آفتابنیوز : به گزارش ایسنا، مازیار حسینی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران بعد از استماع نظرات اعضای شورای شهر در خصوص توسعه مترو افزود: ما خودمان را نیاز مند تذکر می دانیم و از تمام انتقاداتی که اعضای شورای شهر تهران انجام می دهند؛ تشکر می کنم.
برخی از این انتقادات به حق است و برخی نیز متاسفانه خارج از مواضع است که قابلیت پاسخگویی آن نیز به سختی انجام می شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به نکات مطرح شده در جلسه گفت: باید به این مساله اشاره کنم گزارش ما در مورد آمارهای مترو به عنوان رفرنس ارائه شده است و در مورد آمارهایی که اعضای شورای شهر تهران می خواهند در خصوص مترو به آن اشاره کنند؛ گزارش هایی است که بنده در شورای شهر ارائه کرده ام و روی سایت شورای شهر قرار دارد.
وی با بیان اینکه 192 کیلومتری که مدیرعامل شرکت مترو به عنوان طول خطوط مترو به آن اشاره کردند در واقع اشاره به طول خطوط مسافرگیری مترو است، ادامه داد: این میزان ریل زیر پای مسافران است. در حالی که میزان ریل گذاری ما بیشتر از این میزان است. در طراحیها ضریب ریل گذاری 1.6 است. به عبارت ساده تر اگر 10 کیلومتر ریل مسافری قرار است ایجاد شود؛ در مجموع 16 کیلومتر در نظر گرفته می شود.
مازیار حسینی اضافه کرد: طول خط 7 مترو 27 کیلومتر با 22 ایستگاه است. قرار است این خط یک بخش توسعه ای داشته باشد که این خط را به منطقه 5 برساند. به این صورت که با گذر از روی روددره کن به دانشگاه آزاد حصارک می رسیم.
اگر این طرح توسعه ای اجرا شود طول این خط به 32 کیلومتر می رسد. در حال حاضر 22 کیلومتر آن با 7 ایستگاه به بهره برداری رسیده و بهزودی ایستگاه بریانک نیز اضافه می شود.
وی با تاکید بر اینکه در یک دهه اخیر تمامی تلاشمان افتتاح خطوط مترو به صورت کامل بوده است، یادآور شد: من به عنوان عضو هیات مدیره سه مدیر عامل مترو را دیده ام و همیشه در بهره برداری از مترو در گذشته روال همین بود که هر چهار تا پنج کیلومتر یک ایستگاه مترو ایجاد شود تا مردم بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
البته آلودگی هوای تهران با هر 4 کیلومتر یک ایستگاه حل نمی شود بلکه استاندارد مورد نیاز در این زمینه برای شهر تهران هر یک کیلومتر یک ایستگاه است؛ اما زمانی که شرایط برای استفاده مردم فراهم است نباید برای حداقلها منتظر بمانیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: خوشبختانه مترو به گونهای است که با حوزه صنعت ساختمان متفاوت است. به این صورت که وقتی ساختمان به پیشرفت 90 درصد می رسد قابل بهره برداری موقت است. ما در صنعت مترو نمی توانیم به این صورت عمل کنیم. نمیتوانیم ریل سوم مترو، سیگنالینگ و .... را نداشته باشیم و مسافرگیری کنیم اگر خطی بهره برداری می شود شرایط لازم برایش فراهم شده است.
وی در ادامه درباره گران بودن هزینه ساخت و بهره برداری مترو که برخی از اعضای شورای شهر به آن اشاره کردند نیز توضیح داد و گفت: هر کیلومتر متروی ما حدود 50 میلیون دلار هزینه داشته است. به عبارت ساده تر200 تا 250 میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه مترو است.
برخی از اعضای شورای هر تهران مطرح کردند مترو گران است و چرا در روی زمین اجرا نمی شود باید بگویم که مترو در زمان ساخت گران قیمت است. اگر دوره بهره برداری که می تواند 100 سال در مورد تاسیسات و تجهیزات و 30 سال در ناوگان باشد، را در نظر بگیریم، مشخص می شود مترو یک مد حمل و نقل عمومی ارزان است که حتی در طول زمان، بهره برداری آن از بهره برداری خطوط اتوبوسرانی نیز ارزان تر است.
حسینی با اشاره به رتبه جهانی متروی پایتخت بیان کرد: براساس گزارش های سایت UITP ، مترو تهران براساس جابه جایی 3.2 میلیون نفر مسافر، رتبه نهم دنیا را دارد و با احتساب طول خطوط مترو رتبه ششم را در دنیا داریم. از نظر زیبایی و تمیزی نیز جزو 5 ایستگاه برترین ها در دنیاست.
انصاف قضیه این است که شورای چهارم در خصوص توسعه مترو تلاش زیادی کرده است.
وی با اشاره به گزارش دکتر حافظی در خصوص وضعیت خط 7 مترو تاکید کرد: از مدیرعامل مترو خواستم تا این گزارش را بازرسی معاونت بررسی کند. پس از بررسی ها مشخص شد که هیچ گونه سندی در این رابطه وجود ندارد و از روی نامه شورای شهر این مساله را پیگیری کردیم. بسیاری از آمارهای ارائه شده هم نسبی و هم مطلق آمارهای درستی نبود.تمامی مکاتبات ما در شهرداری تهران در اتوماسیون اداری قابل رصد و پیگیری است.
وی تاکید کرد: تمامی مواردی که آقای حافظی به آن اشاره کردند مواردی است که شرکت بهره برداری خطاب به شرکت مترو مکاتبه کرده و پس از انجام موارد در زمان خود افتتاح شده است.
هر خطی که افتتاح می شود جزء به جزء آن بررسی می شود. خط 7 از سایر پروژه های خطوط مترو چیزی کم ندارد.
معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ورودی خط 7 مترو تاکید کرد: در حال حاضر 6000 نفر در این خط روزانه جابه جا می شوند و این میزان با افزایش ناوگان و کاهش سرفاصله ها رشد چند برابری خواهد داشت.
وی درباره زمان افتتاح خط 7 مترو نیز توضیح داد: در تاریخ هفتم تیرماه نامههایی از سوی مدیر تجهیزات مترو به دکتر احمدی بافنده ارسال میشود و پاسخ تمام مواردی که برخی از دوستان شورا به عنوان نواقص خط 7 به آن اشاه می کنند؛ داده شده است. به عنوان مثال در بخش سیگنالینگ مترو، پست فشار قوی و... جواب میدهد. من صلاح نمی دانم که این نامه ها را به رسانه ها بکشانم و وقت مردم گرفته شود. رد و بدل کردن این نامه ها در مترو امری عادی است.