کد خبر: ۴۶۶۲۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰

در دیدار مهمانان خارجی با روحانی چه گذشت؟+تصاویر

رییس‌جمهور با تأکید بر ضرورت ارتباط و همکاری‌های گسترده‌تر بخش‌های خصوصی ایران و سریلانکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا شرایط لازم را برای ارایه خدمات فنی – مهندسی و رفع نیاز این کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی فراهم کند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار «جایا سوریا»، رییس مجلس سریلانکا، گفت: روابط ایران و سریلانکا همواره دوستانه و خوب بوده و امروز با برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات فی‌مابین فراهم شده که باید به خوبی از آن در راستای گسترش روابط همه جانبه ایران و سریلانکا استفاده کنیم و این سفر می‌تواند تحرک خوبی در روابط پارلمان‌ها و دولت‌های دو کشور ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط صمیمانه و دوستانه با سریلانکا استقبال می‌کند، اظهار امیدواری کرد تا روابط بانکی دو کشور به عنوان پایه مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو طرف فعال شود.

«جایا سوریا»، رییس مجلس سریلانکا نیز در این دیدار با تقدیر از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران و تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی، گفت: روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه‌ای میان ایران و سریلانکا برقرار بوده و مردم سریلانکا احترام زیادی برای ملت ایران قایل هستند.

وی با تقدیر از حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف به سریلانکا خواستار فراهم شدن زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور و حضور بخش خصوصی ایران در پروژه‌های زیرساختی سریلانکا شد.

«سوریا» همچنین بر ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و استفاده از شرایط بوجود آمده پس از رفع تحریم‌ها در این راستا تأکید کرد.

 دیدار رییس مجلس ملی تانزانیا

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار "جاب یوستینر اندوگایی" گفت:‌ گسترش روابط با کشورهای قاره آفریقا از جمله تانزانیا و زنگبار برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است و این سفر نشان از اراده سیاسی طرفین در این راستا است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران، هیچگاه برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای دوست توجهی به خواسته‌های قدرت‌های مداخله‌گر نداشته و نخواهد داشت، افزود: امروز دیگر دوران مداخله در کشورهای مستقل و اعمال اینگونه سیاست‌ها در جهان به پایان رسیده و نمی‌توان اینگونه خواسته‌ها را بر ملتها تحمیل کرد.

رییس مجلس ملی تانزانیا نیز در این دیدار با تقدیر از دعوت و میهمان‌نوازی شایسته جمهوری اسلامی ایران و تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور کشورمان افزود: حضور پرشور مردم ایران در انتخابات نشان از بالا بودن سطح دمکراسی در ایران است.

وی همچنین خواستار توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف، میان دو کشور شد.

دیدار معاون اول رییس‌جمهور غنا

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار «الحاجی باوومیا»، معاون اول رییس‌جمهور غنا با قدردانی از حضور وی و هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی همراه در مراسم تحلیف، گفت: جمهوری اسلامی ایران و غنا همواره از روابط دوستانه و نزدیکی برخوردار بودند و با توجه به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در دو کشور برای تعمیق روابط وجود دارد، آمادگی داریم با برقراری ارتباط نزدیک بین بخش‌های خصوصی دو کشور، ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری‌های پیشرفته را به نفع دو ملت فعال کنیم.

رییس‌جمهور تسهیل در روابط بانکی را پایه اولیه و اصلی در تقویت مناسبات اقتصادی بین دو کشور دانست و گفت: تسهیل مراودات بانکی بین دو کشور می‌تواند پایه مستحکمی در تقویت مناسبات اقتصادی ایجاد کند.

رییس جمهور همچنین لزوم معرفی و آشنایی بخش‌های خصوصی دو کشور را از ظرفیت‌های موجود در ایران و غنا مورد تأکید قرار داد و گفت: بخش‌های خصوصی در صورت آشنایی با ظرفیت‌های همدیگر می‌توانند روابط نزدیک و عمیقی در راستای سرمایه‌گذاری‌های مشترک برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: اراده جدی دولت ایران و غنا بر توسعه هر چه بیشتر روابط استوار است و این موضوع به عنوان پایه اولیه در تحکیم روابط دوجانبه در کنار مستقل بودن دو ملت می‌تواند پایه‌های مستحکمی در برقراری روابط عمیق بین ایران و غنا باشد.

«الحاجی باوومیا»، معاون اول رییس‌جمهور غنا نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از حضور در تهران به منظور شرکت در مراسم با شکوه تحلیف اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته نشان داده که دوست خوب و قابل اعتمادی برای کشور غنا است، از این‌رو دولت جدید غنا مصمم است، تمام فعالیت‌ها و تلاش‌های خود را جهت تعمیق مناسبات و روابط دو کشور بکار بگیرد.

وی با بیان اینکه کشورش به دنبال ساختن اقتصاد پویا و متکی به خود است، گفت: معتقدیم می‌توانیم از ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌ها که از علم و فناوری‌های پیشرفته برخوردار است، برای ایجاد اقتصاد متکی به خود استفاده کنیم، از این‌رو قصد داریم روابط خود را هر چه بیشتر با ایران تقویت کنیم.

«باوومیا» خاطرنشان کرد: برای ایجاد روابط تجاری برقراری روابط بانکی بین دو کشور ضروری است، لذا سریعاً از بانک‌های مهم غنا خواهم خواست که روابط کاری خود را با ایران شروع کنند.

معاون اول رییس‌جمهور غنا همچنین در این دیدار از دکتر روحانی به طور رسمی برای سفر و بازدید از غنا دعوت کرد.

دیدار معاون رییس‌جمهور کوبا

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار "اولیسس دل‌تور" با موفق و مفید توصیف کردن سفر سال گذشته خود به کوبا، اظهار داشت: باید آنچه در آن سفر مورد توافق قرار گرفت به مرحله اجرا برسد. سفر شما به تهران نیز گواه اراده سیاسی قاطع کوبا برای توسعه روابط با ایران است و امیدوارم در دولت دوازدهم روابط دو کشور دوستانه‌تر و گسترده‌تر شود.

رییس‌جمهور تأکید کرد: در حالی که برخی قدرت‌ها می‌کوشند با نقض تعهدات و اقداماتی نظیر تحریم ملت‌های آزادی‌خواه را تحت فشار قرار دهند، ایستادگی و همبستگی کشورهای مستقل ضروری است.

«اولیسس دل‌تور»، معاون رییس‌جمهور کوبا نیز در این دیدار با ابلاغ پیام تبریک رائول کاسترو رییس‌جمهور کوبا، پیروزی مجدد دکتر روحانی در انتخابات را باعث خوشحالی دولت و ملت کوبا و نشانگر ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی اضافه کرد: ایران همواره می‌تواند روی همبستگی دولت و ملت کوبا حساب کند و متقابلاً کوبا نیز از حمایت‌های مستمر و کمک‌های دولت و ملت ایران از ملت کوبا در شرایط مختلف از جمله در برابر تحریم‌های ظالمانه تشکر می‌کند.

اولیسس دل‌تور اظهار داشت: اتحاد بین کشورهای همسو و مستقل در عرصه جهانی باید توسعه و تعمیق یابد.

دیدار رییس‌جمهور مولداوی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار «ایگور دودون»، رییس‌جمهور مولداوی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال مولداوی را به رسمیت شناخت و طی ۲۵ سال گذشته روابط صمیمانه و خوبی میان دو کشور برقرار بوده و تهران از گسترش همه جانبه این روابط استقبال می‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و مولداوی در مناطق حساسی از آسیا و اروپا قرار دارند، اظهار داشت: ما باید در راستای تأمین منافع و آینده ملت‌های خود در برابر دشواری‌ها و پیچیدگی‌های منطقه هوشیارانه ایستادگی کنیم.

روحانی افزایش رفتارهای خشن میان قدرت‌های بزرگ را برای صلح جهانی نگران‌کننده دانست و افزود: اگر ملتی متحد و یکپارچه بوده و برای دستیابی به منافع خود تلاش کند، هرگز شکست نمی خورد. از سوی دیگر در شرایط امروز جهان،کشورهای مستقل که تحت فشار قدرت‌های بزرگ نیستند، باید در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

وی اظهار کرد: امروز پس از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست از جمله مولداوی فراهم شده به‌گونه‌ای که پس از برجام روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا ۸۰ درصد و با روسیه حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر روحانی همچنین بر ضرورت افزایش ارتباط بیشتر میان مسئولان دو کشور و رایزنی آنها برای ارتقاء سطح مناسبات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله علمی، فناوری، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همکاری‌های گسترده در زمینه مسایل و موضوعات بین‌المللی و توسعه گردشگری میان ایران و مولداوی تأکید کرد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: معتقدیم نباید در دنیای امروز به دنبال ایجاد بلوک جدید بود، بلکه باید همه کشورها در راستای منافع مشترک به دنبال توسعه روابط دوستانه با یکدیگر باشیم.

«ایگور دودون»، رییس‌جمهور مولداوی نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران، مناسبات ایران و مولداوی را در ۲۵ سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: مطمئناً روابط ایران و مولداوی در سال ۲۰۱۷ وارد سطح جدیدی از پیشرفت خواهد شد.

وی دوستی و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مطابق با منافع ملی کشورش عنوان کرد و خواستار ارتقاء سطح روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور شد.

وی با بیان اینکه حضور هیأت‌های عالی‌رتبه از بیش از یکصد کشور جهان در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران، نشان‌دهنده آن است که تلاش‌ها برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده است، گفت: مطمئناً دشمنان نمی‌توانند ملت ایران را با تاریخی چند هزار ساله منزوی کنند و ایران پس از عبور از مشکلات در جهان خواهد درخشید.

دیدار فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار "هه لی فنگ"، رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین، گفت: اراده ما توسعه هر چه بیشتر روابط با کشور دوست چین است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در ۴ سال گذشته ملاقات‌های مهمی با رییس جمهور چین انجام شده و سفر ایشان به تهران روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.

روحانی با اشاره به همکاری‌های ایران و چین در عرصه‌های نفت، گاز و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: ایران ضمن آمادگی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مذکور، تمایل دارد با توجه به مذاکرات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور، در زمینه انرژی‌های نو و فناوری ارتباطات نیز، با چین مشارکت و همکاری کند.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: پس از اجرای برجام ، ایران و چین برای پیشرفت روابط، قدم‌های خوبی در گسترش و تسهیل روابط بانکی برداشته‌اند و برای توسعه و جهش لازم در همکاری‌های اقتصادی، تسریع و فعال‌تر شدن مناسبات بانکی ضروری است.

وی با تشکر از نقش مثبت چین در مذاکرات برجام گفت: همه کشورهای طرف این توافق باید برای اجرای کامل آن، همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشند.

دکتر روحانی اظهار داشت: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین انرژی چین باشد. جمهوری اسلامی ایران در برنامه ۵ ساله ششم خود بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پروژه در بخش نفت و گاز و پتروشیمی و نیز پروژه‌های بزرگی برای توسعه بنادر و راه‌آهن، پیش‌بینی کرده است که چین نیز می‌تواند در زمینه سرمایه‌گذاری مشارکت کند.

«هه لی فنگ»، رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ پیام تبریک رییس جمهور چین به دکتر روحانی، گفت: بسیار خوشحالیم که مردم ایران، پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند.

رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین با اشاره به سفر رییس جمهور کشورش به ایران و حصول توافق مشارکت جامع و راهبردی بین دو کشور، اضافه کرد: در نتیجه این سفر، اعتماد متقابل سیاسی بین دو کشور ارتقاء یافته و همکاری‌های اقتصادی دو طرف وارد مرحله جدیدی شد.

«هه لی فنگ» اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های روسای جمهور چین و ایران، روند گسترش و ارتقاء سطح روابط دو کشور به خوبی به پیش می‌رود و اطمینان دارم در دور جدید ریاست جمهوری جنابعالی با تداوم این توجه، شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهیم بود.

رییس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین با اشاره به تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌ها با ایران در عرصه انرژی، تصریح کرد: ما با تحریم‌های یکجانبه مخالفیم و خواهان اجرای کامل و دقیق برجام هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین