کد خبر: ۴۵۸۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

راهکار‌های اورژانسی برای درمان «آفتاب سوختگی» در تابستان

آفتاب سوختگی یکی از مشکلات شایع سلامتی در فصول گرم است به همین دلیل اگر در شرایط اورژانسی آفتاب سوختگی قرار گرفتید باید راهکارهای درمانی را بدانید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب سوختگی یکی از مشکلات شایع سلامتی در فصول گرم است به همین دلیل اگر در شرایط اورژانسی آفتاب سوختگی قرار گرفتید باید راهکارهای درمانی را بدانید.

به گزارش آفتاب نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همه افراد ائم از زن و مرد، پیر و جوان و خردسال لازم است در فصول گرم سال به هنگام مجاورت با نور مستقیم خورشید به ویژه در ساعات ۱۰ صبح الی ۱۶ بعد از ظهر از کرم ضد آفتاب با spf مناسب استفاده کنند.

متاسفانه براساس آمار ها بسیاری از افراد در سراسر جهان از کرم ضد آفتاب به اندازه کافی استفاده نمی کنند، آفتاب سوختگی یکی از عوارض عدم استفاده از وسایل محافظتی در مقابل نور خورشید است که سبب قرمزی، التهاب، خارش، سوزش، ایجاد تاول ، کم آبی و نیز زخم سطح پوست می شود.

افراد به ویژه در مناطق ساحلی بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند زیرا سایه بان به اندازه کافی وجود ندارد و نیز سطح آب و شن و ماسه های مجاور ساحل مانند یک آینه بازتابی نور خورشید را با قدرت بالا منعکس می کنند.

فرد دچار آفتاب سوختگی در گام نخست باید از مجاورت با نور خورشید پرهیز کند، آب و مایعات به اندازه کافی بنوشد، یکی از دمنوش های گیاهی مفید در این دوران چای سبز است که حاوی انواع آنتی اکسیدان های ضروری برای ترمیم و بازسازی DNA سلول های آسیب دیده پوستی است.

از این دمنوش گیاهی معجزه آسا همچنین می توان به عنوان یک محلول شستشوی بدن استفاده کرد و موضع آسیب دیده سطح پوست را با چای سبز آغشته کرده تا درد و التهاب آن از بین برود.

براساس تحقیقات افراد دارای پوست روشن بیشتر از افراد دارای پوست های تیره و گندمگون در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند.

در اثر آفتاب سوختگی پوست بدن دچار کم آبی و خشکی می شود و در اثر ایجاد زخم احتمال ورود میکروب ها وباکتری های خطرناک به بدن وجود دارد به همین دلیل نوشیدن آب و مایعات به اندازه کافی می تواند در آبرسانی به بدن موثر باشد.

برخی از کرم ها و داروهای موضعی تنها نقش تسکین دهنده درد را دارند و پس از مدتی که جذب پوست می شوند اثر خنک کنندگی و کرخت کردن پوست را از دست می دهندو فرد با درد بیشتری به نسبت قبل مواجه می شود.

کارشناسان توصیه می کنند بویژه در مواردی که فرد دچار آفتاب سوختگی شدید شده است حتماً به پزشک مراجعه شده تا اقدامات درمانی موثر برای بیمار انجام شود.

ازجمله دیگر عوارض آفتاب سوختگی می توان تب و سردرد، کاهش میزان هوشیاری و تمرکز، احساس تهوع و استفراغ، گرگرفتگی و بی حالی را نام برد که دراین موارد مراجعه به مراکز اورژانس توصیه می شود.

یکی از اشتباهات متداول افراد، استفاده تنها یک بار از کرم ضد آفتاب در طول روز است، درصورتی که ماندگاری محصولات مراقبتی از پوست کوتاه است و پس از هر ۲ساعت یک بار باید تجدید شود.

علاوه براستفاده از کرم ضد آفتاب، پوشیدن لباس های آستین بلند و پوشیده، عینک آفتابی ، کلاه و نیز چتر می تواند در جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی مفید باشد.

اگر فردی مستعد آفتاب سوختگی است و در عمر خود چندین بار دچار این عارضه شده، باید تحت مشاوره متخصص پوست قرار بگیرد زیرا احتمال دارد در آینده به سرطان پوست دچار شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین