کد خبر: ۴۶۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵

امکان ادامه خدمت آموزگاران مرد و زن در پایتخت/ریاضی وفیزیک پرطرفدارترین رشته دانش‌آموزان تهرانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: آموزگاران مرد و زن در آستانه بازنشستگی در تهران اگر دارای مدرک لیسانس باشند، پس از 30سال سابقه و اگر دارای مدرک فوق لیسانس باشند، پس از 35 سال سابقه می‌توانند در آموزش و پرورش بمانند و ادامه خدمت دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسعلی باقری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش و پرورش زیرساخت اصلی توسعه پایدار یک کشور است. اگر آموزش و پرورش و حتی پیش از آن، خانواده ها وظیفه خود را بدرستی انجام ندهند، محصول نهایی تربیت و آموزش که از یک خروجی معیوب بیرون می‌آید، محصول خوبی نخواهد شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری روی این کار زیربنایی باید بلندمدت باشد. خروجی آموزش و پرورش خروجی دیربازدهی است و معمولا در کشور، حوصله کار درازمدت نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان اینکه این کار فقط منحصر به یک وزارتخانه و یک وزیر نمی‌شود و به تنهایی از یک نفر بر نمی‌آید عنوان کرد: علت و منشاء مشکلات مالی ادامه‌دار آموزش و پرورش همین است، از صاحب‌فکران  تقاضا می‌کنم به این سوال پاسخ دهند که راهکارهای ایجاد یک عزم ملی برای ارتقای آموزش و پرورش چگونه باید شکل بگیرد؟

باقری ادامه داد: البته خوشبختانه در حال حاضر سند تحول بنیادین در حال تبدیل به یک گفتمان است اما کفایت نمی‌کند. باید تاکید کنیم امر آموزش و پرورش با تلاش یک وزارتخانه سامان نمی‌یابد و نیازمند عزم ملی است.

وی درباره هدایت تحصیلی گفت: درست است که تقاضا برای ورود به برخی رشته‌ها وجود دارد، اما باید یک کار فرهنگی صورت بگیرد. از بیش از 900 هزار شرکت کننده امسال کنکور سراسری، 580 هزار نفر در رشته علوم تجربی بودند در حالی که تنها15 هزار نفر ( سه درصد) آنها در دانشگاه پذیرفته می‌شوند و این به معنای آن است که97 درصدشان علی رغم تلاش شبانه روزی از رقابت باز می‌مانند و دچار سرخوردگی می‌شوند.

ریاضی فیزیک، پرطرفدارترین رشته در میان دانش آموزان تهرانی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: تقاضا در کشور برای علوم تجربی بسیار بالاست، اما در تهران تجربی بالاترین تقاضای شهر تهران نیست و همچنان ریاضی فیزیک رشته اول است. اما اینکه باز هم حدود 32درصد در تهران بخواهند به رشته تجربی بروند جای تامل دارد.

باقری با بیان اینکه اولیا باید در جریان هدایت تحصیلی قرار بگیرند عنوان کرد: وقتی افراد لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرند خودبخود شغل برای آنها ایجاد نمی شود و کار برایشان کم است اما فارغ التحصیلان رشته‌های خوب فنی و کاردانش معمولا بیکار نمی مانند. به عنوان مثال برای رشته‌هایی چون حسابداری، سیم پیچی موتور، نصب آسانسور و بسیاری دیگر همیشه شغل وجود دارد و همیشه به دنبال چنین افرادی می‌گردند.

وی افزود: باید سرمایه گذاری روی شاخه فنی و حرفه ای گسترش پیدا کند. البته دچار کمبود مشاور در هنرستان‌ها هستیم، مشاوران موجود هم باید بروز باشند و اطلاعاتشان روزآمد باشد.

بازنشستگی 29 هزار نیرو در آموزش و پرورش تهران تا 4 سال آینده

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه سنوات معلمان در تهران بالاست و 29 هزار نفر تا چهارسال آینده بازنشسته می‌شوند و این 50 درصد کل پرسنل ماست.

باقری افزود: امسال چهارهزار نفر بازنشسته می‌شوند اما قرار است تربیت معلم 250 نیرو در اختیار ما بگذارد. چندسال گذشته در ساختار جدید سند تحول که ابتدایی شش ساله شد یک مرتبه یک پایه اضافه شد و معنای آن افزایش یک پنجمی کلاس‌های درس و دانش آموزان دوره ابتدایی بود.

وی با اشاره به اینکه از آن سال تا کنون هنوز صدمات و لطمه‌های ناشی از این اقدام پابرجاست و کمبود آموزگار ما را رنج داده است، گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال 1500 آموزگار بازنشسته و از سیستم خارج شوند که برای جبران آن 250 نیرو به ما می دهند و دوره ابتدایی خالی می‌ماند که باید از جای جذب کنیم و این خوب نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه باید همه نهادهای مربوط به کمک ما بیایند تا ارتقای نیروی انسانی را عملیاتی کنیم اظهار کرد: دهه 60 جمعیت کشور رشد قابل توجهی پیدا کرد و حتی مدارس چهار شیفت در تهران داشتیم. آن موقع معلمان بسیاری استخدام شدند که اکنون همه دارند بازنشسته می شوند و باید فکری کرد.

باقری ادامه داد: آموزگاران مرد و زن در آستانه بازنشستگی در تهران اگر دارای مدرک لیسانس باشند، پس از 30سال سابقه و اگر دارای مدرک فوق لیسانس باشند پس از 35سال سابقه می‌توانند در آموزش و پرورش بمانند و ادامه خدمت بدهند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره دبیران مازاد گفت: سال های گذشته دبیران مازاد را آموزگار کردیم و دیگر به آن معنا معلم مازاد نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین