کد خبر: ۴۶۹۴۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
عربستان سعی می‌کند روابط خود با ایران را تغییر دهد؟

پشت‌پرده جدایی ایران و عربستان/کدام کشورها سود می‌برند؟

واقعیت آن است که در پشت‌پرده، روسیه و چین دوست دارند ایران و عربستان سعودی جدا از یکدیگر باشند. درگیری میان دو کشور به نفع چین و روسیه است و می‌توانند فرصت‌های بیشتری برای تاثیرگذاری بر روند اقتصادی و سیاسی در منطقه برای تاثیرگذاری بر امرو داخلی خاورمیانه داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رونامه «هافینگتون پست» در مطلبی نوشته است: «خیلی خوب است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی در نهایت متوجه استراتژی تحریک‌آمیز خود و سیاست نامطلوبی که تنها به ضرر منافع آن کشور بوده شده است.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، در ادامه این مطلب آمده است: چه کسی تصور می‌کرد که پادشاهی عربستان سعودی که به تکبر معروف است از عراق بخواهد تا روابط میان ریاض و تهران را بهبود بخشد؟ این موضوع اما دقیقا چند روز پیش اتفاق افتاد. شکبه تلویزیونی عراقی «الغدیر» گزارش داد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که یکبار گفته بود از جنگ با ایران استقبال می‌کند از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خواسته تا برای بهبود روابط و مصالحه با ایران میانجی‌گری کند. 

پشت‌پرده جدایی ایران و عربستان/کدام کشورها سود می‌برند؟/تمایل ریاض به بهبود روابط

چرا این تغییر ناگهانی از سوی عربستان سعودی روی داد؟ پاسخ تنها به دینامیسم پیچیده سیاسی خاورمیانه ختم نمی‌شود بلکه درباره نفوذ سیاسی منطقه‌ای عربستان است. تقاضای عربستان از عراق نشان می‌دهد که آن کشور عملگرایانه رفتار می‌کند. به جای این که با ایران در همه عرصه‌ها مبارزه کند روابط مجدد و همکاری را برای حل مسائل منطقه‌ای در سوریه، یمن و عراق در پیش می‌گیرد و درصدد پیدا کردن زمینه مشترکی برای تعیین قیمت نفت بر می‌آید. 

توضیح دیگر آن که عربستان سعی می‌کند پس از تسریع حل و فصل منازعه در سوریه، درگیری در یمن را کاهش دهد، محاصره علیه قطر را لغو کند و قیمت نفت را به ثبات برساند. واقعیت آن است که در پشت‌پرده، روسیه و چین دوست دارند ایران و عربستان سعودی جدا از یکدیگر باشند. درگیری میان دو کشور به نفع چین و روسیه است و می‌توانند فرصت‌های بیشتری برای تاثیرگذاری بر روند اقتصادی و سیاسی در منطقه برای تاثیرگذاری بر امرو داخلی خاورمیانه داشته باشند. 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: برخی معتقدند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی ثبات را برای منطقه به ارمغان می‌آورد. برخی اما مخالف این نظر هستند و می‌گویند که عربستان سعودی ابتکار عمل اخیرش برای ترس از دست دادن هر چیزی است که برایش در منطقه باقی مانده آن هم در برابر نفوذ رو به رشد ایران. برای مثال، عربستان سعودی میزبان مقتدی صدر روحانی شیعه ضد‌امریکایی محبوب در میان فقرای شهری بغداد و شهرهای جنوبی عراق بود اما اختلاف میان قطر و بلوک تحت رهبری عربستان سعودی ادامه دارد. سیاست‌های خارجی عربستان سعودی ناعادلانه بود و نارضایتی داخلی در آن کشور به دلیل نرخ بیکاری بالا رو به افزایش است. بنابراین، تمایل عربستان سعودی به اصلاح روابط با ایران یک حرکت استراتژیک است و هیچ ارتباطی با ایده برادری اسلامی یا شعار دیگری ندارد. به نظر می‌رسد عربستان سعودی بیشتر از امکان بقا و ثبات نظام سیاسی داخلی خود نگران است. با این حال، عربستان سعودی بی‌ثبات می‌تواند به نفع ایران تمام شود و راه را برای افزایش نفوذ ایران در عراق، سوریه و یمن بیش از میزان سابق هموار کند. این سناریو کابوسی برای ناظران در محافل سیاسی سنی در منطقه است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
2
3
خدا کنه سر عقل بیان
موشک های سپاه کار خودشو کرد!
این دولت عربستان رو باید ترسوند که شاخ نشن برا ما
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
1
1
از دشمنی وعداوت آل سعود با ایران نبایست غافل شد؛ اونها میخاهند به ما نزدیک شوند تا ضربه ای کاریتر به ما وارد کنند
disgruntled
|
-
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
1
1
خود ایران بهترین سود را خواهد برد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
2
چرا بعضی ها دوست دارند از موشک بمب و جنگ حرف بزنند.. و ظاهرا از صلح و رابطه بین ایران و عربستان ناراحتند ... اگر عربستان سر عقل بیاید چه ایرادی دارد رابطه خوبی داشته باشیم ... اگر بگیم عربستان را باید با موشک ترساند سودش با فروش اسلحه و بمب و غیره به عربستان از طرف امریکا به جیب امریکای جنایتکار میرود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
2
من نمی دونستم روسیه و چین نفت از عربستان می خرند و سلاح می فروشند و عربستان در کشور آنها سرمایه گذاری کرده است ممنون که از خواب غفلت بیدارم کردید تا امروز فکر می کردم امریکایی ها به واسطه آرامکو بیشترین سود را می برند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین