کد خبر: ۴۵۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۸

ادامه رایزنی اعضای شورای امنیت درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : هدف نهایی اعضای شورای امنیت از این گفتگوها رسیدن وزیران خارجه اعضای این شورا به دروازه های تفاهم در روز 18 اردیبهشت ماه جاری است. 

مسکو و پکن تحریم ایران با استفاده از فصل هفتم را گام دیگری برای ایجاد مشکل بر سرراه حل  مشکل این پرونده تلقی می کنند. این دو نگرانند که ممکن است اقدام بعدی در راستای فصل هفتم تعرض به ایران باشد. 

سرگئی لاوروف 15 اردیبهشت ماه (جمعه) اعلام کرد: باید نهایت تلاش را به کاربرد تا از ظرفیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در حل بحران پرونده هسته ای ایران استفاده شود . 

سرگئی کیسیلیان نیز گفته است موافقت روسیه با طرح فرانسه و انگلیس مشروط بر آن است که در این طرح تعدیلات کافی صورت پذیرد. ویتالی شورکین نماینده روسیه در سازمان ملل می گوید هدف از قطعنامه مورد بحث رسیدن به ضمانت هایی است که بیانگر استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای است، و این مساله فقط با تعامل مشترک آژانس و تهران قابل تحقیق است. 

شورکین افزوده است استفاده از فصل هفتم علیه ایران از ظرفیت های قطعنامه خواهد کاست. چرا که همکاری تهران و اشراف آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روی برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را زیر سوال خواهد برد. از سوی دیگر وانگ گوانگ یا نماینده چین در سازمان ملل متحد گفته است: دو بند از قطعنامه پیشنهادی باید حذف شود، چرا که در آنها اشاره شده است، که برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است. 

نماینده چین ادامه داد: هیچ گونه نیازی به استفاده از فصل هفتم منشور ملل متحد نیست چرا که ماده 25 منشور می گوید قطعنامه های شورای امنیت لازم الاجرا هستند.
در همین زمینه جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: استفاده از فصل هفتم موجب افزایش فشارهای سیاسی بر تهران خواهد شد. 

بولتون ادامه داده، راهکاری که قطعنامه پیشنهادی ارائه می کند لزوما استفاده از روش قهرآمیز در برخورد با ایران را تضمین نمی کند. جونز باری نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز اعلام کرده است، اختلافات اعضای شورای امنیت درباره پرونده هسته ای ایران رو به پایان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین