کد خبر: ۴۶۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲

انتشار آلبومی از همایون خرم

آلبوم «یار آشنا»، شامل آثاری از همایون خرم منتشر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «یار آشنا»، آلبوم دیگری از نواخته‌های همایون خرم، نوازنده برجسته ویلن ایرانی است که در سه بخش «ابو عطا»، «چهارگاه» و «دشتی» ساخته و پرداخته شده و با تنبک‌نوازی محمود رفیعیان به اجرا درآمده است.

در این مجموعه، سه مایه «ابوعطا» که بار احساسی فراوان دارد، «چهارگاه» که بسیار با صلابت است و «دشتی» محزون به کار گرفته شده‌اند.

زنده‌یاد خرم در یادداشتی بر دفترچه این آلبوم نوشته است: «موسیقی اصیل ایرانی همچون آب زلالی است که به تشنگی شنونده پاسخ می‌دهد و او را با خود حقیقی خویش آشتی می‌دهد. بسیاری از گوشه‌های موسیقی ما، یک شهر موسیقی است که اگر نسبت به آن‌ها معرفت لازم پیدا شود، می‌تواند برطرف‌کننده عطش حقیقت‌جویانه انسان شود و عاقبت او را آن خنیاگر یگانه عشق رهبر شود. عاشقی گر زین سر و گر زان سر است/عاقبت ما را بدان سر رهبر است.»

فرزند این موسیقی‌دان، رضا خرم، نیز در بخشی دیگر از دفترچه اثر، نوشته است: «اگر دوران طلایی آهنگسازی پدر را دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و۵۰ بدانیم، دوران طلایی نوازندگی ایشان را می‌توان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و کمی قبل از آن انگاشت. سال‌هایی که علاوه بر مهارت و چیره‌دستی در نوازندگی، تزکیه‌ای در دل پدر ایجاد شده بود که آثارش فراتر از یک نوازندگی تکنیکی و حتی پراحساس گشت. آنچه توسط انگشتان او روی ویولون نواخته می‌شد. از ذهن او که همواره به یاد معشوق بود و از دل او که همواره جایگاه پاکی برای حضرت دوست بود، برمی‌آمد. از این رو، فرازمینی و در واقع آسمانی بود. قطعاتی که در این لوح فشرده می‌شنوید، بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ به‌شکل کاملا بداهه و بدون توقف یا ضبط دوباره اجرا شده است. بسیاری از جملات آن خلق‌الساعه بوده و سازندگی در آن‌ها موج می‌زند و از عمق شگرفی برخوردار است و از این حیث، قابل تفکر و تأمل برای اهل فن است. قطعات ردیف نوازی نیست، گوشه‌ها به صورت کامل اجرا نشده و توالی کلاسیک آن‌ها هم رعایت نشده و در یک کلام، کادرها و محدودیت‌ها شکسته شده است؛ با این‌حال مملو از ظرافت، ابتکار، سازندگی و آفرینش بر مبنای اصالت است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین