کد خبر: ۴۵۰۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
کارشناسان مسائل منطقه‌ای مطرح کردند

قطع روابط عربستان و قطر چه تاثیری بر ایران و منطقه دارد؟

«تحلیلگران مسائل خاورمیانه می‌گویند که قطع روابط عربستان سعودی و کشورهای دنبال‌کننده آن با قطر آزمونی برای وحدت در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است اگر این بحران در میان کشورهای عربی منطقه ادامه یابد تنها نتیجه آن توانمندتر شدن ایران در منطقه خواهد بود».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- همزمان با قطع روابط دیپلماتیک امارات، عربستان سعودی و مصر با قطر شبکه خبری «الجزیره» وابسته به قطر در گزارشی تحت عنوان «شکاف در میان کشورهای عربی خلیج فارس: عامل ایران» می‌نویسد: «تحلیلگران مسائل خاورمیانه می‌گویند که قطع روابط عربستان سعودی و کشورهای دنبال‌کننده آن با قطر آزمونی برای وحدت در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است اگر این بحران در میان کشورهای عربی منطقه ادامه یابد تنها نتیجه آن توانمندتر شدن ایران در منطقه خواهد بود». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌افزاید: «در اعماق آبهای‌های خلیج فارس میان قطر و ایران بزرگترین میدان گازی جهان وجود دارد که ۹۷۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و دست‌کم ۴۳ تریلیون متر مکعب از ذخایر گازی در آن وجود دارد. بخش جنوبی قطر به عنوان میدان شمالی شناخته دشده است در حالی که بخش شمالی مربوط به ایران به نام پارس جنوبی است. دو کشور دارای حق اکتشاف در آن میدان گازی هستند با این حال، رابطه دوحه با تهران از روز دوشنبه در معرض آزمون قرار گرفته است؛ پس از آن‌که عربستان سعودی رقیب ایران و چهار کشور دیگر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند. تاکنون کویت و عمان از فراخوان عربستان سعودی برای قطع روابط با قطر طفره رفته‌اند. عربستان سعودی قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران در استان قطیف عربستان و بحرین متهم کرده، ادعایی که دوحه آن را دروغ خوانده است». 

قطع روابط عربستان و قطر چه تاثیری بر ایران و منطقه دارد؟/بحران تشدید می‌شود؟

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که ریاض در حالی مدعی است که مقام‌های قطری به انصارالله در یمن کمک می‌کنند که قطر حدود هزار سرباز برای حمایت از دو سال جنگ عربستان در یمن اعزام کرده است. در سرمقاله روز دوشنبه نشریه نشنال امارات این نشریه دوستی «کاذب» قطر را محکوم کرده و میان ایران و قطر روابط نزدیکی قائل شده است. تهران در میان کشورهای عربی هیچ متحدی به اندازه قطر ندارد. 

«مروان بشاره» تحلیلگرمسائل سیاسی الجزیره می‌گوید که این اتهام بی‌دلیل است چرا که ابوظبی نیز روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کرده است‌. او می‌گوید اکنون نیز ابوظبی ترجیح داده روابط خود را با ایران حفظ کند در حالی که با قطر قطع کرده است. 

این شبکه خبری در ادامه به نقل از «سوزان کردلی» تحلیلگر مسائل منطقه و ایران می‌نویسد که عربستان سعودی و امارات می‌خواهند قطر را در منطقه مهار کنند و با اقدام اخیر خود به قطر فهمانده‌اند که اگر می‌خواهید روابط خوبی با شما داشته باشیم باید تبدیل به بحرین دیگری شوید و در سیاست خارجی از ما پیروی کنید. او می‌گوید: عربستان و امارات همواره با توسعه و پیشرفت قطر و دیپلماسی بلند‌پروازانه آن کشور مشکل داشته‌اند. این تحلیلگر که قبلا در دانشگاه قطر کار می‌کرده، می‌افزاید: «رابطه دوحه با تهران از سال ۱۹۹۵ میلادی نشان‌دهنده سیاست خارجی مستقل قطر از همسایگان خود بوده است». 

او می‌افزاید: قطر از دهه ۹۰ میلادی نشان داد که استقلال در سیاست خارجی یکی از اهداف اصلی‌اش برای حفظ حاکمیت ملی‌اش بوده است. 

کردلی می‌گوید  که قطر اکنون در میانه بحران با عربستان موظف است تا موضع میانه‌روانه خود را با ایران به دلیل همکاری‌های نفتی و گازی مشترک در میادین خلیج فارس حفظ کند. 

الجزیره می‌نویسد اکنون با بسته‌شدن مرز زمینی و هوایی عربستان بر روی قطر، ایران مواد غذایی به قطر ارسال می‌کند. رییس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفته که انتقال این محصولات به دوحه ظرف مدت ۱۲ ساعت انجام می‌شود. 

«محجوب زویری» کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه قطر به الجزیره می‌گوید که میانجی‌گری طرفین ثالثی برای حل و فصل فوری بحران کنونی لازم است. او گفته که عربستان سعودی و متحدان آن نمی‌توانند قطر را بدون هیچ‌گونه گزینه دیگری و صرفا با اعمال زور از تصمیمات خود منصرف کنند. وی می‌گوید: «گزینه اخیر عربستان راه‌حلی در خود ندارد. اگر این وضعیت ادامه یابد ایران قدرتمندتر می‌شود. من فکر نمی‌کنم ریاض این موضوع را بخواهد من فکر می‌کنم اگر میانجی‌گری وجود نداشته باشد، اگر طرف ثالثی برای میانجی‌گری وجود نداشته باشد این بحران می‌تواند تشدید شود». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین