کد خبر: ۴۶۴۷۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۱

قالیباف: از نداشتن خودانتقادی جریان اصولگرایی تا عدم تمایل برای شهردار شدن در دوره سوم

محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه جهان‌آرا به صورت مستقیم در خصوص سه موضوع حضور در انتخابات، طرح ایده نواصولگرایی و عملکرد خود در شهرداری تهران صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در این برنامه تلویزیونی گفت: اصولگرایی گفتمان امام و انقلاب است و انتقاد اصلی‌ که امروز در خصوص جریان اصولگرایی مطرح می‌شود این موضوع است که اصولگرایی خودانتقادی ندارد و در حقیقت این جریان اصلاً اهل گفت‌وگو نیست. ما اگر بچه‌های انقلاب و مردم را با گفتمان بتوانیم قانع کنیم، بی‌تردید پای کار می‌آیند.

وی افزود: مبانی و اصول برای همه است و نمی‌توانیم گفتمان انقلاب اسلامی را برای خودمان قبضه کنیم. بی‌تردید سایر جریان‌ها نیز گفتمان انقلابی را دارند اما مشکلی که امروز در جریان اصولگرایی وجود دارد این است که بیشتر حرف انقلابی می‌زنیم اما آیا عملمان نیز به همان اندازه است؟

شهردار تهران ادامه داد: یکی از اصول گفتمان ما در جریان اصولگرایی، مردم‌مداری است اما متاسفانه اصولگرایان در این امر نقص جدی دارند.

وی در این باره که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کرد و به جای آن با ارائه لیستی برای انتخابات شورای شهر توفیق بیشتری برای جریان اصولگرایی به همراه می‌آورد، گفت: چرا هنگامی که صحبت از جریان انقلاب می‌شود، شخص قالیباف را می‌بینید؟ همان‌هایی که تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌کنند که باید در انتخابات حضور پیدا کنم و هر چه برای آنها استدلال می‌آورم فایده‌ای ندارد؛  اگر شرکت نمی‌کردم اعلام می‌کردند که سرکش هستم و در صورت حضور در انتخابات نیز پاسخی برای مردم ندارم. من به هیچ عنوان قصد نداشتم برای یک دوره دیگر شهردار شوم؛ چرا که چرخ مدیریت را ضروری می‌دانم. در دوره سوم نیز داوطلب حضور در شهرداری تهران نبودم.

وی ادامه داد: حال در چنین شرایطی که قصد ندارم در شهرداری تهران بمانم، چطور می‌توانم برای پیروزی به مردم بگویم که به لیستی که من معرفی می‌کنم، رأی بدهند. اگر چنین کاری می‌کردم و با توجه به اقبال مردم، لیست اعلام شده رای می‌آورد و من در شهرداری نمی‌ماندم، ظلم به مردم بود. از جنبه دیگر اگر فردی را به جای خودم معرفی می‌کردم، در حقیقت انتخاب شهردار که وظیفه شورای شهر است را از شورا سلب می‌کردم.

وی تاکید کرد: ما آمده‌ایم که خادم مردم باشیم؛ نه این که مردم خادم ما باشند. اگر این اعمال نفوذ را بر انتخاب شهردار انجام می‌دادم، در عالم سیاست معنایی نداشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر تشکیلاتی بودنش، افزود: حضور من در انتخابات در حقیقت به گونه‌ای بود که برای دیگران عبرت شود؛ چرا که من ناچار شدم این کار را انجام دهم و در حقیقت انتشار نامه‌ای خطاب به جوانان برای تشریح رفتار سیاسی من به دلسوزان نظام و همین جوانان بود.

شهردار تهران ادامه داد: وقتی فرد محترمی اعلام می‌کند که ما مانیفست اصولگرایی را نوشته‌ایم و کسی حق تغییر آن را ندارد، چگونه ما می‌توانیم در این فضا کار حزبی انجام دهیم؟ ما با مردم سر و کار داریم و آیا مردم این حرف را از ما قبول می‌کنند؟ لذا باید در جریان اصولگرایی فکری به حال خودمان بکنیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبنای اصولگرایی، انقلاب اسلامی است. آیا می‌توانیم در مبارزه با تبعیض، فساد و فقر مبنای حزبی داشته باشیم؟ قطعا ملاک مبارزه با این موارد انسانیت است.

قالیباف با تشریح معنای انقلابی‌گری گفت: اعلام می‌کنیم که گفتمان ما اصولگرایی است؛ نه به عنوان یک گرایش سیاسی بلکه به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی که آن نیز مردم‌گرایی را به صورت جدی پیگیری می‌کند. قطعا باید مردم همراه انقلاب باشند. امروز به همه توان نظامی خود افتخار می‌کنیم اما عمق نظام ما پیوسته با مردم است.

وی با اشاره به این که اولویت جریان اصولگرایی افراد مستضعف جامعه است، افزود: حتما اسلام فقاهتی، آزادگی و استقلال مبنای ماست. ما با همین مبنا انقلاب کرده‌ایم. افراد زیر 40 سال ما امروز نه در انقلاب و نه در دفاع مقدس حضور نداشته‌اند و تنها از رفتار و گفتمان ما می‌توانند این مبانی را و به تبع آن نظام انقلاب اسلامی را بشناسند.

وی با تاکید بر این که ما ارتقای کیفیت زندگی مردم را در بعد مادی و معنوی پیگیری می‌کنیم، افزود: قطعا نقاط قوتی داریم که باید در جای خود آنها را به طور جد مدنظر قرار دهیم اما صحبت‌های من از منظر آسیب‌شناسی است. قطعا امروز کسی که حرف و عملش یکی باشد، انقلابی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نباید از گفتار و حرف انقلابی خجالت بکشیم و همچنین باید کار انقلابی انجام دهیم. شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان شعار مطرح می‌کنیم اما مصداق عملش به نظر من کار است. امروز فردی حزب‌اللهی است که گره‌ای از کار مردم بگشاید. برخی واقع‌گرا هستند اما آرمان‌خواه نیستند. اگر این طور حرکت کند قطعاً این فرد به سمت وادادگی پیش می‌رود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به یادداشتی منتشر شده در سال 85 در حوزه مسائل خاورمیانه اشاره کرد و افزود: تحلیل من در این یادداشت این بود که در ابتدای انقلاب به‌ گونه‌ای عمل می‌کردیم که نظام اسلامی را مستقر کنیم. جنگ را بر ما تحمیل کردند و پس از آن تلاش بسیاری شد تا توانستیم نظام انقلاب اسلامی را مستقر کنیم. در دهه 70، نظام اسلامی تحکیم شده بود اما در روابط و سیاست خارجی دهه سوم انقلاب همان رفتار و سیاستی را در پیش گرفتیم که در ابتدای انقلاب و برای استقرار آن دنبال می‌کردیم. آیا سیاست و رفتارهای ما باید این‌طور ادامه پیدا می‌کرد؟

قالیباف درخصوص عملکرد خود در شهرداری تهران گفت: من در شهرداری تهران قصد خدمت به مردم داشتم و در ارائه این خدمت هیچ تبعیضی را قائل نبودم. در حقیقت قانون برای همه باید به صورت یکسان اجرا شود و در اجرای آن فقیر و غنی نمی‌شناسم اما ما با مردم هستیم و حتماً مستضعفین اولویت ما هستند. امروز فاصله شمال و جنوب شهر تهران بر اساس همه آمار و ارقام‌ها کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که من قول نداده بودم که این فاصله کاهش پیدا می‌کند بلکه به مردم قول دادم که نمی‌گذارم این فاصله بیش از این شود و در تمام دوره 12 ساله گذشته برای این موضوع تلاش کردیم و خوشبختانه امروز شاهد کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران هستیم.

وی در تشریح کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران به لحاظ طبقاتی به موضوع بافت فرسوده اشاره کرده و افزود: شش سال است که برای نوسازی بافت فرسوده از هیچ فردی پولی دریافت نکردیم؛ چرا که اعتقاد داریم بافت فرسوده یعنی افراد مستضعف. لذا این تصمیم در شهرداری تهران اتخاذ شد و این کار به معنی انقلابی‌گری است.

وی تاکید کرد: من به عنوان شهردار تهران هم باید به مسجد برسم و هم به سینما، لذا در افتتاح سینما آزادی اعلام کردم که ما محکوم بودیم که برخی می‌گفتند این سینما را انقلابی‌ها آتش زدند. بر همین اساس ما سینما آزادی را به عنوان انقلابی‌ها و فرهنگ بسیج ساختیم و تحویل هنرمندان دادیم و فقط از آنها درخواست کردیم که در این محل گناه صورت نگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع حضور خود در انتخابات گفت: بی‌تردید اگر با روش و تحلیل درست پیش نرویم، 30 بر هیچ می‌بازیم؛ در شرایطی که نیاز داریم حتی رغیب هم بتواند خود را ارتقا دهد و با سطح بالاتری در رقابت شرکت کند. نباید به انقلاب و مردم و این فرهنگ اصیل ظلم کنیم.

وی درخصوص ارتباط جوانان حزب‌اللهی با خود گفت: من در نامه‌ای که منتشر کردم، خطاب صحبت‌های همه جوانان بود اما قطعا جوانانی که فعال‌تر و پیش‌روتر هستند، به صورت ویژه در نامه من مورد خطاب قرار گرفته بودند. گاهی جوانان حزب‌اللهی فکر می‌کردند، من التقاطی صحبت می‌کنم. این جوانان در بدنه جریان اصولگرایی اشتباه نمی‌کردند بلکه اشتباه را افرادی می‌کردند که بالای سر آنها بودند و با من در برخی موارد مشکل داشتند لذا هنگام انتقال صحبت‌ها همه موارد را به آنها عنوان نمی‌کردند. من در صحبت با دوستان حزب‌اللهی نقدهایی را در جریان اصولگرایی مطرح می‌کنم اما هنگام صحبت با سایر گروه‌ها از مبانی انقلاب و این رویکرد قاطعانه دفاع می‌کنم.

وی با تاکید بر این که به زودی گزارش مکتوبی از عملکرد خود در جریان 12 سال حضور در شهرداری تهران منتشر خواهد کرد،‌ افزود: حضور در شهرداری تهران برای من یک توفیق بود؛ چرا که یک کار جدید محسوب می‌شد. رویکرد ما در شهرداری تهران رویکردی اجتماعی و فرهنگی بود. در حقیقت با چنین رویکردی کار را آغاز کردیم و به طور جد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در بعد مادی و معنوی را در دستور کار قرار دادیم. همزمان که به مسائل آموزشی و فرهنگی شهر توجه می‌کردیم، زیرساخت‌های شهر را نیز با تفاوتی فاحش نسبت به گذشته پیش بردیم؛ به شکلی که سرانه فضای سبز شهر تهران نسبت به گذشته دو برابر شد. باید اعلام کنم که حدود 47 درصد زیرساخت‌های شهر در این دوره ساخته شد؛ البته در شرایطی که دو تحریم خارجی و تحریم دولت‌ها را نیز داشتیم.

وی تاکید کرد: در سه دولت نهم، دهم و یازدهم تحریم دولت بودیم و همه این پیشرفت‌ها مدیون توان مردم و خود این شهر بوده است. امروز کارنامه قابل دفاعی داریم؛ البته نقدهای جدی را می‌پذیریم. به دوستان منتخب شورای پنجم نیز گفتم که باید راجع به چالش‌ها و نسل‌های شهر تهران صحبت کنیم ولی نباید نقد بی‌انصافانه داشته باشیم. من در هر کجا که به عنوان خدمتگزار مدیر شدم حتی یک مورد وجود ندارد که افراد گذشته را مورد نقد بی‌انصافی کنم. البته نهایتا مردم باید قضاوت کنند.

وی ادامه داد: امروز افرادی که من را مورد نقد قرار می‌دهند یکی از موضوعاتی که مطرح می‌کنند این است که اگر با دولت ارتباط بهتری برقرار می‌شد، شهر منفعت بیشتری می‌برد. باید اعلام کنم در این خصوص خیلی تلاش کردم اما موفق نبودم. این نقد به دولت، شهرداری و نظام اداری وارد است؛ چرا که ما مردم را از همه گردانه‌ها خارج کرده‌ایم. می‌توانستیم شهرداری و دولت را کوچک‌سازی کنیم اما یک جریان فکری‌ در کشور اجازه این کار را نمی‌دهد.

قالیباف درخصوص آینده کاری خود پس از اتمام دوران تصدی در شهرداری تهران گفت: دانشجویی از من سوال کرد که شما در حوزه کاری و زندگی شخصی فردی موفقی هستید. بگویید چگونه این موفقیت را کسب کرده‌اید تا ما از تجربه شما استفاده کنیم. به این جوان دانشجو جواب دادم که «بسم‌ الله الرحمان الرحیم؛ ما رفتیم جبهه که بمیریم، به اینجا رسیدیم». بی‌تردید عنصر فعالی هستم و حتما کار و تلاش خود را ادامه می‌دهم و این کار و تلاش هیچ فرقی نمی‌کند که در حوزه سیاسی باشد یا حوزه اجتماعی.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که به سه شهردار تهران یعنی احمدی‌نژاد، کرباسچی و قالیباف چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: چندین نظرسنجی از گرایش‌های مختلف مشاهده کردم که در آنها به ترتیب مردم تهران بیشترین رای را به من و بعد کرباسچی و احمدی‌نژاد داده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
1
بهتر است آقاي فاليباف در مورد رشوه گرفتن علني در شهرداري براي صدور مجوز ساخت و اينجور بحثها هم پاسحي بدهند. وقتي طرف علني ميگه اينقدر پول بايد بپردازي تا برات مجوز صادر كنيم وگرنه پروندت اينجا گم و گور ميشه اين مفهومش چيه؟ قطعاً انقلابي گري نيست و حتماً ايشان از اين موارد خبر دارند. به نظر من ادعاي بي مورد فقط توهين به شعور مردم است. ضمناً من بعيد مي دانم اصولگرايي اصيل ترين گروه انقلابي باشد. تا جاييكه ما سراغ داريم اصولگرايان عمدتاً بعد انقلاب انقلابي شده اند و چندان هم كارنامه خاصي در دوران وقوع انقلاب و تاريخچه انقلاب ندارند. مطالعه تاريخ انقلاب و افراد مؤثر در انقلاباين را به وضوح نشان مي دهد. تا زماني كه حرف و عمل شما و كليه اصولگرايان يكي نباشد و براي آزادي هاي مدني مردم احترام قائل نباشيد جايگاهي در بين مردم نداريد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
آقای قالیباف ادب کلامی هم چیرز خوبی است. یعنی چه که ما رفته بودیم جبهه که بمیریم.ما رفته بودیم جبهه با دشمن دین وناموس وکشورمان بجنگیم .اگر این وسط شهادت نصیبمان میشد چه بهتر که نمیبودیم تا دعواهای قدرت وتکاثر ثروت شماها را نمیدیدم.اصلا بعید است شما اصولگرا باشید چون چرخشهای متفاوتی انجام داده اید که البته حق شخصی شماست ولی لطفا خود را حزب اللهی جانزنید که این حرفا نخ نما شده.حزب اللهی کسی است که
قطع نخاعه درمنزل خوابیده وشرمنده همسر وفرزندان خودهست چون نه پول هزینه زندگی دارد ونه هزینه داروهای گرانقیمت.اگر شما واقعا بچه جبهه وجنگ هستید به جای این همه سنگرهای پول وقدرت بیایید به جانبازان وآزادگان عزیز دفاع مقدس رسیدگی کنید که با فرماندهی شایسته شما اکنون گوشه عزلت گزیده اند.ایام عزت مستدام .بخدا بچه های مردم هم عین الیاس شما انسانند وحق پیشرفت دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
از پشتوانه علم و دانش بی بهره اند که دلیل آن دگم منشی آنهاست. آنها در واقع مدیریت علمی و مبتی بر دانش را با مسائلی چون مدیریت جهادی به مسلخ برده و این مسائل و مشکلات را برای کشور به وجود آورده اند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین