کد خبر: ۴۵۸۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
میرزایی:

تلاش برای ممانعت از جذب سرمایه‌گذاری نفتی مشکوک است/ کانون فتنه در اتاق‌های فکر مخالفان دولت است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که روند نقادی و اعمال اصلاحات درمورد الگوی جدید قراردادهای نفتی طی شده، علت بیان مخالفت‌ها با این قراردادها را منافع شخصی و گروهی ارزیابی کرد و با بیان این‌که تلاش برای ممانعت از جذب سرمایه‌گذاری نفتی مشکوک است، به ارائه توضیحاتی درباره علت مترادف جلوه دادن مفهوم «آتش به اختیار» و «فریاد کشیدن» ازسوی منتقدان دولت پرداخت و گفت: کانون فتنه در اتاق‌های فکر مخالفان دولت است.
آفتاب‌‌نیوز : جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انعقاد قرارداد نفتی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام کرد: حدود نیمه آبان‌ماه سال گذشته در جلسه‌ای حضور داشتم که در آن تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت‌های توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی چین و پتروپارس منعقد شد که سهم توتال ۵۰/۱%، سهم سی‌ان‌پی‌سی ۳۰% و سهم پتروپارس ۱۹/۹% است.

او گفت: بنابر آن تفاهم‌نامه، ۴۰ ماه پس از روزی که قرارداد منعقد شود، نخستین محصولات فاز ۱۱ پارس جنوبی تولید می‌شود و مدت این قراردادهای مبتنی بر الگوی جدید ۱۰ تا ۲۰ سال خواهد بود.

روند نقادی و اعمال اصلاحات درمورد الگوی جدید قراردادهای نفتی طی شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای به هیچ ضابطه و اصولی پایبند نیستد و این درحالی است که در تمام جهان، این مسئله مرسوم است که پیش از تصمیم‌گیری‌ها مباحثه در سطح عمومی میان نخبگان متخصص انجام می‌شود و همگی موضوع را نقد و تحلیل می‌کنند و بر اساس آن، تصمیم اولیه اخذ شده و دوباره مسئله مورد نقادی قرار می‌گیرد، کار‌شناسان و مراکز مسئول نظرات خود را ارائه می‌کنند، سپس با دریافت بازخورد‌ها و جمع‌بندی آن، اصلاحات را انجام داده و نتیجه را به مراکز مسئول اعلام می‌‌کنند و این درحالی است که در مورد قراردادهای نفتی مورد بحث، این روند طی شد و به پایان رسید.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقادی‌های اساسی صورت گرفته درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد: در جریان تهیه الگوی قراردادهای جدید نفتی، دفتر مقام معظم رهبری مواردی را به مجلس ابلاغ کرد که این موارد هم در کمیسیون انرژی و هم در صحن علنی در یکی دو جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

توضیحات وزیر نفت و کمیسیون انرژی مجلس درباره ایرادهای دفتر رهبری

او ادامه داد: علاوه بر این، آقای زنگنه وزیرنفت در یک جلسه غیرعلنی نیز حاضر شد و توضیحاتی به نمایندگان ارائه کردند و تاکید داشتند که باتوجه به دغدغه‌های مطرح شده ازسوی دفتر مقام معظم رهبری، لازم است اصلاحاتی اعمال شود و کمیسیون انرژی نیز تاکید داشت که ایرادهای موردنظر دفتر رهبری، وارد بوده و در ادامه مجلس و دولت جلسه‌هایی برای انجام این اصلاحات برگزار کرده و اصلاحات را اعمال کردند.

تاکید لاریجانی مبنی بر رفع ایرادهای موردنظر دفتر رهبری در جلسه غیرعلنی مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین به توضیحات رییس مجلس درباره این اصلاحات در الگوی قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: آقای لاریجانی نیز در یک جلسه غیرعلنی به نمایندگان توضیح دادند که بخش عمده اصلاحات مدنظر دفتر مقام معظم رهبری رفع شده و در ادامه این موضوع در یک جلسه غیرعلنی دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

تاکید اداره قوانین مجلس بر اعمال اصلاحات مدنظر دفتر رهبری درمورد قراردادهای نفتی

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: وزیر نفت نیز گزارشی در این رابطه ارائه کرد و در‌‌نهایت چند روز بعد از آن، اداره قوانین مجلس اعلام کرد که الگوی قراردادهای جدید نفتی (IPC) مغایرتی با قوانین ندارد و درنتیجه این الگوی قراردادهای نفتی برای اجرایی شدن ابلاغ شد.

او با تاکید بر این‌که نقد و بررسی پیش از اخذ تصمیم نهایی امری مرسوم و معقول است، یادآور شد: با این حال بیان این انتقاد‌ها پس از تصمیم‌گیری و تبدیل شدن موضوع به قانون، تعجب‌برانگیز و باورنکردنی است؛ چرا که این اظهارات موجب ایجاد این تصور نزد شرکت‌های خارجی می‌شود که اجماعی در داخل کشور در این رابطه وجود ندارد و فضای ایران برای سرمایه‌گذاری ناامن است.

تلاش داخلی برای افزایش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی خواست صهیونیست‌ها و آل سعود است

میرزایی با اشاره به انتشار یادداشت اخیر یکی از نمایندگان سابق مجلس که خواستار اقدام علیه الگوی جدید قراردادهای نفتی شده اعلام کرد: این رفتار‌ها صرفاً ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را برای شرکت‌های خارجی افزایش می‌دهند و این دقیقاً‌‌ همان مسئله‌ای است که صهیونیست‌ها و آل سعود می‌خواهند.

منتقدان قراردادهای نفتی خواستار امتیازهایی برای خود و دوستانشان هستند

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مشکل منتقدان الگوی قراردادهای جدید نفتی نیست؛ بلکه هدفشان این است که این پروژه‌های نفتی به خودشان و دوستانشان تعلق بگیرد و حال که متوجه شده‌اند این امتیاز‌ها در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، سعی می‌کنند با ایجاد این فضاسازی‌ها، شرایطی ناامن برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ایجاد کنند که سرمایه‌گذاران به ایران نیایند.

او گفت: درصورتی که نتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم، صنعت نفتمان توسعه پیدا نمی‌کند و در نتیجه تاثیرگذاری ما کاهش یافته و درپی کم‌اثر شدنمان در اوپک، بالطبع توان چانه‌زنیمان در تحولات منطقه‌ای و سیاسیمان کاهش می‌یابد و حتی اگر بخواهیم با نگاه اقتصادی و بازاری به موضوع نگاه کنیم، منجر به این می‌شود که رقبا بازار و ابتکار عمل را در اختیار بگیرند.

تلاش‌ها برای ممانعت از جذب سرمایه‌گذاری نفتی مشکوک است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اصرار زاکانی برای ممانعت از انعقاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: تلاش و اصرار برخی منتقدان دولت بر این‌که مانع از جذب سرمایه‌گذاری خارجی شوند، در حالی که تخصصی در این حوزه ندارند، اقدامی مشکوک است. نکته دیگر این‌که بحث توسعه صنایع نفت و گاز صرفاً درگیر جذب سرمایه نیست، بلکه ما نیازمند تکنولوژی و فناوری جدید و افزایش ضریب بازیافت هستیم و درصورتی که دغدغه توسعه داریم، باید از این مسائل دست بکشیم ولی اگر مسائل سیاسی برایمان رجحان دارد، همین مسیر را طی کنند.

تغییرنظر زاکانی درباره «آتش‌بس یک‌طرفه» درپی فشار دیگر مخالفان دولت و اصلاحات

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره یادداشت ابتدای هفته زاکانی مبنی بر لزوم اعلام آتش‌بس یک‌طرفه و تغییر نظرش ظرف ۷۲ ساعت، درباره انگیزه تحریر این ۲ یادداشت ازسوی نماینده پیشین مجلس گفت: به نظر می‌رسد آقای زاکانی بدون هماهنگی با جریان مخالفان دولت یادداشت اول را نوشت و از دوستانش درخواست آتش‌بس مقابل دولت کرده بود اما از آن‌جا که بدون هماهنگی، نظر شخصی‌اش را نوشته بود، احتمالاً در این ۳ روز تحت فشار قرار گرفته و حال به بهانه قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس یادداشت دوم را نوشته است.

استراتژی جریان مخالف دولت حفظ رای ۱۵ و نیم میلیونی است

او گفت: به نظر می‌رسد استراتژی جریان مخالف دولت حفظ ۱۵ و نیم میلیون رایی است که به‌دست آورده و گمان می‌کنند که با تخریب دولت روحانی طی ۴ سال آینده می‌توانند بر میزان سبد رای خود بیافزایند. آن‌ها گمان می‌کنند درحالی طی ۴۰ روز کار انتخاباتی موفق به جذب این مقدار رای شده‌اند که روحانی حداقل ۴ سال فرصت داشته است.

کانون فتنه در اتاق‌های فکر مخالفان دولت است

میرزایی ادامه داد: بر این اساس احتمالاً این جریان بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات و قطعی شدن شکست، فعالیت خود را برای انتخابات بعد آغاز کنند و با این حساب به نظر می‌رسد کانون فتنه در همین اتاق‌های فکر منتقدان و مخالفان دولت است که استراتژی خود را بر آغاز فعالیت انتخاباتی دوره بعد بلافاصله پس از اتمام انتخابات قبل بنا نهاده که این مسئله‌ای خطرناک است و متاسفانه به‌جای بازنگری در اندیشه و عمل سیاسی خود که منجر به عدم اعتماد مردم شده، بروند، تمام تلاش خود را بر تخریب دولت و جریان اصلاحات استوار کرده و فکر می‌کنند با این شیوه، می‌توانند به اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان خدشه وارد کنند.

علت مترادف جلوه دادن مفهوم «آتش به اختیار» و «فریاد کشیدن» ازسوی زاکانی

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که هدف زاکانی از مترادف قراردادن مفهوم «آتش به اختیار» با «فریاد کشیدن» برخلاف تصریح مقام معظم رهبری چیست، گفت: این جریان بسیار مشکوک است. آن‌چنان که شاهد بودیم مقام معظم رهبری باتوجه به برداشت‌های نادرستی که از فرمایشات انجام گرفته بود، به ارائه توضیح و تفسیر دقیق‌تری در نماز عید فطر پرداختند و «آتش به اختیار» ‌ را «کار فرهنگی تمیز» توصیف کرده و آن‌را با «اهانت و توهین و تخریب» مغایر دانستند.

ایجاد تشنج علیه قراردادهای جدید نفتی خدمت به وهابی‌ها و صهیونیست‌ها است

میرزایی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد پس از هزینه گزافی که اقداماتی همچون حمله به سفارت عربستان برای کشور ایجاد کرد، حال بار دیگر دست به این اقدامات زده و علیه موضوعی که روال قانونی آن طی شده، جریان‌سازی کنند و فضا را متشنج و ناامن سازند، خدمت به کشور نبوده و عملاً کارشکنی و خدمت به صهیونیست‌ها و وهابی‌های سعودی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
در انتخابات سال 92 اصولگرایان روی هم بیش از 18 و نیم میلیون رای داشتند و در سال 96 حتی با یکی کردن سبد رایشان دچار 3 میلیون ریزش آرا شده اند پس باید متوجه شوند که سیاست تخریب دروغ پراکنی و سنگ اندازی در مسیر دولت که چهارسال آزگار از 92 تا 96 اختیار کردند باعث دست کم افت 3 میلیون رای آن ها شده است و چنان چه به همین منوال پیش بروند در سال 1400 نه تنها این پانزده و نیم میلیون را حفظ نخواهند کرد بلکه میزان التفات به آن ها به کمتر از 10 میلیون خواهد رسید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین