کد خبر: ۴۵۳۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲

کشف تزئینات عصرصفوی در تالار اشرف‌ اصفهان+تصاویر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف لایه های پنهان تزئینات منحصر بفرد دوره صفوی در تالار اشرف اصفهان، در جریان عملیات مرمت این بنای تاریخی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از ناصر طاهری اعلام کرد: این تزئینات منحصر بفرد دوره صفویه صبح امروز(24 خرداد) در جریان عملیات مرمت تالار اشرف کشف شد. 

وی گفت: مرمتگران میراث فرهنگی، کار مرمت تزئینات اثر منحصر به فرد تالار اشرف اصفهان را آغاز کرده اند. 

وی اظهار کرد: با توجه به کاربردهای مختلف تالار اشرف در ادوار مختلف تاریخی، مرمتگران در جریان مرمت اتاق های جانبی این تالار، لایه های پنهانی از تزئینات منحصر به فرد دوران صفوی را کشف کردند. 

ناظر عملیات اجرایی مرمت این اثر تاریخی نیز گفت: در ادوار مختلف تاریخی، مداخلات سازه ای و تزئیناتی در این بنا انجام شده که تراشیدن جرزها و انجام تغییرات در فضاهای داخلی اتاق های جانبی، از جمله این تغییرات است. 

بهشاد حسینی افزود:پس از دوره صفویه، برخی از تاقچه های اتاق ها با خشت بصورت تیغه چینی پوشانده شده بود که در عملیات مرمت و پس از برداشته شدن این تیغه ها، تزئیناتی بدیع و منحصر به فردی نمایان شد. 

حسینی ادامه داد: این تزئینات بصورت گچبُری رنگ شده است و در نوع خود بی نظیر بشمار می رود. 

تالار اشرف، بخشی از مجموعه عظیم دولتخانه صفوی است که روزگاری در قلب تختگاه شهریاران صفوی واقع شده بود. 

این بنا بعنوان بنای باقی مانده از شکوه دولتخانه صفوی در جنب موزه هنرهای تزئینی ایران(عمارت رکیب خانه) واقع شده است. 

مورخان معتقدند: این تالار زیبا و منحصر به فرد در دوران سلطنت شاه عباس دوم و شاه سلیمان (صفی دوم) صفوی بنا شده و سپس تکمیل شده است. 

به گزارش ایرنا، تزئینات زیبا و منحصر به فرد این بنای تاریخی متشکل از مُقرنس های زیبا و گچبری های نفیس باعث شده است تا برخی محققان، آن را 'اشرف تالارها' بنامند. 

تالار اشرف اکنون بعنوان محل دیدارهای رسمی استاندار اصفهان با مقام های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و در اختیار اداره کل تشریفات استانداری است. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین