کد خبر: ۴۶۵۱۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
"نتیحه لغو برجام می‌تواند یک جنگ باشد"

مسیر متفاوت آمریکا و اروپا در قبال ایران‌ و برجام؛ اروپا به‌ دنبال تجارت، ترامپ به‌ دنبال جنگ/ لوب‌لاگ: عواقب خطرناکی در انتظار ترامپ است/ آمریکا منزوی‌تر خواهد شد

در صورت خروج ترامپ از توافق‌ هسته‎ای، توانایی آمریکا در تاثیرگذرای بر دیگر کشورها کاهش می‌یابد. در آن زمان همراهی اروپایی‎ها با امریکا نیز کاهش می‌یابد. برجام بخشی از استراتژی روسیه و اتحادیه اروپا در منطقه است و اروپایی‎ها آماده نیستند که از آن بیرون بیایند و یا دوباره مذاکره کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- لوب‌لاگ می‌نویسد: دونالد ترامپ به ندرت سعی می‌کند تا خواسته‌اش را نهان کند؛ هنگامی که قصد داشته باشد کاری را بی‌وقفه انجام دهد، این کار را عملی می‌کند حتی اگر به طور جدی به امنیت امریکا و کل دنیا آسیب بزند. او خجالت نمی‌کشد که اهدافش را پیگیری کند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ یک مثال از این موضوع تلاش او برای از بین بردن برجام است؛ توافقی که میان ایران و ۱+۵ منعقد شد. در دوران کارزار انتخاباتی، ترامپ گفت که خواستار کنار کشیدن امریکا از تعهداتش در قبال برجام است و روشن ساخته که هنوز این موضوع هدف اوست تاکنون اما مشاورانش توانسته‌اند او را مهار کنند و ترامپ دوبار مجبور شده که اذعان کند ایران به برجام پایبند بوده است. هفته گذشته اما مشخص شد که ترامپ اصرار دارد تا کارکنان کاخ سفید راهی را برای رد پایبندی ایران به برجام در سومین گزارش پیدا کنند. آنان یک راه پیدا کرده‌اند؛ درخواست دسترسی به سایت‌های نظامی ایران. دسترسی به این سایت‌ها خط قرمز ایران در طول مذکرات هسته‎ای بود. البته هیچ کشوری اجازه دسترسی نامحدود به سایت‌های نظامی‌اش را نمی‌دهد اما اگر شواهدی از فعالیت‌های مشکوک در چنین سایت‌هایی وجود داشته باشد، برجام دارای سازوکارهایی می‌باشد که به آژانس بین‎المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به این سایت‌ها و یا اعلام تخلف ایران نسبت به برجام را بدهد. 

مسیر متفاوت آمریکا و اروپا درقبال ایران و برجام؛ اروپا به دنبال تجارت و ترامپ به دنبال جنگ

مشکل ترامپ این است که اکنون چنین شواهدی وجود ندراند. ترامپ اعلام کرد که قصد دارد بازرسی‌های فوق‌العاده را به اجرا گذارد. او می‌خواهد اگر ایران با این موضوع مخالفت کند، بهانه‌ای برای خروج از توافق هسته‌ای داشته باشد. با این وجود به نظر می‌رسد برایش مشکل است که این کار را انجام دهد چرا که چنین تقاضایی نیازمند حمایت حداقل پنج عضو از هشت عضو کمیسیون نظارت بر برجام یعنی امریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران است. 

این سایت درباره پیامدهای خروج یکجانبه امریکا از برجام می‌نویسد: در آن صورت توانایی آمریکا در تاثیرگذرای بر دیگر کشورها کاهش می‌یابد. در آن زمان همراهی اروپایی‎ها با امریکا نیز کاهش می‌یابد. برجام بخشی از استراتژی روسیه و اتحادیه اروپا در منطقه است و اروپایی‎ها آماده نیستند که از آن بیرون بیایند و یا دوباره مذاکره کنند. اروپا در سطوح بسیار بالایی از ترامپ خواسته تا در توافق‌ هسته‎ای بماند. اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا با ایران ارتباط برقرار کند. به ویژه به این دلیل که احساس می‌کند دولت روحانی می‌تواند به بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه کمک کند؛ از جمله در زمینه لبنان. همچنین وضعیت منطقه نیز بسیار متفاوت از سال ۲۰۱۲ میلادی است. اروپا معتقد است که دیگر نمی‌تواند ایران را نادیده گرفت. این بسیار متفاوت از دید ترامپ است؛ او می‌خواهد ایران را منزوی کند. ترامپ سبب شده تا روابط امریکا در عرصه بین المللی دچار مشکل شود. 

این سایت در ادامه می‌نویسد: یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که اروپا از پیاده‌سازی جامع برجام از جمله بازرسی‌های آژانس حمایت می‌کند اما نه به عنوان بهانه‌ای برای لغو برجام و مذاکر مجدد. مذاکره مجدد در میان اروپایی‌ها جایی ندارد. اروپایی‌ها علاقه به گسترش تجارت با ایران دارند و تمایلی به مذاکره مجدد ندارند. اما به نظر می‌رسد ترامپ مصمم است که موضع خصمانه‎ خود نسبت به ایران را حفظ کند. امریکا در صورت ترک برجام منزوی‌تر خواهد شد. نتیحه خروج می‌تواند یک جنگ باشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
0
2
همه مردم دنیا دنبال صلح و آرامش هستند یه عده محدود 1 درصدی دنبال جنگ ..
این بار متفاوت خواهد بود و تمام دشمنان بشریت چه داخلی چه خارجی شکست خواهند خورد و جواب کارهاشون هم میگیرند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین