کد خبر: ۴۵۹۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
رییس مجلس شورای اسلامی:

توضیحات وزیر نفت درباره قرارداد با توتال مفید بود/ هیاتی براین قرارداد نظارت می کند

رییس مجلس شورای اسلامی گزارش وزیر نفت از قرارداد ایران با شرکت توتال را مفید ارزیابی کرد و گفت: هیاتی متشکل از قوه ‌قضاییه و دو نفر از روسای کمیسیون ‌های مجلس بر این قرارداد نظارت می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از ارایه گزارش بیژن زنگنه از قرارداد ایران با توتال از وزیر نفت به خاطر توضیحات مفید و همچنین اظهارنظر نمایندگان تشکر کرد و افزود: معتقدم ابعاد مختلفی از این موضوع روشن شد.
وی خاطرنشان کرد: هیات نظارتی در این زمینه وجود دارد که از قوه ‌قضاییه و دو نفر از روسای کمیسیون ‌های مجلس از طرف مجلس عضو این هیات هستند و بر این قرارداد نظارت می کنند.
به گزارش ایرنا، ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.
سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.
این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه 2 میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود 56 میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین