیس جمهور محترم مورد توجه قرار دادند.

در دیدار منتخبان انجمن های زرتشتی ایران

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در دیدار با منتخبان انجمن های زرتشتی ایران، از زرتشتیان به عنوان حاملان اصلی فرهنگ و تمددن ایران زمین یاد کرد و آنان را ستود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی، در این دیدار که انجمن های زرتشتی ایران از جمله انجمن موبدان حضور داشتند، آنان را یکی از پیروان یک دین توحیدی و آسمانی خواند که در عین حال حامل تمدن ایران زمین بوده اند.

وی در این جمع که برای تبریک انتخاب دوباره حسن روحانی، با یونسی دیدار می‌کردند، تاکید کرد: این افتخار همه ایرانیان است که این سرزمین، یعنی ایران، هیچگاه چندگانه‌پرست نبوده و همواره مردمانی یکتاپرست داشته است.

یونسی همچنین از تمام ایرانیان از جمله ایرانیان پیرو ادیان توحیدی به دلیل شرکت گسترده و حماسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم قدردانی کرد.

موبد خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران نیز در ابتدای این جلسه در سخنان کوتاهی، با تبریک انتخاب دوباره حسن روحانی  به دستیار ویژه رئیس جمهور، گفت: ما زرتشتیان ایران از رئیس جمهور عزیز بابت تاسیس دستیاری ویژه در امور اقوام و ادیان توحیدی تشکر می کنیم و امیدواریم که این دستیاری به معاونت ارتقا یابد تا رسیدگی به امور و کارها بیشتر شود.

موبد خورشیدیان، از علی یونسی خواست تا پیام تبریک آنان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران برساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
درود بر تو آقای یونسی.

همی گویم و گفته ام بارها / بود کیش من مهر دلدارها
پرستش به مستی است در کیش مهر / برون اند زین جرگه هشیارها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
احترامشان واجب اما قسمت زیادی از فرهنگ و تمدن ما به پیش از آیین زرتشت مربوط است و آنها هم صرفا چون ایرانی هستند آیین هایی از ایران باستان وارد رسوم دینی آنها شده است
این طور اختصاص دادن تمام تاریخ و تمدن ایران به زرتشتیان جز تحریف تاریخ و بیشینه ایران اثر دیگری ندارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین