آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، منصور نویریان با بیان این مطلب افزود: پارک های حاشیه ای در همه شهرهای توسعه یافته دنیا از اولویت های مدیریت ترافیک است که در شهر تهران نیز باید با اتخاذ سیاست ها و برنامه های درست در جهت افزایش ظرفیت معابر، مدیریت تقاضای سفر و در نهایت روان سازی ترافیک، هدایت و مدیریت شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر تهران بخش زیادی از ظرفیت معابر توسط پارک های حاشیه ای اشغال می شود؛ ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد این مساله هستیم که برخی از شهروندان خودروهای خود را به صورت شبانه روزی در کنار معابر و خیابان ها پارک کرده و از معابر شهری به صورت یک پارکینگ شخصی استفاده می کنند که این مساله باید به صورت جدی اصلاح شود.
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در محدوده های مرکزی شهر مساله پارکینگ یک مشکل جدی است؛ بیان کرد: یکی از سیاست های مدیریت پارک حاشیه ای کاهش جذابیت سفر با خودروی شخصی و ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و پاک در این مناطق است.
توسعه پارکسوارها و پارکینگ های عمومی
وی با اشاره به استفاده از پارکومتر به عنوان یکی از راه حل های مدیریت پارک حاشیه ای یادآور شد: تجربه استفاده از پارکومتر در معابر شهر تهران نیز در سال های اخیر با توسعه این دستگاه ها، تجربه موفقی بود که به دلایلی ادامه اجرای آن متوقف شد. اما در برنامه ریزی های جدید و با هماهنگیای که بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ انجام شده؛ این طرح با برنامه ریزی بهتری اجرا می شود.
به گفته نویریان؛ هزینه ای که در قبال استفاده از پارکومتر پرداخت می شود؛ صرف ساخت پارکینگ عمومی در شهر خواهد شد. در واقع براساس قانون این پول به حساب دولت ریخته شده و دولت آن را در اختیار شهرداری تهران قرار داده و شهرداری نیز موظف است این اعتبار را صرف ساخت پارکینگ های عمومی کند.
وی با اشاره به سیاست های جدید معاونت حمل و نقل در بحث مدیریت پارک حاشیه ای تاکید کرد: یکی از برنامه های شهرداری تهران در حوزه پارکینگ های عمومی انتقال این فضاها به ابتدا و انتهای خطوط مترو حاشیه تهران در قالب ایجاد پارکسوار است. در واقع مردمی که از حاشیه تهران و شهرهای اقماری اطراف وارد این کلانشهر می شوند؛ می توانند خودروهای خود را در پارکینگ این پارکسوارها و حاشیه ایستگاه های اصلی مترو پارک کرده و با استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به مرکز شهر برسانند.
به گفته وی؛ نمی توان محدوده های مرکزی شهر را پر از پارکینگ هایی برای پارک خودروها کرد. در حال حاضر کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال جانمایی فضاهایی برای ایجاد پارکسوار در کنار ایستگاه های انتهایی خطوط مترو هستند.
توسعه حمل و نقل عمومی در مناطق مرکزی پایتخت
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سیاست های محدود کننده جدیدی در مناطق مرکزی شهر تهران با هدف کنترل و مدیریت پارک ها حاشیه ای به زودی اجرا می شود؛ یادآور شد: در نظر داریم تا با کنترل پارک حاشیه ای، ورود خودروهای شخصی را در این محدوده کمتر کرده و در مقابل ناوگان حمل و نقل عمومی را در مناطق مرکزی گسترش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر خطوط مترو به مناطق مرکزی پایتخت دسترسی دارند؛ گفت: در کنار توسعه مترو، توسعه قطارهای سبک شهری (LRT) نیز در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار دارد که اولین خطوط این مد حمل و نقلی در مناطق مرکزی شهر تهران راه اندازی خواهد شد.
منصور نویریان افزود: همچنین کار دیگری که در این محدوده انجام خواهد شد؛ تبدیل اکثر خطوط اتوبوسرانی مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران با یک برنامه ریزی مشخص به اتوبوس های برقی است تا با این کار علاوه بر بالا رفتن سطح سرویس خدمات حمل و نقل عمومی؛ شهروندان با آسودگی خاطر به جای استفاده از خودروهای شخصی از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
مدیریت ۳۰ هزار جای پارک با استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی
وی در بخش دیگر صحبت های خود استفاده از پارکومتر در مناطق مرکزی پایتخت را برنامه دیگر شهرداری تهران در مدیریت پارک حاشیه ای دانست و ادامه داد: در فاز نخست بهره برداری محدود از ۱۵۳۰۰ فضای پارک حاشیه ای در مناطق ۱۲و۱۱،۷،۶ تا ابتدای تابستان با نوسازی ۲۱۵۰ دستگاه پارکومتر انجام می شود.
به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ در فاز دوم نیز تا پایان فصل پاییز ۳۸۰۰ دستگاه پارکومتر جدید در مناطق ۱ تا ۷ و ۱۱ و ۱۲ نصب شده که امکان ایجاد ۱۵۰۰۰ فضای پارک را ایجاد می کند.
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دورنمای ما در تهران مدیریت ۱۰۰ هزار فضای پارک حاشیه ای با پارکومتر است؛ تاکید کرد: هزینه استفاده از پارکومتر بر اساس مصوبه سال ۹۳ شورای شهر تهران محاسبه شده و به صورت الکترونیک دریافت می شود.
مدیریت هوشمند پارک حاشیه ای
وی با اشاره به همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور تهران بزرگ در مدیریت پارک حاشیه ای در تهران بیان کرد: با اجرای این طرح کنترل پارک حاشیه ای کاملا به صورت هوشمند انجام می شود.
به گفته نویریان؛ در حال حاضر تعدادی از خودروهای پلیس راهور که مجهز به دوربین های کنترلی هستند؛ کار نظارت بر تخلف های ساکن در معابر مرکزی شهر تهران را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه این خودروها ۱۲ تخلف ساکن را در بحث پارک حاشیه ای ثبت می کنند، یادآور شد: شیوه نگهداری پارکومترها نیز تغییر کرده است به گونه ای که صحت کارکرد این دستگاه ها نیز به صورت مکانیزه چک می شود؛ چنانچه دستگاه پارکومتری از کار افتاده باشد، با گزارش های روزانه؛ پیمانکار در جریان مساله و مشکل قرار می گیرد.
هزینه پارک حاشیه ای براساس مصوبه شورای شهر
قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نرخ پارک خودرو در محدوده طرح ترافیک با محدوده هایی که خارج از طرح ترافیک قرار دارند؛ متفاوت است؛ توضیح داد: براساس مصوبه سال ۹۳ شورای اسلامی شهر تهران پارک حاشیه ای خودرو تا نیم ساعت در هر دو محدوده رایگان است. اما پارک تا یک ساعت در محدوده طرح ۷۰۰ تومان از یک تا دو ساعت به ازای هر ساعت ۱۲۰۰ تومان، بیش از دو ساعت تا چهار ساعت به ازای هر ساعت ۱۸۰۰ تومان و برای بیش از ۴ ساعت نیز به ازای هر ساعت ۳۰۰۰ تومان باید هزینه پرداخت شود.
به گفته نویریان؛ همچنین در محدوده های خارج از طرح ترافیک نیز از نیم ساعت تا یک ساعت ۵۰۰ تومان، از یک ساعت تا ۴ ساعت ۱۰۰۰ تومان و برای بیش از ۴ ساعت شهروندان باید به ازای هر ساعت ۲۰۰۰ تومان هزینه پرداخت کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ وی تاکید کرد: شهروندان با استفاده از کارت بلیت الکترونیک می توانند هزینه استفاده از پارکومتر را پرداخت کنند. اما طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا از کارت های شهروندی نیز در این زمینه استفاده کنیم.