کد خبر: ۴۶۲۹۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه ها بخصوص فوتبال

گویا وزیر ورزش و جوانان در تلاش است که مقدمات حضور بانوان و زنان در ورزشگاه ها بخصوص مسابقات فوتبال را فراهم نماید.
آفتاب‌‌نیوز :

توئیت‌های جدید وزیر ورزش و جوانان اگر چه محتوای تازه‌ای غیر از همان تمایل به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ندارد اما یك پیام تازه‌ به بانوان علاقه‌مند ورزش و به ویژه فوتبال می‌دهد؛ وزارت ورزش و در واقع دولت‌ هم می‌خواهد فضای ورزشگاه‌ها خانوادگی باشد....

پیش از این اگر چند بازیكن فوتبال از علاقه‌شان به حضور  خانواده‌ها در ورزشگاه حرف می‌زدند، حالا وزیر ورزش به عنوان متولی و بالاترین مقام ورزشی كشور از حضور بانوان می‌گوید و البته سعی می‌كند با همین حرف‌ها به دام افراطیون هم نیفتد!

مسعود سلطانی‌فر كه خوب می‌داند عده‌‌ای از دلواپسان منتظر نشسته‌اند تا با اولین اظهار نظر رسمی یك مقام رسمی پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، فریاد وامصیبتا سر بدهند، هوشیارانه تحقق این خواسته را به موافقت مراجع و فراهم كردن زیرساخت‌ها منوط می‌كند تا طرح حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با برخورد حذفی تندروها مواجه نشود. تندروهایی كه در تمام سال‌ها یك بار از خودشان نپرسیدند اگر فضای سینما‌ها هم تا به امروز فقط مردانه بود چه اتفاقی رخ می‌داد؟ آیا احتمال نداشت مردان تماشاچی به هوای این كه هیچ بانویی در سالن نیست، واكنش‌های نامتعارف نشان بدهند و روی بازیگران فیلم كه تصویرشان از پرده‌ نمایش داده می‌شود، القاب غیرمتعارف بگذارند؟

در سالن سینما، مردم با خانواده‌شان نشسته‌‌اند و طبیعی است به خاطر خانواده خود، خیلی چیزها را مراعت كنند. اگر چه فضای یك رقابت ورزشی زنده با فضای سالنی كه فیلم سینمایی در آن پخش می‌شود، فرق دارد و حتی طیف بینندگان یك مسابقه فوتبال با سینماروها متفاوت است اما همین الگوی خانوادگی بودن سینما می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و فضای سالن‌های ورزشی‌مان را هم به سمت خانوادگی شدن ببریم.

البته كه این كار نیاز به تأمین زیرساخت‌ها و فراهم آوردن فضا مناسب دارد. در حال حاضر متأسفانه با این حجم فحاشی و اهانت، محیط ورزشگاه‌ها برای پسران هم مناسب نیست، چه برسد به بانوان و خیلی از پدرها، پسر  خودشان را هم به استادیوم نمی‌برند و طبیعی است جرأت نكنند دست اعضای خانواده را بگیرند و به ورزشگاه بروند اما بالاخره باید از یك جایی شروع كرد. این فضا را باید تغییر داد.

شاید حضور خانواده‌ها باعث شود محیط ورزشگاه‌ها رنگ و بوی فرهنگی به خود بگیرد. برای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگی محیط ورزشگاه‌ها حضور خانواده‌ها می‌تواند یك عامل مؤثر باشد. تمام این شاید‌ها و باید‌ها تكراری است اما آنچه جدید به نظر می‌آید و برای طرفداران حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یك قدم مثبت تلقی می‌شود، ورود وزیر ورزش به این ماجراست. وزیری كه حالا با مطالبه‌ ورزشكاران طرف است. قبلاً حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فقط مطالبه زنان علاقه‌مند فوتبال بود، بعد‌ها این حضور تبدیل به مطالبه‌ ورزشكارانی شد كه می‌گفتند دوست داریم مادر، خواهر و همسرمان هم بازی ما را از نزدیك تماشا كند و حالا مطالبه وزیر یك دولت است و شاید در قدم بعدی تبدیل به مطالبه دولت از مراجع شود.

البته كه باید به موازات عمومی‌تر شدن این مطالبه، زیرساخت‌ها را هم فراهم كرد. شاید ابتدا لازم باشد جایگاه‌های جداگانه‌ (مثل همان لُژ خانوادگی كه قبلاً در سینما‌ها بود) در نظر گرفته شود تا فضای استادیوم‌ها این فضای فحاشی و هتاكی نباشد چرا كه در چنین فضایی، كم‌كم مردها هم نمی‌توانند با امنیت روانی و اخلاقی فوتبال‌ ببینند، حالا بانوان محترم به جای خود!


منبع: خبرورزشی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
1
0
سالهای سال در جمهوری اسلامی زنان حق ورود به ورزشگاه ها (حتی فوتبال ) را داشتند. حق حضور در ساحل بوشهر هم ولی طی این سالها هر قدر زنان بیشتر پای صندوق رای می روند از حقوق بیشتری محروم می شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
1
امیدوارم در نقطه مقابل تدابیری اتخاذ شود که آقایون هم بتوانند در استادیوم های محل برگزاری مسابقات ورزشی بانوان حضور یابند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین