کد خبر: ۴۵۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

واشنگتن پست: فرانسه هیچ فرصتی را برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران از دست نداده است

روزنامه واشنگتن پست عملکرد شرکت فرانسوی توتال را ستود و با انتقاد از دولت ترامپ به دلیل تخریب مسیر رفتن به ایران، نوشت:فرانسه پس از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران هیچ فرصتی را برای بازسازی روابط اقتصادی با ایران از دست نداده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی در پی امضای قرارداد میان شرکت فرانسوی توتال و ایران افزود: در اوایل 2016 که لغو تحریم ها شروع شد، فرانسه قراردادهایی برای فروش جت های تجاری ایرباس و بازگشت خودوسازی پژو به ایران امضا کرد و توتال هم خریدار نفت خام ایران شده است.

واشنتگن پست اضافه کرد: فرانسه روز دوشنبه یک شرط بندی بزرگ دیگر کرد و توافقی چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی امضا کرد. پیام بزرگ این توافق آن است که وقتی نوبت به میادین وسیع گاز و نفت ایران می رسد، فرانسه و ایالات متحده هر کدام مسیرهای متفاوتی را در قبال ایران در پیش می گیرند.
این رسانه آمریکایی تاکید کرد در حالی که توتال فرانسه شرط های بزرگی روی میادین گازی ایران گذاشته است، رقبای آمریکایی این شرکت فقط از دور نظاره گر هستند. رهبران فرانسه و هیات های بازرگانی این کشورها ماه ها صرف تدوین توافق توتال کردند. این در حالی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن از هر فرصتی برای انتقاد از توافق هسته ای استفاده کرد. به همین دلیل، شرکت های نفتی آمریکا در حاشیه ایستاده بودند تا شاید سرنخی به دست آورده و متوجه شوند که آیا می توانند روزی موضع روشنی را (از جانب دولت آمریکا) مشاهده کرده و به بازار ایران سرازیر شوند.

واشنگتن پست ادامه داد: تلاش برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره نشان می دهد که شرکت های نفتی آمریکایی تا مدتهای طولانی نمی توانند به سمت ایران نگاه کنند. فعلا شرکت بوئینگ پرچمدار (بازگشت به ایران) است. بوئینگ مصمم است از شرکت ایرباس ـ مستقر در فرانسه ـ عقب نیفتد و از ایران که نیازمند هواپیماست، سفارش بگیرد. سال گذشته بوئینگ توافقی برای فروش حدود یکصد هواپیما با ایران امضا کرد. این شرکت، آوریل امسال هم به توافقی با شرکت هواپیمایی آسمان برای فروش سی هواپیمای 737 MAX امضا کرد.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: ورود ایرباس به بازار ایران با شعار ترامپی 'اول آمریکا' منافات دارد. بعضی قانونگذاران جمهوریخواه و لابی گران با اقدام بوئینگ مخالف هستند و ادعا می کنند که هواپیماهای فروشی به ایران می تواند برای ارسال کمک به دولت سوریه مورد استفاده قرار بگیرد.
واشتنگتن پست تاکید کرد: روابط نزدیک ترامپ با عربستان سعودی نیز که دشمن اصلی ایران در منطقه است، می تواند به زیان منافع آمریکا باشد.
روز دوشنبه شرکت توتال فرانسه، سی.ان.پی.سی چین و پتروپارس ایران قراردادی برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی امضا کردند که 4.8 میلیارد دلار ارزش دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین