کد خبر: ۴۶۸۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵

نگاهی به روند قانونی رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم

رییس جمهوری بر اساس روند جلسات رای اعتماد به وزیران پیشنهادی روز سه شنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی ابتدا از برنامه های دولت دوازدهم دفاع می کند و سپس هر وزیر پیشنهادی برنامه های خود را تشریح می کنند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رییس جمهوری قرار است فردا - سه شنبه- برای دفاع از برنامه های دولت دوازدهم و 17 وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

رییس جمهوری دراین جلسه دو ساعت و 30 دقیقه فرصت دارد از عملکرد دولت و برنامه هایش دفاع کند، پس از صحبت های رییس جمهوری، پنج نماینده در موافقت و پنج نماینده در مخالفت با برنامه های رییس جمهوری دو ساعت و 30 دقیقه نظرات خود را بیان می کنند.
به گفته یکی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، خانه ملت از روز سه شنبه در دو نوبت کاری جلسه علنی خواهد داشت، همچنین نمایندگان در روز پنج شنبه صبح نیز جلسه علنی دارند.

اکبر رنجبرزاده اعلام کرد که به احتمال زیاد جلسه رای اعتماد وزیران تا یکشنبه هفته آینده ادامه می یابد.
بر طبق آیین نامه داخلی مجلس بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی پس از دفاع رییس جمهوری از برنامه هایش آغاز می شود و وزیران پیشنهادی هر یک از وزارتخانه ها بر اساس حروف الفبا آن وزارتخانه از برنامه های خود دفاع می کنند.

بدین صورت که نخستین وزیر پیشنهادی که برای دفاع در مجلس حاضر می شود، وزیر آموزش و پرورش خواهد بود که عصر سه شنبه از برنامه های خود دفاع می کند.
برای هر یک از وزیران پیشنهادی دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت 15 دقیقه سخنرانی می کنند و وزیر پیشنهادی 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه هایش دفاع کند، البته حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز می تواند به جای وزیر پیشنهادی از برنامه های وی دفاع کند.

در زمان بررسی هر یک از وزیران پیشنهادی رای گیری نمی شود و رای گیری در جلسه آخر که به احتمال زیاد یکشنبه هفته آینده خواهد بود به صورت یک جا انجام می شود.
در صورتی که مجلس شورای اسلامی به یکی از وزیران پیشنهادی رای اعتماد ندهد رییس جمهوری باید قبل از سه ماه وزیر پیشنهادی جدید را به مجلس معرفی کند و تا آن زمان وزارت خانه مذکور توسط سرپرست اداره خواهد شد.

**مفاد آیین نامه ای جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی مجلس
بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‏ های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏ های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می‏ کنند.
هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد، در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رییس جمهوری برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد کرد، پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات نمایندگان مخالف و نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت 15 دقیقه انجام خواهد داد.
رییس جمهوری یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سؤال ها و اظهارات مخالفان پاسخ می‏ دهند، مجموع مدت نطق اولیه رییس جمهوری و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رییس جمهوری، مجلس بحث در مورد برنامه‏ ها و صلاحیت هر یک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد نمود.
در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت 15 دقیقه فرصت خواهند داشت.
پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رییس جمهوری به مدت 30 دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت آن وزیر وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‏ گیرد، رییس جمهوری می‏ تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به ‏طور یک جا از آنان دفاع کند. پس از آن رأی‏ گیری به عمل می‏ آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‏ گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤال های کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.
تبصره 1- چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (135) قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی نماید.
ماده 207- در مورد اصول هشتاد و هفتم (87) و یکصد و سی و ششم (136) قانون اساسی، کیفیت رأی اعتماد به وزیر یا هیأت وزیران و همه مسائل مربوط به آن طبق این آیین ‏نامه خواهد بود.
تشخیص مسائل مهم و مورد اختلاف مذکور در اصل هشتاد و هفتم (87) قانون اساسی که دولت می‏ تواند در زمینه آنها از مجلس رأی اعتماد بگیرد با هیأت وزیران است.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 از مجموع 41 میلیون و 220 هزار و 131 رای به کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای (57 درصد آرا) شد و برای دومین بار به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
مراسم تنفیذ رییس جمهوری در روز 12 مرداد ماه در حسینه امام خمینی(ره) برگزار شد،همچنین مراسم تحلیف رییس جمهوری شنبه 14 مرداد ماه با حضور 105 هیات خارجی و جمعی از مسوولان داخلی کشورمان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری سه شنبه 17 مرداد ماه اسامی 17 نفره وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را در نامه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، بر طبق قانون اساسی، نمایندگان مجلس هفت روز فرصت دارند که صلاحیت این وزرای پیشنهادی را در فراکسیون ها و کمیسیون های تخصصی بررسی کنند که این مدت در روز سه شنبه به پایان می رسد.
اسامی وزیران پیشنهادی به شرح زیر است:
۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی دکتر مسعود کرباسیان
۲- وزارت اطلاعات حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی
۳- وزارت امور خارجه دکتر محمدجواد ظریف
۴- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهندس محمد جواد آذری جهرمی
۵- وزارت آموزش و پرورش سید محمد بطحایی
۶- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی
۷- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دکتر علی ربیعی
۸- وزارت جهاد کشاورزی مهندس محمود حجتی نجف آبادی
۹- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سرتیپ ستاد امیر حاتمی
۱۰-وزارت دادگستری دکتر سید علیرضا آوایی
۱۱- وزارت راه و شهرسازی دکتر عباس آخوندی
۱۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت دکتر محمد شریعتمداری
۱۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر سیدعباس صالحی
۱۴- وزارت کشور دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی
۱۵- وزارت نفت مهندس بیژن نامدار زنگنه
۱۶- وزارت نیرو مهندس حبیب الله بیطرف
۱۷- وزارت ورزش و جوانان دکتر مسعود سلطانی فر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین