کد خبر: ۴۷۰۱۶۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷

تصاویر/ خورشیدگرفتگی کامل در امریکا

روز دوشنبه با رخداد خورشیدگرفتگی، تاریکی کشور امریکا را درنوردید و این پدیده نجومی قبل از ساعت 3 بعد از ظهر به وقت محلی کارولینای جنوبی، در این ایالت به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، خورشید گرفتگی اندکی بعد از ساعت 9 صبح به وقت محلی اورگن در این ایالت شروع شد و ساعت 10:20 دقیقه صبح به وقت این ایالت، تمامی خورشید به جز تاج خورشیدی هاله‌مانند آن، کاملا تیره شد و تمامی این ناحیه در تاریکی فرو رفت.

طی 90 دقیقه بعد، خورشید گرفتگی کامل از 14 ایالت مختلف امریکا عبور کرد و در کارولینای جنوبی به پایان رسید؛ 36 ایالت دیگر نیز خورشید گرفتگی نسبی را مشاهده کردند که در آن، ماه فقط بخشی از خورشید را می‌پوشاند.

در یکی از تصاویر شکارشده از این رویداد نجومی، ایستگاه فضایی بین‌المللی به وضوح در مقابل خورشید تاریک دیده می‌شود، در حالی که در تصویر دیگر، یک هواپیما مشاهده می‌شود که تاج خورشیدی آن را درخشان کرده است.

میلیون‌ها نفر امریکایی نظاره‌گر این منظره بودند و کارشناسان به مردم هشدار داده بودند که عینک‌های مخصوص به چشم داشته باشند.

خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستاره سامانه خورشیدی است که در مرکز آن جای دارد. می‌توان گفت خورشید یک کُره کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده‌ است و در میانه آن میدان مغناطیسی برقرار است.

این ستاره که قطری نزدیک به یک میلیون و 392 هزار کیلومتر دارد، سرچشمه اصلی نور، انرژی، گرما و زندگی بر روی زمین است. قطر خورشید نزدیک به 109 برابر قطر زمین و جرم آن 330 هزار برابر جرم زمین است. به این ترتیب 99.86 درصد جرم کل سامانه خورشیدی متعلق به خورشید است.

در طول این کسوف کامل، رصدکنندگان این شانس را داشتند که جو خارجی درخشان خورشید که به "CORONA" (هاله) معروف است و به دلیل وجود میدان مغناطیسی فعال در خورشید پدید آمده را ببینند. فواره‌ها و جریان‌های در حال وقوع در خورشید، در هاله خورشید نمایان می‌شوند چرا که ماه بسیاری از نورهایی که از سطح خورشید ساطع می‌شود، می‌بلعد.

خورشیدگرفتگی یا کسوف وقتی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه از دید قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.

این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که زمین و ماه و خورشید به ترتیب در یک خط راست یا تقریبا در یک خط راست قرار بگیرند و این شرایط تنها در زمان مقارنه یا محاق ماه ممکن است برقرار شود. گرفتگی کلی خورشید، یکی از منظره‌های بسیار زیبای طبیعت است.

کسوف کامل نیز هنگامی رخ می‌دهد که اندازه ظاهری ماه از سطح زمین اندکی بزرگتر از اندازه ظاهری خورشید دیده شود. در این وضعیت، در مکان‌هایی از کره زمین که به خط و اصل مرکز خورشید و مرکز ماه خیلی نزدیک هستند، تمام سطح خورشید توسط روی تاریک ماه پوشانده می‌شود.

در خورشیدگرفتگی کامل (کسوف کامل) زمین، ماه و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند، در این حالت کل قرص خورشید در پشت ماه پنهان می‌شود. سایه ماه فقط چند کیلومتر از سطح زمین را در بر می‌گیرد و به موازات حرکت ماه در مدار خود، یک مسیر طولانی منحنی شکل را روی زمین می‌پیماید. تنها کسانی می‌توانند گرفتگی خورشید را ببینند که در جایی از این مسیر باریک و طولانی واقع باشند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین