کد خبر: ۴۶۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

احتمال ارتباط پسر ترامپ با سرویس جاسوسی امریکا

یک مامور سازمان اطلاعات شوروی سابق در ملاقات دونالد ترامپ پسر، فرزند رئیس جمهوری آمریکا با یک وکیل زن روسی حضور داشته که به نظر برخی منابع آمریکایی ممکن است در حال حاضر هم با سازمان اطلاعات روسیه در ارتباط باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی در این مورد، بدون ذکر نام این فرد، گفته است که او در زمان شوروی سابق، عضو کا گ ب - سرویس امنیتی - بود و در حال حاضر در محافل سیاسی آمریکا به نفع گسترش روابط این کشور با روسیه فعالیت دارد. این شبکه می افزاید که به نظر بعضی از مقامات آمریکایی، این فرد در حال حاضر با سازمان اطلاعات روسیه ارتباط دارد.

ملاقات دونالد ترامپ پسر با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل مدافع روسی، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶، یعنی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در برج ترامپ صورت گرفت. این ملاقات در نتیجه انتشار ایمیل‌هایی است که قبل از این دیدار بین دونالد ترامپ پسر و خانم وسلنیتسکایا مبادله شده بود فاش شد. در حالیکه یک نشریه آمریکایی به این ایمیل‌ها دست یافته بود، آقای ترامپ خود محتوای آنها را منتشر کرد. فرد روسی مورد اشاره ان‌بی‌سی از نظامیان شوروی سابق است که بعدا به آمریکا مهاجرت کرد و دارای تابعیت دوگانه است. خانم وسلنیتسکایا در گفتگو با ان‌بی‌سی تایید کرده است که در جریان ملاقات خود با دونالد ترامپ پسر، "حداقل یک مرد دیگر" او را همراهی می‌کرده اما هویت او را فاش نکرده است.

حضور فردی که به ارتباط با تشکیلات اطلاعاتی روسیه مظنون است می‌تواند بر پیچیدگی ماجرای ارتباط تشکیلات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، و روسیه بیافزاید. این ارتباط موضوع تحقیقاتی است که وزارت دادگستری و کنگره آمریکا به جریان انداخته‌اند با این هدف که مشخص شود آیا روسیه در انتخابات ریاست جمهوری دخالتی داشته است یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی در گزارش خود افزوده است که تلاش این شبکه برای تماس با جارد کوشنر و پل مانافورت، دو تن از اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ که در ملاقات ترامپ پسر با وکیل روسی حضور داشتند، و همچنین خود دونالد ترامپ پسر به نتیجه نرسیده اما ناتالیا وسلنیتسکی به این شبکه گفته است که هیچ ارتباطی بین او و دولت روسیه وجود ندارد و هدف از آن ملاقات، تبادل نظر پیرامون تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بوده و به مبارزات انتخاباتی ربطی نداشت است. پیشتر، دونالد ترامپ پسر گفته بود که خانم وسلنتیسکایا در ایمیل خود گفته بود که اطلاعاتی را در اختیار دارد که به زیان هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات از حزب دموکرات تمام خواهد شد و او نیز به منظور بررسی این اطلاعات با ملاقات با این زن روسی موافقت کرد.

ارتباط دونالد ترامپ پسر و ناتالیا وسلنیتسکایا توسط راب گولدستون برقرار شد که در زمینه تبلیغات هنری فعالیت دارد. به گزارش ان‌بی‌سی، آقای گلدستون گفته است که پیشاپیش به دونالد ترامپ پسر اطلاع داده بود خانم وسلنیتسکی "وکیل دولت روسیه" است و دونالد ترامپ پسر از این موضوع استقبال کرد.

رئیس جمهوری آمریکا از اقدام فرزندش در ملاقات با این وکیل روسی دفاع کرده و روز گذشته نیز در یک نشست خبری در فرانسه گفت که "پسرم مرد جوان فوق العاده‌ای است. او با یک وکیل مدافع روسی ملاقات کرد و نه وکیل دولت روسیه." آقای ترامپ همچنین گفت که "از لحاظ عملی، اکثر مردم با چنین ملاقاتی موافقت می‌کردند. به چنین کاری تحقیقات مخالف یا تحقیقات در مورد طرف مقابل می‌گویند."

ارتباط افرادی در ستاد تبلیغات انتخاباتی ترامپ با روسیه همراه با اتهام مداخله دولت روسیه به منظور تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری به موضوعی حساس در صحنه سیاسی آمریکا تبدیل شده و به گفته ناظران، فشاری که بر دولت آقای ترامپ وارد می کند ممکن است مانع از توجه کامل به مسایل مهم داخلی و خارجی شود.

این موضوع همچنین سئوالاتی را در مورد فرآیندهای سیاسی در آمریکا مطرح کرده است. برخی ناظران این ماجرا را نتیجه منفی اهمیت بیش از حد به رقابت در انتخابات آمریکا و نقطه ضعفی برای نظام سیاسی آن کشور دانسته‌اند. و برخی دیگر با تاکید بر آزادی عمل تشکیلات سیاسی و قضایی و رسانه‌ها برای پیگیری چنین موضوعاتی، نسبت به سلامت این نظام و وجود سازکارهای برای مقابله با چنین پدیده‌هایی ابراز اطمینان کرده است.

منبع: میزان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین