کد خبر: ۴۶۲۳۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
رفتار ترامپ می‌تواند وضعیت توافق هسته‌ای را خطرناک‌تر از امروز کند

ووکس: تهران عصبانی است/ کوارتز: ترامپ باید پاره‌کردن برجام را فراموش کند/چه کسی باعث شد تا ترامپ برجام را تایید کند؟

سایت امریکایی ووکس: مشخص است که ترامپ از برجام نفرت دارد و می‌خواهد به قدری سنگ پیش پای ایران بیندازد که تهران خود از اجرای آن منصرف شود / هماهنگ کننده ارشد سیاست های تحریمی دولت اوباما: تهران حق دارد و درست می‌گوید که ترامپ مفاد برجام را نقض کرده است / کوارتز: خوشبختانه ترامپ مشاوران خوبی دارد و آنان سبب شدند تا او برجام را تایید کند /با اذعان ترامپ به پایبندی ایران او مجبور به فراموش کردن تعهدات انتخاباتی خود علیه برجام خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت‌های مختلف امریکایی همزمان با تایید پایبندی ایران به برجام در گزارش تیلرسون به تحلیل چشم‌انداز برجام پرداخته‌اند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت امریکایی «ووکس» در این‌باره می‌نویسد: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران استدلال کرده است که امریکا این قرارداد را رعایت نمی‌کند. ایران امریکا را متهم به نقض توافق هسته‌ای بین دو کشور کرده است. باید گفت که به نظر می‌رسد ایران حق دارد و در این‌باره درست می‌گوید و این می‌تواند پیامدهای جدی برای آینده توافق هسته‌ای داشته باشد. 

ووکس: تهران عصبانی است/ کوارتز: ترامپ باید پاره‌کردن برجام را فراموش کند

اختلافات ریشه‌شان به نشست ناتو در ماه مه در بروکسل بازمی‌گردد؛ زمانی که ترامپ رییس‌جمهوری امریکا از متحدان اروپایی‌اش خواست تا از امضای  قراردادهای تجاری جدید با ایران خودداری کنند. این خود یک مشکل است چرا که طبق مفاد توافق هسته‌ای اتحادیه اروپا و امریکا باید از اجرای هرگونه سیاست خاصی که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران تاثیر منفی بگذارد خودداری کنند و در اوایل این هفته نیز دولت امریکا با اکراه تایید کرد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است. با این حال، فشار ترامپ برای متوقف کردن روابط تجاری ایران با اروپایی‌ها موجبات خشم تهران را فراهم کرده است تا جایی که مقام‌های ارشد ایران، امریکا را متهم به عهدشکنی کردند. ظریف در مصاحبه‌ای با فرید زکریا مجری سی ان ان گفت که امریکا نتوانسته بخشی از تعهدات خود را اجرا کند و اشاره کرد که او از اروپایی‌ها خواسته تا با ایران معامله نکنند. 

این سایت می‌نویسد: ادعای ظریف براساس خصومت با امریکا نیست. واقعا این موضوع از سوی کاخ سفید مطرح شد. «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز زمانی که از موفقیت‌های ترامپ در اجلاس جی-۲۰ سخن گفت اشاره کرد که ترامپ چندین رهبر قدرتمند خارجی را تشویق کرده که با ایران به دلیل ارتباط آن کشور با تروریسم معامله تجاری نداشته باشند این کاملا مخالف رویه جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکاست. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: این در حالیست که جان کری دقیقا برخلاف دولت ترامپ خواستار بازشدن درهای اقتصاد ایران به سوی سرمایه‌گذاران اروپایی برای انجام تجارت با تهران بود و این کار را تشویق می‌کرد. اکنون اما کاخ سفید می‌خواهد مانع گسترش روابط اقتصادی ایران با دنیای خارج شود. طبیعی است که تهران از این موضوع عصبانی است. واقعیت آن است که ترامپ از توافق هسته‌ای نفرت دارد و بدیهی است که هر کاری می‌کند تا آن به هم بخورد. 

«ریچارد نفیو» از مقام‌های ارشد امریکایی در وزارت امور خارجه دوران اوباما و هماهنگ‌کننده ارشد در این حوزه به ووکس می‌گوید که ایرانیان اکنون حق دارند که اعتراض کنند؛ دلایل آنان منطقی است و ترامپ به سادگی روح برجام را نقض کرده است.

ووکس می‌نویسد البته مشخص نیست که آیا شکایت رسمی ایران از اقدامات ترامپ به کمیسیون چندملیتی نظارت بر انطباق اجرای برجام تاثیر فوری و واقعی دارد یا خیر اما در درازمدت اقدامات ترامپ ممکن است کار را برای ایران برای دوری از برجام راحتتر کند چرا که ایران می‌تواند استدلال کند که هیچ گزینه دیگری ندارد و واشنگتن تهران را مجبور به عقب‌نشینی از برجام کرده است. رفتار ترامپ می‌تواند وضعیت را خطرناک‌تر از امروز کند. 

سایت «کوارتز» نیز در گزارشی تحت عنوان «ترامپ توافق هسته‌ای را احمقانه‌ترین توافق می‌دانست اما این هفته آن را تایید کرد»، می‌نویسد: «دو سال پیش امریکا و متحدان اروپایی با همکاری چین و روسیه به جهان اعلام کردند که بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق رسیدند. این هفته یکی از بزرگترین منتقدان توافق یعنی ترامپ مجبور شد به طور رسمی اعتراف کند که ایرانی‌ها همچنان وفادار به تعهدات خود بوده‌اند. این توافق نمونه‌ای از سیاست واقع‌گرایانه است: دشمنان پای میز نشستند، مشاجره کردند و به توافق رسیدند. دموکرات‌ها در کنگره امریکا  موافق توافق بودند و برای به ثمر رسیدن آن تلاش کردند در مقابل اما جمهوریخواهان مخالفان سرسخت توافق بودند. 

کوارتز در ادامه اشاره می‌کند که خوشبختانه تاکنون برجام حفظ شده است. در گزارش آژانس نیز امده است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. حتی نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که منتقد اصلی توافق هسته‌ای بود و از آن تنفر دارد نیز سکوت کرده است. البته علیرغم آن که ترامپ مجبور به پذیرش توافق شد نباید فکر کنیم که در دو سال آینده نیز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. برجام نیز مانند هر توافق بین‌المللی دیگری متزلزل است.

این سایت در پایان می‌نویسد: در کوتاه‌مدت بقای برجام و پایبندی ایران به تعهدات آن هنوز هم گزینه بهتری از فقدان برجام است. تیلرسون وزیر خارجه امریکا، جیمز متیس وزیر دفاع و اچ ار مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ بخوبی این را می‌دانند و خوشبختانه مشاوره آنان بود که سبب شد ترامپ متقاعد به تایید برجام شود. در نتیحه، ترامپ باید وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن برجام را فراموش کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
3
2
دلواپسا بیشتر از ترامپ عصبانی هستن خصوصا سردار قلمشون
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین