کد خبر: ۴۵۷۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵

آغاز تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه سیاست اقتصاد ریاضتی دولت «ترزا می»

هزاران تن از مردم انگلیس روز شنبه با برگزاری تظاهرات گسترده در خیابان های شهر لندن، مخالفت خود را با سیاست ریاضتی دولت «ترزا می» اعلام کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که از سوی گروه‌های مدنی ضد جنگ و طرفدار صلح از جمله کارزار مدنی «ائتلاف ضد جنگ» برنامه‌ریزی ‌شده است، علاوه بر مردم، شماری از شخصیت های سیاسی از جمله جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به همراه جان مک دانل وزیر کابینه در سایه و نیز رهبران اتحادیه های بزرگ کارگری شرکت کردند.
افراد حاضر با دردست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آن عبارت هایی همچون محافظه کاران بیرون باید گردند، کاپیتالیسم سم است، حملات نژادپرستانه را پایان دهید، 'نه به جنگ نه به سیاست اقتصاد ریاضتی' نوشته شده است؛ پس از تجمع در مقابل دفتر بی.بی.سی به سمت پارلمان انگلیس تظاهرات کردند.

شرکت کنندگان همچنین شعارهایی نظیر «محافظه کاران را بیرون کنید، جرمی کوربین را وارد کنید»، «نه محافظه کاران» سر می دهند.
آنها در ادامه خواهان اجرای عدالت برای مقصرین حادثه آتش سوزی برج مسکونی گرنفل شدند.
در جریان این حرکت اعتراضی قرار است جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و شماری از فعالان مدنی مخالف دولت ترزا می سخنرانی کنند.
پیش از این جان مک دانل، وزیر دارایی کابینه در سایه انگلیس طی سخنانی در کنگره اتحادیه کارگری در لندن خواستار مشارکت حداکثری مردم انگلیس در تظاهرات امروز برای اعلام مخالفت با دولت «ترزا می»، شده بود.

ناز سلیم، عضو ارشد کارزار ائتلاف توقف جنگ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در این تظاهرات ما مخالفتمان را با سیاست خارجی دولت «ترزا می» اعلام می کنیم. سفر دونالد ترامپ به لندن فعلا تعلیق شده است اما ما نسبت به پیروی «ترزا می» و «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس از سیاست های جنگ طلبانه آمریکا تردیدی نداریم.
وی در همین رابطه افزود: هفته گذشته ترامپ درباره احتمال حمله مجدد به سوریه هشدار داد و مایکل فالون نیز متعاقبا اعلام کرد که انگلیس از هرگونه درگیری در منطقه به رهبری آمریکا حمایت می کند؛ ما علیه دولت 'ترزا می'، تداوم سیاست های جنگ طلبانه، اتحاد با کشورهای مستبد مانند عربستان سعودی، فروش اسلحه و رابطه ویژه با دونالد ترامپ تظاهرات می کنیم.
«انجمن مردم علیه ریاضت اقتصادی» از دیگر ارگان های حامی این تظاهرات نیز روز گذشته با انتشار بیانیه ای گفت که این تظاهرات به منظور اعلام مخالفت با 5 سال حکومت محافظه کاران برگزار می شود.

این بیانیه با اشاره به نتیجه انتخابات سراسری هشتم ژوئن که بر اساس آن حزب محافظه کار اکثریت قاطع کرسی های پارلمان را از دست داد، افزود: «ترزا می» خواستار انتخابات زودهنگام بود تا کرسی های بیشتری را بدست آورد، اما به رغم طرفداری رسانه ها، شکست خورد.
بیانیه یادشده با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات اخیر نشان داد که مردم انگلیس، سیاست محافظه کاران را رد کرده اند افزود: محافظه کاران می دانند که دیگر از پشتیبانی مردم برخوردار نیستند، اما ما باید تلاش کنیم تا آنها به طور کامل معنی مخالفت را احساس کنند.
حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» در انتخابات سراسری هشتم ژوئن 318 کرسی بدست آورد که نسبت به انتخابات سال 2015 میلادی 12 کرسی کمتر است.

«ترزا می» که 8 کرسی برای کسب اکثریت قاطع آراء پارلمان کم دارد، توانست با حزب راست گرای دمکراتیک وحدت طلب ایرلند که در پارلمان جدید 10 کرسی دارد، توافق کند و دولت اقلیت تشکیل دهد؛ اما این مساله خشم بسیاری از سیاستمداران برجسته انگلیسی از جمله هم حزبی های او را به همراه داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین