کد خبر: ۴۵۳۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱

در رگ‌های ما چه رازهایی نهفته است؟/ رابطه گروه خونی و تغذیه افراد

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: تنوع فعالیت‌های فیزیکی هر گروه خونی به صورت رمز در ژن‌های ما ثبت شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: اصطلاح گروه خونی معمولاً به آنتی ژن‌های سطح سلول‌های خونی و عموماً گلبول‌های قرمز محدود می‌گردد و در حال حاضر حدود ۲۷۰ آنتی ژن گروه خونی تایید شده موجود است که اکثر آن‌ها در یکی از ۲۶ سیستم گروه خونی جای می‌گیرند.
 
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه گروه‌های خونی بهترین مارکرهای ژنتیکی بوده و نقش عمده‌ای را در نقشه برداری از ژنوم انسانی ایفا نموده‌اند، افزود: به طور معمول خون اهدایی در کشور به طور میانگین به این صورت است.۲۷ درصد، مردم گروه خونی A مثبت و ۳ درصد A منفی، ۲۲ درصد، مردم گروه خونی B مثبت و ۲ درصد، B منفی، ۷ درصد، مردم گروه خونی AB مثبت و ۱ درصد، AB منفی، ۳۴ درصد، مردم گروه خونی O مثبت و ۴ درصد، O منفی بوده‌اند.
 
وی همچنین تصریح کرد: بیشترین میزان گروه خونی A مثبت در کشور مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ایلام است. بیشترین میزان گروه خونی A منفی در کشور مربوط به استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان است. بیشترین میزان گروه خونی B مثبت در کشور مربوط به استانهای یزد، خراسان جنوبی و کرمان است. بیشترین میزان گروه خونی B منفی در کشور مربوط به استانهای یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌باشد. بیشترین میزان گروه خونی AB مثبت در کشور مربوط به استانهای خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد و زنجان می‌باشد. بیشترین میزان گروه خونی AB منفی در کشور مربوط به استانهای خراسان رضوی، اردبیل، یزد و سمنان می‌باشد. بیشترین میزان گروه خونی O مثبت در کشور مربوط به استانهای بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان می‌باشد. بیشترین میزان گروه خونی O منفی در کشور مربوط به استانهای ایلام، خراسان جنوبی و یزد است.
  
حاجی بیگی با بیان اینکه سیستم گروه خون ABO که از گروه‌های اصلی در انسان است ودر سال ۱۹۰۱ توسط کارل لنداستانیر کشف شد، ادامه داد: توزیع گروه‌های خونی اصلی ABO , RH در مناطق مختلف جغرافیایی و با توجه به تفاوت‌های قومی و نژادی در کشورمان متفاوت است. بررسی فراوان گروه‌های خونی اصلی در مناطق مختلف جغرافیایی ایران در بین جمعیت اهداکنندگان خون نشان می‌دهد بیش از ۹۰% مردم کشور ما دارای گروه خونی مثبت و کمتر از ۱۰% درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند.
 
وی بیان کرد: در سازمان انتقال خون ایران از خون‌های اهدایی مردم جهت تعیین گروه خونی A,B,O,RH (D) به روش سلولی (سل تایپ) و با استفاده از آنتی A و آنتی B و آنتی O و نیز روش تعیین گروه خون سرمی یا بک تایپ استفاده می‌شود. 
 
عوامل تاثیرگذار در شیوع گروه‌های خونی 
حاجی بیگی ادامه داد: مهاجرت و ازدواج‌های بین نژاد‌ها و قومیت‌های مختلف عواملی هستند که شیوع گروه‌های خونی را در طول زمان دستخوش تغییرات می‌کنند و موجب بروز تغییرات در شیوع گروه‌های خونی حتی در یک کشور نیز می‌شوند.
 
 وی بیان کرد: نتایج تحقیقات پژوهشگران مشخص کرده که نیاز ما به مواد غذایی مشخص، و نیز تنوع فعالیت‌های فیزیکی به نوع گروه خونی ما بستگی دارد و تمام این موارد به صورت رمز در ژن‌های ما ثبت شده است و برای طراحی یک رژیم غذایی مناسب می‌توان از گروه‌های خونی استفاده کرد.
 
قدیمی‌ترین گروه خونی و گوشت خوار 
گروه خونی O قدیمی‌ترین در تاریخ بشر – گروه گوشت خواران - به گروه خونی O دهنده عمومی گفته می‌شود.
 
حاجی بیگی متذکر شد: دیرینه‌ترین گروه خونی تاریخ گروه خون O است، در طول زمان وقتی آدم‌ها فقط گوشت می‌خوردند، این گروه خونی رایج‌ترین بود. پزشکان به افرادی که دارای این گروه خونی هستند. ((شکارچی)) می‌گویند. افرادی که گروه خونی‌شان O است، در صورتی که استفاده از پروتئین‌های حیوانی را بسیار زیاد کرده، ورزش سخت را هم در کنار آن آغاز کنند، می‌توانند سرعت سوخت و ساز کالری را در بدن خود افزایش دهند. گروه خونی O فراوان‌ترین گروه خونی در دنیا می‌باشد. دارندگان گروه خونی O مستعد ابتلا به بیماری‌های هستند که ناشی از اسید بالای معده است.
 
گروه خونی A اولین گیاه‌خواران تاریخ 
 تغییر دهنده؛ افراد دارنده این گروه خون به عنوان ((کشاورزها)) شناخته می‌شوند و اولین گیاه‌خواران هستند. دارندگان گروه خونی A از میوه‌ها بهره می‌برند.
 
وی تصریح کرد: بهتر است اعضای این گروه بیشتر از غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند و هر چه کمتر غذاهای فراوری بخورند. وقتی پای رژیم غذایی بدون گوشت وسط می‌آید، افراد با گروه خونی A این شانس را دارند که با حذف محصولات سمی از رژیم غذایی شان زودتر وزن کم کنندو به همین خاطر، دارندگان گروه خونی A مستعد ابتلا به بیماری‌های هستند که ناشی از اسید ناکافی در معده است.
 
گروه خونی B دارای متنوع‌ترین سفره غذا هستند 
حاجی بیگی ادامه داد: این گروه خونی در میان افرادی که زندگی کوچ نشینی و چادر نشینی دارند، افزایش پیدا کرده است. افرادی که دارای این گروه خونی هستند به کوچ نشینی و چادر نشینی معروفند. سیستم گوارشی این افراد مقاوم است و به همین دلیل غذای شان هم متنوع است. افراد با گروه خونی B باید محصولات لبنی مصرف کنند، کمتر پیش می‌آید که این افراد برای کنترل وزن شان دچار مشکل شوند، اما باید از مصرف محصولات پرکالری بپرهیزند.
 
گروه خونی AB مرموز  
وی اظهار کرد: از آنجا که گروه خونی AB جوان‌ترین نوع گروه خون است مطالب کمی در موردش مشخص شده، است و دانشمندان به دارندگان گروه خونی AB لقب معما را داده‌اند. افراد این گروه می‌توانند رژیم متنوعی برای خود در نظر بگیرند.
 
حاجی بیگی ادامه داد: مصرف بیشتر محصولاتی که برای دارندگان گروه‌های خونی A و B لازم نیست، برای دارندگان گروه خونی AB هم ضرورتی ندارد، البته استثناهایی هم در این میان وجود دارد، اگر گروه خونی شما AB است و دوست دارید وزن کم کنید، باید از سبزیجات به عنوان مکمل غذایی خود استفاده کنید. اگر به دنبال یک سنگ صبور یا مشاور خوب یا درمانگر می‌گردید که حتی هنگام ناراحتی‌های از شما دلخور نشود مطمئن باشید آن شخص گروه خونی AB است.
 
اثر گروه خونی در ازدواج  
سخنگوی سازمان انتقال خون درخصوص اثرگروه خونی در ازدواج یادآور شد: در آزمایشات قبل از ازدواج، آزمایش گروه خونی ضرورتی ندارد و معمولاً ازدواج از نظر گروه خونی به صورت اتفاقی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین