کد خبر: ۴۵۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۱

سوال بازرسان هسته ای از مقامات ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :  احمدی نژاد هفته گذشته اعلام کرده بود ایران در حال تحقیق و آزمایش روی سانتریفیوژهای قدرتمند موسوم به P2 است. البته وی آشکار نکرده بود که ایران هم اکنون این سانتریفیوژها را در اختیار دارد یا نه. 

مقامات آژانس می گویند مساله سانتریفیوژهای P2 پیش از در جریان دیدار البرادعی و مقامات ایرانی مطرح نشده بود.
تاکنون مقامات ایرانی اعلام کرده بودند که کار روی تکنولوژی P2 را از سال 1994 و پس از دریافت طرح اولیه سانتریفیوژها از عبدالقدیرخان، دانشمند هسته ای پاکستان، کنار گذاشته اند.
در همین رابطه قرار است، به زودی تیمی از بازرسان آژانس به سرپرستی« اولی هانیونن»، معاون آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازرسی تاسیسات هسته ای پایگاه نطنز اعزام شوند. 

مقامات آژانس همچنین اعلام کرده اند تیم بازرسان هسته ای به دنبال روشن ساختن برخی دیگر از پرسش های بدون پاسخ در مورد برنامه هسته ای ایران17 سالی هستند که این کشور برنامه هسته ای خود را پنهان می کرد. 

واکنش کاخ سفید
اسکات مک کلان، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه مدعی شد فعالیت ایران در مورد سانتریفیوژهای P2 تخطی دیگری از تعهدات بین المللی این کشور است.
وی افزود: چنین تخطی هایی در تضاد با ادعاهای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای این کشور است.
به گزارش سی ان ان، فردی موسوم به طاهر از نزدیکان عبدالقدیر خان که در حال حاضر در مالزی زندانی است، ادعا کرده است که ایران بسیار بیشتر از آنکه اعلام کرده، از پاکستان تکنولوژی هسته ای دریافت کرده است. 

مقامات امنیتی امریکا، پیش از این و با فرض اینکه ایران تنها به سانتریفیوژهای P1 دسترسی دارد پیش بینی کرده بودند که این کشور 5 تا 10 سال تا دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین