کد خبر: ۴۵۱۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

نیروهای ارتش سوریه وارد رقه شدند/مشارکت تفنگداران دریایی آمریکا در عملیات رقه

همزمان با آغاز عملیات نیروهای "سوریه دموکراتیک" برای آزادی شهر رقه، نیروهای ارتش سوریه نیز برای نخستین بار بعد از حدود یک سال پیش تلاش وارد این استان شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
نیروهای ارتش سوریه روز سه‌شنبه برای نخستین بار در حالیکه از حدود یک سال پیش در این راستا تلاش می‌کنند، وارد استان رقه شدند.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، نیروهای دولتی از حومه شرقی حلب و از محور غربی وارد استان رقه شدند. آن‌ها توانستند پس از درگیری با داعش کنترل روستاهای "خربه محسن"، "خربه السبع"، "الترقاوی"، "السلیحیه" و "عنز بوکردی" در حومه غربی رقه را در دست بگیرند. عملیات ارتش سوریه همزمان با حملات هوایی روسیه صورت گرفت. دو مورد از این روستاها در مرزهای اداری استان رقه قرار دارند.

به گفته یک مسئول نظامی سوریه، هدف ارتش سوریه تضمین امنیت حومه حلب در برابر حملات داعش و ممانعت از نفوذ افراد مسلح به مقرهای ارتش و تنگ کردن عرصه بر تروریست‌ها در رقه است.

مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفت: هنوز معلوم نیست که آیا هماهنگی میان ارتش سوریه و نیروهای "سوریه دموکراتیک" وجود دارد یا خیر. اما از یک سال پیش این نخستین باری است که ارتش سوریه وارد استان رقه شده است.

از سوی دیگر، اریک باهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره مشارکت آمریکا در عملیات رقه گفت: تفنگداران دریایی به نیروهای هم‌پیمان در عملیات آزادی رقه از دست داعش کمک می‌کنند. به عنوان یک گام اضافی برای حمایت هوایی مستقیم و از طریق موشک‌اندازها، واحد توپخانه تفنگداران دریایی به پشتیبانی خواهند پرداخت تا از توانایی داعش برای تقویت مواضعش کاسته شود.

وی گفت: نقش ما در دادن مشورت، کمک و حمایت از نیروهای هم‌پیمانی است که برای پس گرفتن وطن خود می‌جنگند.

جف دیویس، دیگر سخنگوی پنتاگون نیز گفته بود که یگان‌هایی از تفنگداران دریایی در عملیات خود علیه داعش در سوریه از بالگردها استفاده می‌کنند.

فرماندهی یگان دریایی آمریکا نیز اعلام کرد که حملات خود علیه داعش را از طریق کشتی‌های مستقر در آب‌های دریای مدیترانه ازسرگرفته است.

این اظهارات پس از آن ایراد شد که نیروهای "سوریه دموکراتیک" روز سه‌شنبه از آغاز عملیات آزادی شهر رقه خبر دادند.

طلال سلو، سخنگوی نیروهای "سوریه دموکراتیک" تأکید کرد: جنگ سرنوشت‌ساز برای آزادی پایتخت خلافت خود خوانده داعش جنگی شدید خواهد بود چراکه تروریست‌ها تا پای مرگ از مقرشان دفاع خواهند کرد.

وی گفت: نیروهای ائتلاف بین‌المللی در حمله به شهر در کنار نیروهای "سوریه دموکراتیک" شرکت خواهند کرد. ائتلاف نقش برجسته‌ای در موفقیت این عملیات دارد.

ساکنان محلی رقه نیز اعلام کردند که داعش روز سه‌شنبه ده‌ها بشکه نفت را در شهر برای پنهان ماندن از هدف گیری جنگنده‌های ائتلاف به آتش‌ کشید.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، به گفته این ساکنان، داعش صدها بشکه نفت خام را در خیابان تل ابیض در مرکز شهر و محورهای ورودی‌های غربی شهر و در نزدیکی "باب بغداد" و منطقه "شارع القطار" قرار داد.

از سوی دیگر، سازمان ملل نسبت به جان بیش از ۴۰۰ هزار تن در رقه سوریه که در معرض خطر جنگ و حملات هوایی قرار می‌گیرند، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: مهاجرت از شهر رقه همچنان ادامه دارد. بیش از ۱۶۰ هزار تن از اول مه کوچ کرده‌اند. وضعیت انسانی در استان رقه همچنان وخیم است طوری که بسیاری از ساکنان با مشکلات زیادی در برآوردن خواسته‌های خود مواجه هستند. نگرانی‌هایی درباره اوضاع شهر رقه در سایه انتشار گزارش‌ها درخصوص کمبود مواد غذایی و پزشکی وجود دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین