کد خبر: ۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۷

ناکامی رایس در یونان و ترکیه

آفتاب‌‌نیوز :  
رایس در یک کنفرانس خبری در ترکیه مدعی شد، موضع جدید ایران مبنی بر اینکه می تواند تکنولوژی هسته ای خود را به کشورهای دیگر هم منتقل کند، باعث افزایش نگرانی در مورد ایران شده است. 

وی همچنین مدعی شد ترکیه هم از اقدام شورای امنیت حمایت کرده و پیام مشابهی به ایران می فرستد.
وی افزود:‌ ما ترکیه را به عنوان کشوری که به دموکراسی و سنت های اروپایی احترام می گذارد می شناسیم و نگرانی در مورد آینده خاورمیانه به آینده همه ما بستگی دارد.
این در حالی است که عبدالله گل، وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت: ترکیه نیز با گسترش سلاح های هسته ای مخالف است ولی بر این موضوع تأکید کرد که راه حل های دیپلماتیک را مقدم بر هر گزینه دیگری می دانند. 

رایس که سعی داشت حمایت بیشتر ترکیه را در مورد دولت جدید عراق و همچنین همکاری علیه ایران جلب کند، آمادگی آمریکا را برای کمک به ترکیه در برخورد با چریک های جدایی طلب کرد این کشور موسوم به (پ ک ک)، ‌اعلام کرد. رایس گفت آمریکا در گذشته نیز به ترکیه در مقابل (پ ک ک) کمک کرده و در آینده نیز به این همکاری ادامه خواهد داد.
البته وی تأکید کرد که این همکاری تا جایی خواهد بود که به ثبات عراق لطمه ای وارد نکند. 

رایس روز چهارشنبه در حالی که به هیچ تعهد رسمی از دولت ترکیه مبنی بر حمایت این کشور از اقدامات جدی تر علیه ایران، دست نیافته بود از ترکیه خارج شده و عازم بلغارستان شد تا در اجلاس وزرای خارجه ناتو در این کشور شرکت کند.
رایس دست خالی از یونان رفت
به گزارش آسوشیتدپرس، رایس که در میان تظاهرات شدید ضد جنگ و ضدآمریکایی وارد یونان شده بود، در کنفرانسی خبری در آتن یکی از اهداف سفر خود را تقویت تلاشهای دیپلماتیک برای یافتن راه حلی در مورد برنامه هسته ای ایران عنوان کرد. 

وی همچنین اظهار داشت تهدیدهای تازه ایران را چندان جدی تلقی نمی کند. او مدعی شد مواضع اخیر ایران باعث انزوای بیشتر این کشور در جهان خواهد شد.

وی افزود گام بعدی جامعه جهانی برای مقابله با برنامه هسته ای ایران هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.
اگر چه رایس پیش از این از فشارهای احتمالی برای تحریم ایران سخن گفته بود اما در دیدار روز سه شنبه چندان بر این موضع اصرار نورزید و تکرار کرد اگر چه هیچ گزینه ای منتفی نیست ولی، هنوز بر راه حل های دیپلماتیک اصرار داریم.
دورا باکویانیس، وزیر امور خارجه یونان نیز در دیدار با رایس گفت: کشورش با دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالف است اما افزود موضع یونان این است که جامعه جهانی باید با شیوه های مسالمت آمیز به این هدف دست یابد. 

وی ادامه داد هر گونه تصمیمی باید در چارچوب اتحادیه اروپا و سازمان ملل اتخاذ شود و هنوز پیشنهادهای بسیاری برای حل مسالمت آمیز این مساله وجود دارد. وزیر خارجه یونان تاکید کرد ایران باید اطمینان کافی ایجاد کند که قصد دستیابی به سلاح اتمی را ندارد.
گفتگوهای رایس و باکویانیس در حالی صورت گرفت که هزاران تظاهر کننده یونانی ضد جنگ در مناطق اطراف محل دیدار آنها اجتماع کرده بودند و پلیس سعی می کرد با گاز اشک آور آنها را پراکنده کند.پلیس تعدادی از معترضان را که قصد ورود به ساختمان را داشتند دستگیر کرد. 

رایس همچنین دیدار کوتاهی نیز با «کوستا کارومانلیس» نخست وزیر یونان داشت. این نخستین دیدار یک وزیر امور خارجه آمریکا از یونان طی بیست سال گذشته است. رایس پس از یونان رهسپار ترکیه و بلغارستان خواهد شد. در ترکیه نیز تمهیدات امنیتی شدیدی برای این سفر اندیشیده شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین