کد خبر: ۴۵۷۸۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
بازتاب قرارداد یک میلیارد دلاری توتال فرانسه با ایران در رسانه های بین المللی

قرارداد غول انرژی اروپا با تهران حامل چه پیامی است؟

«توتال نخستین شرکت انرژی غربی است که از زمان توافق هسته ای در یک گروه بزرگ زیربنایی در ایران سرمایه گذاری می کند و تحلیلگران می گویند که انتظار می رود پس از آن شاهد موج سرمایه گذاری دیگر شرکت های اروپایی در ایران باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی ضمن اشاره به موافقت توتال فرانسه با قرارداد ۱ میلیارد دلاری با ایران برای توسعه یک میدان بزرگ نفتی می نویسد:«توافق نامه بزرگترین شرکت انرژی غربی با ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی به این سو بزرگترین قرارداد پس از توافق هسته ای بوده است این قرارداد از ماه فوریه به تاخیر افتاده بود و مسئولان آن شرکت منتظر بودند تا سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را مشاهده و ارزیابی کنند. 

به گزارشآفتاب نیوز؛ ترامپ رییس جمهوری امریکا بارها درباره نگرانی هایش پیرامون توافق هسته ای صحبت کرده و درباره مجازات های پیش روی شرکت های خارجی که با ایران فعالیت اقتصادی و تجاری داشته باشند هشدار داده است. با این حال، واقعیت آن است که دولت ترامپ عدم تحریم دوباره ایران را برای چند ماه تمدید کرد. رسانه های ایرانی گزارش داده اند که توتال توافق تازه با ایران۵۰ درصد از سهام توسعه فاز یازدهم میدان گازی پارس جنوبی را برعهده خواهد داشت و سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری را در این پروژه ۴.۸ میلیارد دلاری انجام خواهد داد دیگر شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس خواهند بود». 

این روزنامه در ادامه می نویسد:«توتال نخستین شرکت انرژی غربی است که از زمان توافق هسته ای در یک گروه بزرگ زیربنایی در ایران سرمایه گذاری می کند و تحلیلگران می گویند که انتظار می رود پس از آن شاهد موج سرمایه گذاری دیگر شرکت های اروپایی در ایران باشیم. در این میان، رویال دویچ شل یکی دیگر از غول های انرژی است که یادداشت تفاهمی را برای انجام پروژه ها در ایران امضا کرده است. یک سخنگوی شرکت توتال در ایمیلی به نیویورک تایمز گفته که آن شرکت مفتخر است که اولین شرکت بین المللی برای امضای یک قرارداد نفت و گاز جدید در ایران است». 

این روزنامه هم چنین اشاره می کند که هواپیماهای چند میلیارد دلاری بوئینگ ساخت امریکا و رقیب اروپایی آن ایرباس نیز راهی ایران می شوند و شرکت خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن نیز خواستار تولید خط خودرو در ایران است. 

روزنامه «فایننشال تایمز» نیز ضمن پراهمیت خواندن قرارداد اخیر بدان سبب که اولین قرارداد انرژی بزرگ جمهوری اسلامی ایران با یکی از غول های انرژی اروپا در بیش از یک دهه گذشته است اشاره می کند که این قرارداد نشان دهنده اختلافات عمیق اروپایی ها با دولت ترامپ بر سر جگونگی تعامل با ایران است. یک سخنگوی توتال به این روزنامه گفته است که این قرارداد بزرگ می تواند به توسعه روابط بین ایران و اروپا کمک کند. 

فایننشال تایمز اشاره می کند این در حالیست که چند روز پیش مجلس سنای امریکا تحریم های تازه ای را علیه تهران تصویب کرد. مسئولان شرکت توتال می گویند که قرارداد تازه با ایران منطبق با قوانین ملی و بین المللی است. 

این روزنامه می نویسد:«حال که ترامپ قصد دارد میراث پیشین اوباما در قبال ایران را نابود کند اروپایی ها نیز مسیر عکس خواسته او را در پیش گرفته اند. دولت او خواستار اعمال تحریم  های تازه علیه برنامه موشکی ایران شده و لایحه مجلس سنا خواستار تحریم علیه ایران به بهانه مسائل مرتبط با تروریسم و حقوق بشر. سعید لیلاز تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی می گوید که قراداد توتال نشان داد که سیاست های تازه امریکا و لفاظی های ترامپ علیه ایران شکست خورده است. او افزود:«این نشان می دهد که توافق هسته ای غیر قابل بازگشت است و از سوی طرفین مختلف مورد احترام است». 

فایننشال تایمز اشاره می کند که ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز جهان و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان است و به دلیل تحریم های امریکا سال ها از جذب سرمایه خارجی در این عرصه محروم بوده است. بنابر ارزیابی اداره اطلاعات انرژی امریکا ایران برای احیای بخش انرژی خود در پنج سال اینده نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
2
0
حامل این پیام است که متخصصین کشور ما ما بیکار باشند و متخصصین کشور فرانسه تا سالها جشن بگیرند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
2
حامل این پیام که دیگر دوران گم شدن دکل نفتی و روی دریا ماندن کشتی برای فروش نفت و بابک زنجانیها به پایان رسید و در نتیجه نان عده ای هم اجر شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین