کد خبر: ۴۵۸۱۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
همکاری‌های منطقه‌ای مهم‌تر از برد اقتصادی

ورود پروازهای قطر به آسمان ایران چه نفعی داشته است؟

از چند هفته قبل و با اعلام چند کشور منطقه روابط سیاسی و اقتصادی قطر به شکل قابل توجهی محدود شد. موضوعی که روی حوزه‌های مختلف اقتصادی این کشور به خصوص صنعت هوایی رو به رشد آن تاثیری جدی داشت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا ممنوعیت ورود هواپیماهای قطری به آسمان کشورهایی چون امارات، بحرین، عربستان و مصر باعث شد شرکت‌هایی بزرگ مانند قطر ایرویز که روزانه تعداد قابل توجهی پرواز بین‌المللی به مقاصد مختلف جهان دارند، نتوانند بسیاری از برنامه‌های سابق خود را به شکل قبل ادامه دهند.

هر چند در طول تمام این روزها قطر تلاش کرده با انجام مذاکرات و ارائه راهکارهایی شرایط را برای از سر گیری لااقل بخشی از روابط اقتصادی فراهم کند اما به نظر می‌رسد آنچه بیشترین اهمیت را خواهد داشت، مدیریت برنامه‌های پروازی این کشور در کوتاه‌مدت است.

موقعیت خاص آسمان ایران که توانایی اتصال کشورهای جنوب را به شمال و شرق را به غرب دارد، باعث شده یکی از تنها گزینه‌های موجود پیش روی ایرلاین‌های قطری برای تداوم حیات‌شان عبور از آسمان ایران باشد.

هر چند طبق توافق‌های بین‌المللی عبور هر هواپیما از حریم هوایی یک کشور طبق معاهدات هزینه‌ای برای ایرلاین‌های مورد نظر دارد، اما در نهایت آنچه بیشترین اهمیت را در اتفاق‌های اخیر منطقه پیدا کرده، حمایت ایران از قطر و باز کردن ظرفیت آسمانش به روی پروازهای این کشور بوده. پروازهایی که طبق اعلام رئیس شرکت فرودگاه‌ها سود اقتصادی چندانی برای ایران ندارد.

مه‌آبادی در این باره گفته بسیاری از پروازهای قطری که از آسمان ایران عبور می‌کنند، زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه در حریم هوایی کشور قرار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود از نظر درآمدزایی تفاوتی محسوسی در این زمینه در قیاس با گذشته به وجود نیاید اما ایران با هدف گسترش همکاری‌های خود و به وجود آوردن فضایی جدید برای قطر دشواری‌های مدیریت پروازهای جدید را به عهده گرفته تا امکان آن به وجود بیاید که در برنامه‌های شرکت قطری مانع بزرگی شکل نگیرد.

به گفته مه‌آبادی ایران امیدوار است قطر روزهای سختی را که به مدیریت پروازهایش کمک شده فراموش نکند و در آینده به یاد بیاورد که در روزهای سخت ایران چگونه حریم هوایی‌اش را برای مدیریت این پروازها باز گذاشت.

این صحبت‌ها حاکی از آن است که سیاست کلان ایران در منطقه مبنی بر حفظ و افزایش همکاری‌های اقتصادی با همسایه‌ها اولویت اصلی در مدیریت پروازهای قطر بوده و به نظر می‌رسد در این بین به دست آوردن سود اقتصادی و برنامه‌های کلان مالی اولویت دوم باشد. موضوعی که احتمالا نتایج آن در طول ماه‌ها و  سال‌های آینده و همزمان با رشد دوباره صنعت هوایی کشور مشخص می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Qatar
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
بايد در نظر داشت كه بخاطر بسته شدن فضاى عراق و سوريه هست كه اين امتياز موقت نصيب ايران گرديده و با توجه به اينكه موضوع داعش در عراق در حال حل شدن است بزودى شاهد ان خواهيم بود كه بيش إز نود درصد پروازهاى إمارات و قطر و اتحاد كه عمده اير لاين هاى منطقه هستند بزودى إز فضاى عراق استفاده كنند و سهم ايران إز اين بابت بسيار ناچيز خواهد بود و بسيار غير كارشناسى و غير حرفه اى هست كه بگوييم چون ما به قطر اجازه دادييم قبلا حالا بيايد دوباره إز فضاى ما استفاده كند ايرلاينها شركت هايى هستد كه بايد سود تجاري خود را با توجه به صرفه بودن قيمت مسير إز قبيل مسافت باد روبرو و فاكتورهايي كه حتى ميتواند در سوخت صرفه جويى كند را برسى ميكنند و مسير را انتخاب ميكنند حال اين كارشناسان سازمان هواپيمايى ايران هستند كه ميتوانند با ايجاد مسيرهايى كه هزينه هستند براى شركتهاى منطقه با ديگر كشورها رقابت كنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین