کد خبر: ۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۳ - ۱۵:۳۶
همه مي آيند

شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب به دنبال چهره اي جديد

آفتاب‌‌نیوز : م.مختاری
در حالي كه سه شنبه گذشته يادداشت نويس روزنامه رسالت سعي داشت تا اصولگرايان را دلداري دهد كه هاشمي رفسنجاني نهايتا وارد عرصه انتخاباتي نمي شود و بهتر است اعضاي اين شورا بدون دغدغه نام نامزد نهايي را اعلام كنند و گفت و گوي منطقي را جايگزين گفت و گوي سياسي كنند هر يك از نامزدهاي اين شورا فكر حضور جداگانه در عرصه انتخابات بودند.
درست همان سه شنبه بود كه اميدوار رضايي برادر محسن رضايي كه  رئيس ستاد انتخاباتي وي نيز مي باشد، گفت: «نظرسنجي پيش از موعد و انتخاب زودرس كانديداي نهايي اصولگرايان، منطقي و عادلانه نيست و ما آن را نخواهيم پذيرفت... اگر در شرايطي كه مايل نسيتم قرار بگيريم و نظرسنجي زودهنگام و براساس فشار گروهي باشد و تصميم غيرعادلانه و عجولانه اي اتخاذ شود تصميم محسن رضايي غير از توافق انجام شده خواهد بود.»
البته اين تنها واكنش نبود چرا كه محسن رضايي در گفت و گويي با روزنامه «شرق» اعلام كرد «قرار بود كه آنها عدالت را در ميان پنج كانديدا رعايت كنند ولي رسانه هايي كه با شوراي هماهنگي انقلاب همكاري مي كنند در ارتباط با برخي از كانديداها رعايت عدالت را نكردند.» و اين جملات با توجه به جملات رئيس ستاد انتخابات محسن رضايي به معناي نپذيرفتن تصميم گيري شوراي انقلاب است.
در همين حال دكتر علي اكبر ولايتي كه 12 سال است سمت وزارت امور خارجه را به عهده داشته و افكار عمومي هنوز نيز وي را در كسوت يك وزير خارجه مي شناسند و تأخير شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب را دليل حضور مستقل خود در عرصه انتخابات ياد كرد. روزنامه ابتكار به نقل از علي اكبر ولايتي نوشت: «به علت تاخير مركز تصميم گيري شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي در معرفي نامزد مورد حمايت خود، به صورت مستقل فعاليت انتخاباتي را شروع كردم... اين تاخير و ترديد به نفع نامزد شوراي هماهنگي نخواهد بود زيرا فرد مورد نظر نمي تواند به موقع ديدگاه هاي خود را با مردم در ميان بگذارد.»
البته ولايتي كه پيش از اين نيز حضور هاشمي رفسنجاني را تنها عامل كناره گيري خود از عرصه انتخاباتي اعلام كرده بود همچنان به اين نكته تاكيد كرد كه «اگر شرايط ويژه اي به وجود بيايد كه آمدن هاشمي رفسنجاني را ضروري كند در آن صورت از وي حمايت خواهم كرد.»
احمدي نژاد شهردار تهران نيز كه اينك به انتخابات رياست جمهوري مي انديشد و ديگر نامزد شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب است از همان ابتدا راه خود را از شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب جدا كرد. وي در نامه جنجال برانگيزي كه مدت ها در محافل سياسي و مطبوعاتي به بحث گرفته شده خطاب به اعضاي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب «مشغله هاي زياد خود در خدمات رساني به مردم» را مهمترين عامل عدم شركت خود در همايش خواند. اما درست در همان زمان مطبوعات نوشتند كه عملكرد «احمدي نژاد» جنبه اعتراضي داشته است.
در اين ميان احمد توكلي كه درست برخلاف «ولايتي» حضور خود را بر حضور هاشمي رفسنجاني گره زده و اين روزها نه در ظاهر بلكه در پنهان، اوست كه بيش از هر كس ديگري خواهان حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه است تا به تعهد خود عمل كرده و به رقابت با او بپردازد. توكلي كه يكي ديگر از نامزدهاي منتخب شوراي انقلاب است نيز ظاهراً بيشتر از آن كه منتظر تصميم شورا باشد منتظر تصميم هاشمي رفسنجاني است و با اظهارات طاهره رحيمي رئيس دوره اي ائتلاف نهم براي فرداي بهتر، ظاهرا حضور هاشمي قطعي تر شده است. جهان اقتصاد به نقل از وي نوشت: «در ديداري كه با هاشمي رفسنجاني داشتيم اظهار داشتند كه من دوست ندارم در انتخابات شركت كنم و دوست دارم كه افراد ديگري آمده و از من رفع تكليف شود اما در ميان گزينه هاي مطرح كسي را كه مدنظر من باشد و بتواند كشور را اداره كند نمي بينم.»
حال در اين ميان ظاهرا خوش اقبال ترين فرد مورد نظر از اعضاي شوراي انقلاب رئيس سابق صداوسيماي جمهوري اسلامي است. درست يك روز پس از اولين روز تشكيل همايش بزرگ شوراي انقلاب اسلامي خبري منتشر شد كه در آن آمده بود در شمارش آرا براي نامزد موردنظر «علي لاريجاني» از ساير نامزدها پيش است. اگرچه اين خبر بعدها تكذيب شد اما از آنجا كه گمانه زني هاي محافل سياسي نيز قبل از تشكيل همايش پيش بيني مي كردند كه «علي لاريجاني» فرد برگزيده اعضاي شوراي انقلاب خواهد بود تكذيب خبر فوق هيچ تاثيري بر تصميم علي لاريجاني نگذاشت. تا آنجايي كه وي در بازديدي از روزنامه «سياست روز» همچون يك نامزد منتخب سخن گفت و حتي شرايط مديران انتخابي آينده را برشمرد و گفت: «كشور شرايط خاصي دارد و ايران نيازمند يك هواي تازه و فكري نو است... در انتخاب مديران سخت گير هستيم، مديراني كه انتخاب مي شوند بايد پاكدامن و صادق باشند.»
هم اكنون شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب كه ناطق نوري و محمدرضا باهنر از صحنه گردانان هستند در شرايطي قرار دارند كه هر پنج نامزد انتخابي آنها در هر حال به صحنه مي آيند و در اين بين معلوم نيست كه اين شورا براي حضور چه كسي تصميم خواهد گرفت. در چنين شرايطي عدم اعلام قطعي حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات معادلات اين شورا را هر روز پيچيده تر مي كند. در چنين شرايطي به نظر مي آيد شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب بايد به دنبال معرفي چهره اي تازه تر باشد. چهره اي كه مورد قبول تمام سليقه هاي دروني اين شورا باشد. چهره اي كه اگر به زودي تفاهمي در بين اعضا حاصل نشود معرفي و اعلام خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین