کد خبر: ۴۶۹۹۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸

موضع وزارت خارجه در مورد توهین به ظریف: سیاست وزارت خارجه صبر در برابر بداخلاقی‌هاست

سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: مواضع ما در ارتباط با انجام همه پرسی در اقلیم کردستان روشن است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با بیان اینکه ایران بر روی حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق تاکید دارد، در پاسخ به این سوال که برخی از مقامات اقلیم کردستان به اظهارات سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد بحث رفراندوم در اقلیم کردستان واکنش نشان داده و آن را مداخله‌جویانه عنوان کرده‌اند گفت: صحبت‌های ایشان دقیق و به جا بوده است و همان‌طور که گفتم مواضع ایران در ارتباط با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان روشن و واضح است.

این دیپلمات کشورمان هم‌چنین در واکنش به سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه و دیدار او با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور گفت: این سفر یک جهش و گام تکاملی در روند روابط بین تهران و آنکارا بود و ما این سفر را به فال نیک می‌گیرم.

قاسمی سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه را موفق و بی‌نظیر خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به انجام تغییراتی در ساختار اداری وزارت خارجه که از سوی محمد جواد ظریف اعلام شد گفت: "تاپ چارت" وزارت امور خارجه مصوب شده است.

تشکیل معاونت‌های جدید سیاسی، اقتصادی و ماندگاری معاونت‌های کنسولی و حقوقی، بین‌المللی

بهرام قاسمی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود با ارائه توضیحاتی در مورد تاپ چارت وزارت خارجه افزود: با استفاده از تجارب گذشته و نیازهای کنونی و الویتیهایی که ایجاد شده تغییراتی در چارت وزارت خارجه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه براساس این تغییرات سه معاونت منطقه‌ای اروپا و آمریکا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه و شمال آفریقا در قالب یک معاونت سیاسی فعالیت می کنند، تصریح کرد: این معاونت به همراه معاونت دیپلماسی اقتصادی مجموعه ادارات کلی که در حوزه دو جانبه کار می‌کنند را مدیریت می‌کنند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه معاونت بین المللی و حقوقی در جای خود فعالیت خواهد کرد و البته یک بخش از این معاونت جدا می شود گفت: معاونت کنسولی نیز براساس شرح وظایفش ادامه فعالیت خواهد داد . البته ممکن است تغییراتی در نام آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: دو مرکز سخنگو و دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و همچنین مرکز آموزش و پژوهش با تغییراتی به روند فعالیت خود ادامه می دهند. معاونت اداری نیز به مانند قبل مشغول به کار خواهد بود.

موضوع تغییر آقای خوشرو مطرح نیست

قاسمی در بخش دیگری از نشست خبری‌اش با خبرنگاران در مورد اخبار منتشر شده درباره تغییر غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت با بیان این‌که "اطلاعی از این تغییر ندارم" افزود: تا جایی که من می‌دانم چنین بحثی مطرح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عربستان و اینکه در دولت دوازدهم تغییر در روابط دو کشور ایجاد خواهد شد یا نه، گفت: همانطور که می‌دانید روابط یک موضوع دو طرفه است. ما (ایران) اقدامات لازم را انجام داده‌ایم وامیدواریم مقامات عربستانی با واقع‌بینی بیشتری شرایط منطقه را تجزیه و تحلیل کنند.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای کمک به ارتقای روابط باکشورهای پیرامونی و ایجاد امنیت در منطقه تصریح کرد: امنیت منطقه موضوعی مهم برای ایران است. ما امنیت را فقط برای خودمان نمی‌خواهیم بلکه کل امنیت منطقه برای‌مان مهم است و همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: همانطور که اشاره کردم ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و اکنون نوبت عربستانی‌هاست که گام‌های بیشتری بردارند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته وزیر کشور عراق در سفر به تهران اعلام کرده بود که عربستان از این کشور خواسته بین تهران و ریاض میانجی‌گری کند و پس از چند روز مقامات عربستانی این سخن را تکذیب کردند؛ نظر ایران در ارتباط با این مسائل چیست؟ تصریح کرد: علاقه‌مند نیستم در مورد آنچه که در ارتباط با اظهارات وزیر کشور عراق مطرح شد صحبت کنم.

از روابط کشورهای همسایه‌ با یکدیگر از جمله روابط عراق و عربستان استقبال می‌کنیم

این مقام وزارت خارجه در مورد روابط عراق با عربستان گفت: آنچه که در رسانه‌ها در ارتباط با عربستان و عراق مطرح شده به این دو کشور باز می‌گردد و ما علاقه مند هستیم که کشورهای پیرامونی‌مان بتوانند با یکدیگر روابط مطلوب و حسنه داشته باشند و از روابط کشورهای همسایه‌مان با یکدیگر از جمله روابط عراق و عربستان استقبال می‌کنیم.

قاسمی در مورد نشست آستانه نیز گفت: نشست آستانه 6 به زودی انشاالله در شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیرات نشست‌های آستانه در تحولات بحران سوریه و با بیان اینکه این نشست‌ها جایگزین دیگری نداشته است، گفت: همکاری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در غالب نشست‌های آستانه در مورد موضوع سوریه ادامه دارد و اقداماتی که تا کنون در این نشست‌ها صورت گرفته به عنوان ابزاری موثر و کارآمد می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط سفر سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه و ارتباط آن با نشست‌های آستانه گفت: من علاقه‌ای ندارم که سفر آقای باقری به ترکیه را به مسائل آستانه گره بزنم. آستانه روند خاص خود را طی می‌کند و امیدواریم که بتواند گام‌های بلند و بیشتری برای حل بحران سوریه بردارد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند که ایران، روسیه و ترکیه می‌خواهند عملیات نظامی مشترکی در ادلب سوریه برگزار کنند گفت: این سوال را از کسانی بپرسید که این مباحث را مطرح کردند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ایران برای انتقام از خون شهید محسن حججی امکان دارد که عملیات نظامی جدیدی در سوریه انجام دهد؟ تصریح کرد: در این ارتباط در چند روز  گذشته مقامات نظامی کشور اظهارنظر کرده‌اند.

کویت از وارد کردن اتهامات نادرست به کشورهای همسایه بپرهیزد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اتهامات برخی از رسانه‌های کویت علیه ایران از جمله ارتباط ایران و سفارت کشورمان در کویت با گروه العبدلی و اینکه برخی از اعضای این گروه به ایران فرار کرده‌اند و یا در سفارت ایران جلسات خود را برگزار کرده‌اند؟ گفت: این بار اول نیست که رسانه‌های کویتی اخباری کذب، دروغ و بی‌ربط علیه ایران منتشر می کنند و بعد دروغ بودن این اخبار روشن و مشخص می‌شود. آنها در گذشته ادعای غلطی مطرح کرده بودند که اعضای یک گروه (العبدلی) به ایران فرار کرده‌اند و یا در سفارت ایران پناه گرفته‌اند ولی دیدیم که دولت کویت اطلاع‌رسانی کرد و این اخبار را نادرست عنوان کرد.

این دیپلمات کشورمان تاکید کرد: مناسب است که دولت کویت از مکانیزم‌های قانونی خود در مورد اتهامات غلطی که برخی از رسانه‌های کویتی مطرح می کنند، استفاده کند و آنها را ترغیب کند که با واقع بینی و راستگویی به پوشش اخبار منطقه بپردازد و از وارد کردن اتهاماتی نادرست به کشورهای همسایه خود بپرهیزد.

دلجویی نماینده خرمشهر از ظریف

قاسمی در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات نماینده خرمشهر در روز چهارشنبه هفته گذشته علیه محمدجواد ظریف تصریح کرد: وزارت خارجه و شخص آقای ظریف در طول 4 سال گذشته نشان داده‌اند که در مسیر اخلاق حرکت می کنند، صبور هستند و ناملایمات را تحمل می‌کنند و منافع ملی را بر هر چیز دیگری ارجح می دانند.

وی در ادامه تصریح کرد: در روز شنبه نماینده‌ای که شما اشاره کردید در مجلس پیش آقای ظریف رفت و از ایشان دلجویی کرد. سیاست وزارت خارجه همواره صبر و مقاومت در برابر بداخلاقی‌هایی بوده که انجام گرفته و ما این سیاست را ادامه می‌دهیم.

قاسمی تحلیل‌ها و اظهارنظرهای برخی از تحلیلگران و مقامات آمریکایی در مورد اینکه در دوران پساداعش، ایران تهدید منطقه است را نابجا و غلط عنوان کرد و افزود: آنها می‌دانند که چه کشوری با چه توانی در منطقه در برابر داعش ایستاده و با این گروه های تروریستی مبارزه می کند. اگر تلاش‌های ایران نبود اتفاقات تروریستی که گه‌گاه در برخی از کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان رخ می‌دهد، بیشتر از این بود. مبارزات ایران با داعش جدی و موثر بوده و ایران به صورت مقتدر و توانمند در این عرصه حضور داشته است.

وی افزود: برخی از این اظهارنظرها در راستای پروژه ایران هراسی و وحشت آفرینی از ایران صورت می‌گیرد که اظهارنظرهایی نادرست و غلط است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر ترکیه بخواهد مجددا به سوریه حمله کند و تمامیت ارضی این کشور را نقض کند، واکنش ایران چه خواهد بود، تصریح کرد: در مذاکرات طرفین بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق تاکید شده و دو طرف در این زمینه اتفاق نظر دارند.

وی همچنین در مورد نقش مساجد در ایجاد وحدت بین مسلمین گفت: مساجد نقش مهمی در ایجاد همگرایی بین مسلمانان دارند و در  آینده باید از این کانون به صورت بهتر و مناسب‌تر در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان استفاده کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران تا کنون از کشوری برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض کمک خواسته است و به طور کلی نظر ایران در مورد اظهار تمایل برخی از کشورهای برای میانجی‌گری بین دو کشور چیست؟ گفت: سیاست اعلامی ما مشخص است و ما از هر تحولی که بتواند به کاهش تنش‌های موجود در منطقه منجر شود، استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات کشورمان بار دیگر تاکید کرد: روابط دو کشور همواره موضوعی دو جانبه است و یک سویه نیست. هر دو کشوری که دارای تنش هستند باید به شرایط خاص برسند که مراحلی را برای کاهش تنش آغاز کنند.

وی با بیان این‌که فکر می‌کنم استفاده از لفظ کمک خواستن امر درستی نیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تمایلات برخی از کشورها جهت میانجی‌گری بین ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: تا کنون در این مدت برخی از کشورها در این زمینه صبحت‌هایی را داشته‌اند و اظهار تمایل کرده‌اند که گام‌هایی بردارند و ایران نیز با توجه به سیاست‌های صلح‌جویانه خود این تلاش‌ها را نفی نکرده است، اما در عمل اقدامات آن کشورها با موفقیت‌هایی همراه نبوده است.

قاسمی تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ایم بسیار مهم است که دولت ریاض با واقعیت‌های موجود در منطقه بیش‌تر آشنا شود و خود را با این موقعیت‌ها همسو کند.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با کمک وزارت خارجه به زندانیان ایرانی خارج از کشور تصریح کرد: به طور عمومی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور تمهیداتی را در مورد زندانیان ایرانی متقبل می‌شوند. از جمله گرفتن وکیل یا از کانال‌های دیپلماتیک برای آزادی آنها تلاش می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین ادامه داد: برخی از مسوولان در نمایندگی‌های ما در خارج از کشور هر چند وقت یک‌بار با زندانیان ایرانی در خارج از کشور دیدار می‌کنند و سعی می‌کنند در چارچوب وظایف کنسولی وزارت خارجه نیازهای آنها را برطرف سازند.

تماس‌ها و رفت و آمد مقامات آمریکایی به وین بی‌تاثیر و تلاشی بیهوده است

وی در مورد سفر چند روز آینده نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و دیدار او با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتظارات ایران از این نهاد بین‌المللی گفت: وظایف آژانس مشخص است. آژانس در گزارش‌های خود بارها پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را گوشزد کرده و بر آن تاکید داشته است. این‌که نمایندگان آمریکا رفت و آمدهایی به آژانس داشته باشند به خود آنها مربوط می‌شود ولی اگر تلاش‌ آنها در راستای ایجاد مشکل و تضعیف برجام باشد، بدانند این تلاش‌ها بیهوده است و به نتیجه نمی‌رسد. آژانس با دقت فعالیت‌ها و وظایف خود را دنبال می‌کند.

قاسمی افزود: این تماس‌ها و رفت و آمدها نمی‌تواند موثر باشد و تلاشی بیهوده است. گرچه ممکن است با این رفت و آمدها سنگ‌اندازی‌هایی را ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیام ایران به کشورهای منطقه در دولت دوازدهم گفت: پیام ما روشن است. ما به دنبال ارتقای روابط خود با کشورهای همسایه و منطقه هستیم. کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه اولویت ما است و در دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به ارتقای روابط با همسایگان صورت خواهد گرفت.

وی هم‌چنین به اهمیت مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم باید همه کشورهای منطقه برای ایجاد امنیت در این منطقه تلاش کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در مورد پیگیری حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه گفت: این موضوعی است که در معاونت کنسولی و در بخش اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور به وزارت خارجه مورد توجه قرار گرفته است.

در ساختاربندی جدید وزارت امور خارجه شاهد اقدامات جدیدی در رابطه با ایرانیان خارج از کشور خواهیم بود

وی با اشاره به اهمیت موضوع ایرانیان خارج از کشور گفت: در ساختاربندی جدید وزارت امور خارجه به این موضوع توجه شده و فکر می‌کنم در این بخش شاهد اقدامات جدیدی خواهیم بود.

بهرام قاسمی همچنین در این نشست با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه هرچه زودتر دور دوم نشست کارگروه‌های پنجگانه کاری بین ایران و افغانستان در کابل برگزار شود، در بخش دیگری از صحبتهای خود به استانداردهای دو گانه مقامات آمریکایی از جمله رییس‌جمهور این کشور در ارتباط با مسائلی همچون حقوق بشر و تروریسم اشاره کرد و گفت: این استانداردها و رفتارهای دوگانه را در مورد این مسائل همواره از سوی آمریکایی ها مشاهده کرده‌ایم و رفتارهای ترامپ در این زمینه امر جدیدی نیست.

یکی از مهمترین اولویت‌های ما در دولت دوازدهم حمایت و حفاظت از برجام و دستاوردهای آن است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدامات این وزارتخانه جهت حفاظت از برجام در برابر بدعهدی آمریکایی‌ها تاکید کرد: همانطور که آقای رییس جمهور و وزیر محترم خارجه مطرح کردند، یکی از مهمترین اولویت‌های ما در دولت دوازدهم حمایت و حفاظت از برجام و دستاوردهای آن است. این موضوع را ما به طرق و شیوه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم. برجام یک قرارداد بین‌المللی و چندجانبه است و کشورهای مهم دنیا حامی آن هستند و امیدواریم با تفاهم و توافق بین‌المللی از برجام و دستاوردهای آن به خوبی حفاظت کنیم.

سفر باقری یک جهش و گام تکاملی در روابط فی مابین تهران و آنکارا بود

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر رییس ستاد نیروهای مسلح به ترکیه و بازتابهای آن گفت: این سفر که در رسانه‌ها نیز اخبار آن منعکس شد، سفر بی‌نظیری بود. ما در طی 40 سال گذشته با کشور همسایه خود در این سطح تبادل هیات نداشته ایم. آقای باقری به دعوت همتای ترک خود و در راس هیاتی بلندپایه به آنکارا رفتند. استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و مذاکرات مهم و تعیین کننده‌ای انجام شد.

قاسمی دیدار این مقام عالیرتبه نظامی کشورمان با رییس جمهور ترکیه را بسیار سازنده و مثبت عنوان کرد و گفت: ایشان مذاکرات خوبی نیز با سایر مقامات دفاعی ترکیه از جمله همتای ترک خود داشتند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: فکر می کنم در مورد این سفر باید کمتر صحبت کرد و باید صبر کنیم و انشاالله در آینده شاهد اثرات مثبت این سفر در روابط دو جانبه و مسائل منطقه خواهیم بود.

قاسمی با بیان اینکه سفر انجام شده سفر موفق و بی‌نظیری بود و قرار شده که این رایزنی ها ادامه پیدا کند، تصریح کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ادامه این گفتگوها در سطوح مختلف باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این سفر علاوه بر مسائل دو جانبه، می تواند در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای و کمک به ثبات منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: این نوع سفرها عموما در برهه خاصی از روابط موجود بین کشورها انجام می شود و در واقع این سفرها زمانی صورت می گیرد که روابط دو کشور از یک فاز مشخص به فاز دیگری عبور کند.

وی ادامه داد: این سفر یک جهش و گام تکاملی در روابط فی مابین تهران و آنکارا بود و ما آن را به فال نیک میگیریم.

وزارت خارجه برای هماهنگی، چابک سازی و تخصصی‌تر شدن وظایفش اقدام به تاسیس معاونت دیپلماسی اقتصادی کرده است

بهرام قاسمی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد فعال شدن دستگاه دیپلماسی کشور در امر دیپلماسی اقتصادی تصریح کرد: بحث اقتصادی همواره در وزارت خارجه بحث اساسی و جدی بوده و هیچ گاه مغفول نبوده است. اما در حال حاضر با توجه به اولویتهای جدید در کشور و همچنین برنامه ششم توسعه و رسالت جدیدی که در امر اقتصادی برای وزارت خارجه تعریف شده این وزارتخانه تصمیم گرفت که معاونت دیپلماسی اقتصادی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هدف از این اقدامات کمک به ارتقای وضعیت اقتصادی کشور است، افزود: همانطور که گفتم وزارت خارجه برای هماهنگی، چابک سازی و تخصصی‌تر شدن وظایفش در این حوزه اقدام به تاسیس این معاونت کرده است. در سازمان استخدامی نیز این موضوع مورد تصویب قرار گرفت و انشاالله طی هفته‌های آینده این معاونت شکل گرفته و به صورت تخصصی فعالیت خود را انجام میدهد.

قاسمی با تاکید بر اینکه مسئولیت وزارت خارجه تصدی گیری در حوزه های اقتصادی نیست خاطر نشان کرد: ما تسهیل کننده و هماهنگ کننده همکاری های اقتصادی و بازرگانی خارجی هستیم.

این دیپلمات کشورمان همچنین به تصمیم وزارت خارجه در جهت تقویت بخشهای اقتصادی نمایندگی های ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کمک به اعزام نیروهای متخصص مازاد کشور، یافتن زمینه های توسعه صادرات غیرنفتی از جمله وظایف آنها است.

وی درهمین چارچوب بر اهمیت هماهنگی دستگاه های مسئول برای پیشبرد این وظایف تاکید کرد.

وضعیت اعتبار پاسپورت ایرانی در برخی از نقاط بهتر از گذشته شده است
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود اعتبار پاسپورت ایرانی در طول دولت یازدهم کاهش یافته است، گفت: من از اساس با این مسئله مخالفم و آن را رد می کنم.

وی با بیان اینکه نه تنها وضعیت امروز ما بدتر ازگذشته نیست بلکه وضعیت ما در برخی از نقاط بهتر نیز شده است تصریح کرد: برای ورود شهروندانمان به قطر در لیست اخیر منتشر شده این کشور قرار داریم و شهروندان و بازرگانان ما می توانند تحت شرایطی که برای همه کشورها است برای یک ماه به قطر سفر کنند و این موضوع تا 5 ماه قابل تمدید است.

وی با اشاره به گفتگوهای کنسولی صورت گرفته بین ایران و دیگر کشورها و تلاش ایران برای تسهیل سفر اتباع کشورمان به دیگر کشورها در مورد انتشار برخی اخبار در مورد برخورد برخی از سفارتخانه‌ها با شهروندان ایرانی که برای گرفتن روادید مراجعه می کنند تصریح کرد: این مسئله جدیدی نیست و سفارتخانه هایی که این رویکرد را داشته اند در حال ایجاد تغییراتی در روند و رفتار خود هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین